Communicatiekloof in de afvalbranche bedreigt tevredenheid van klanten, medewerkers en bewoners

De behoefte aan duidelijke communicatie, het waarborgen van welzijn en ontwikkeling van medewerkers, en het voldoen aan de hoge verwachtingen van bewoners en klanten zet de afvalbranche op scherp. Dit blijkt uit het recent uitgebrachte benchmarkrapport van Integron. De uitkomsten zijn gebaseerd op medewerkers-, klant- en bewonersonderzoeken die het onderzoeks-en adviesbureau Integron heeft uitgevoerd voor tientallen afvaldienstverleners.

Pluk als MKB-bedrijf de vruchten van medewerker- en klantonderzoek

‘Er spelen op dit moment zaken die prioriteit hebben boven het ophalen van feedback van medewerkers en klanten’. ‘Te grote investering’. MKB-organisaties zijn niet altijd even bereid om medewerker- en klantonderzoeken uit te laten voeren. Toch zijn er gelukkig behoorlijk wat organisaties die wél feedback ophalen bij medewerkers en klanten, daar het nut van inzien en de vruchten ervan plukken. En dat is meer dan terecht. Het is absoluut waardevol om inzicht te krijgen in wat er speelt en leeft onder medewerkers en klanten.

De kracht van een positieve start: hoe een goed onboarding proces een duurzame impact heeft

In een tijd waarin de arbeidsmarkt voortdurend evolueert en concurrentie om talent hoog is, speelt een goed gestructureerd onboarding proces een cruciale rol bij het aantrekken en behouden van waardevolle medewerkers. In dit artikel duiken we dieper in op waarom een doordachte onboarding cruciaal is, wat het inhoudt en enkele strategieën om een optimale onboarding ervaring te bereiken.

Enthousiasme over werk en werkgever daalt bij Nederlandse werknemers

Voor het eerst sinds een paar jaar is het aantal promoters gedaald bij Nederlandse bedrijven. Van 31% in 2022 naar 27% in 2023. Minder promoters betekent minder enthousiaste medewerkers die hun werkgever zouden aanbevelen bij anderen. Opvallend is dat de gemiddelde tevredenheid van Nederlandse werknemers juist iets is gestegen: 7,5 in 2023 tegenover 7,4 in 2022. Dit blijkt uit ons nieuwe medewerkerbelevingsonderzoek onder zo’n 5.000 deelnemers verdeeld over dertien branches. Lees meer en download hier het rapport.