Door opvolging van resultaten word je hier als organisatie beter van en ‘aantrekkelijk’ door. Ook kun je je beter onderscheiden in de markt. Hoe dat kan? Dat leg ik graag uit.

Laten we beginnen bij de medewerkers. In de praktijk is de ‘pijn’ van MKB-organisaties goed zichtbaar. Net als zo’n beetje alle andere sectoren, bedrijven en organisaties kampt het MKB met personeelstekorten. Deze tekorten hebben een weerslag op de werkdruk van medewerkers. De werkzaamheden moeten worden onderverdeeld onder (steeds) minder medewerkers. De (toenemende) werkdruk heeft juist weer een weerslag op het verzuim. Terugkomend op de personeelstekorten: het aantal openstaande vacatures was onlangs zelfs hoger dan het aantal werklozen. Daarnaast zijn er grote maatschappelijke opgaven, zoals de woningbouwopgave en de energietransitie die effect hebben op de bedrijfsvoering. Er is bijvoorbeeld een tekort aan technici en ICT’ers. Dat zorgt voor een belemmering van de groei en het verduurzamingsproces. Over het algemeen zijn er binnen het MKB weinig doorgroeimogelijkheden voor medewerkers. Verder zorgen inflatie en een niet-meegroeiend salaris voor onvrede in de portemonnee, en daarmee (een hoog) verloop. Kleinere organisaties zijn vaak financieel niet opgewassen tegen de grote spelers die medewerkers meer te bieden hebben.

Medewerkersonderzoek maakt veel duidelijk

Werken aan het werkgeluk van medewerkers draagt bij aan de efficiëntie van de organisatie. Gelukkige medewerkers zijn 31 procent productiever en drie keer creatiever dan anderen. Waar het uiteindelijk om draait: werkgeluk verbetert de winstgevendheid van een organisatie met 147 procent. Daarnaast zullen medewerkers, die in sommige gevallen betere en aantrekkelijkere voorstellen voorgeschoteld krijgen, deze alternatieven afwimpelen omdat ze hun werkgeluk bij de huidige werkgever niet willen opgeven. Een stijging van het werkgeluk bij medewerkers leidt tot een lagere intentie om te vertrekken bij de huidige werkgever én leidt tot een lager verzuim (EX 2023). Om medewerkers op werk gelukkig te maken, is inzicht nodig. Medewerkersonderzoek geeft dit inzicht en maakt duidelijk waar intern de pijnpunten zitten. Met de verkregen feedback kunnen verbeterpunten worden beetgepakt, maar kunnen ook sterke punten nóg meer worden versterkt. Als het gaat om behoud van medewerkers kun je als organisatie bijvoorbeeld investeren in doorgroeimogelijkheden, opleidingsmogelijkheden en organisatorische vernieuwing. Laat medewerkers hierover meedenken en geef ze een stem: ze kennen immers de ins en outs van de organisatie en hebben relevante kennis van zaken om een bijdrage te leveren op dit gebied. Juist in het MKB is de schaalgrootte vaak dusdanig dat het makkelijk te organiseren is om medewerkers mee te laten denken over bepaalde zaken. Maak hier gebruik van! Terugkomend op een stijgend werkgeluk van je medewerkers; vergeet niet dat dit gratis PR is voor het werven van nieuwe medewerkers. Een enthousiaste medewerker zal het doorvertellen aan potentiële nieuwe medewerkers. Tel uit je winst! Deze winst kun je overigens zélf berekenen via onze EX ROI Calculator.

“Werkgeluk verbetert de winstgevendheid van een organisatie met 147 procent.”

Enthousiasme-vergrotende actiepunten

Er zijn verschillende opties voor medewerkers om zich bij de werkgever verder te kunnen ontwikkelen. Zo kan horizontale mobiliteit, in de zin van een functieverandering, net die ene boost geven waardoor een medewerker zich lekkerder voelt en enthousiaster is. Bovendien vergroot dat de verbondenheid met de organisatie. En over verbondenheid gesproken: deel en vier de dagelijkse en gezamenlijke successen van de organisatie met elkaar via bijvoorbeeld een groepsapp.

Ook het laten samenwerken in projecten vergroot de onderlinge verbondenheid tussen medewerkers en daarmee met de organisatie. Laat ook als directeur zijnde regelmatig je gezicht zien op de werkvloer. Organiseer een ‘team-verbindend’ uitje. Nog meer actiepunten die het enthousiasme binnen het team zouden kunnen vergroten zijn het geven van extraatjes die je als medewerker niet verwacht: winstuitkeringen – zeker in deze inflatietijden – en het inzetten op duurzame inzetbaarheid door medewerkers te stimuleren na te blijven denken over hoe zij hun talenten en kwaliteiten maximaal kunnen benutten binnen het bedrijf.

“Deel en vier de dagelijkse en gezamenlijke successen van je bedrijf.”

Haal ook het beste uit je klanten

Medewerkers en klanten zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden: medewerkers die goed gefaciliteerd hun werk kunnen doen bij hun werkgever zullen op termijn enthousiast worden. Enthousiasme en loyaliteit gaan met elkaar gepaard en medewerkers die op termijn loyaler worden, zullen in de toekomst nét een stapje harder lopen voor de organisatie. Door zich net wat harder in te zetten voor hun werkgever, zullen medewerkers klanten beter bedienen, waardoor klanten op termijn enthousiast worden over je organisatie als dienstverlener.

Wat voor medewerkers geldt, geldt ook voor klanten. Naast medewerkersonderzoek kan klantonderzoek bijdragen aan het succes van de organisatie. Door inzicht te hebben in de mening van je klanten, kunnen ze individueel worden opgevolgd. Hierdoor worden klanten beter op hun behoeften bediend en zullen ze op termijn enthousiast worden over de passende dienstverlening. Door onderzoek weet je waar klanten enthousiast van worden. Het resultaat van enthousiaste klanten is dat ze blijven en dat ze echt meer zaken met je organisatie gaan doen en je organisatie als ambassadeur actief aanbevelen aan potentiële klanten. Maar ook de fase voor klantonderzoek is dus extreem belangrijk. Hiervoor is inzicht in zowel medewerker als klant gewenst. Bereken via de ROI Calculator wat jouw organisatie kan besparen bij een stijging van je NPS.

Enthousiaste medewerkers en klanten zijn ambassadeurs van je organisatie. Zo zullen medewerkers de organisatie, bijvoorbeeld tijdens een verjaardag of andere bijeenkomst, proactief aanraden als werkgever, terwijl klanten de organisatie juist aan anderen aanbevelen als dienstverlener. Word-of-mouth-marketing is de goedkoopste en meest efficiënte vorm van marketing; wat voor het MKB ontzettend belangrijk is. Een mooie en belangrijke uitdaging om deze vorm te bewerkstelligen. En niet eenmalig, maar continu en voortdurend. Gezien de tijd van concurrentie en arbeidsmarktkrapte is dat essentieel. Gelukkig zie ik in het MKB dat niet alleen Employee Experience, maar ook Customer Experience steeds meer gemeengoed wordt. Hier kan écht het verschil gemaakt worden. Ga ervoor!

“Door onderzoek weet je waar je klanten enthousiast van worden.”

Waarom Integron?

Integron voert medewerker- en klantonderzoeken uit voor zowel grote als kleine organisaties en levert buiten maatwerk ook standaard oplossingen. Voor MKB-bedrijven hebben we voor zowel klanten als medewerkers een onderzoeksoplossing die specifiek gericht is op het MKB. Een pragmatische aanpak met een branchespecifieke benchmark-vragenlijst. Zo heb je snel duidelijk inzicht in de prioriteiten en actiepunten van jouw klanten of medewerkers. Vanwege de inmiddels 30-jarige ervaring van Integron is er een grote bak aan data beschikbaar. Hierdoor kunnen de resultaten uit de onderzoeken worden vergeleken met de benchmark en kan aan de hand van de vergelijking worden bepaald op welke aspecten de opdrachtgever hoger of lager scoort dan andere organisaties in de sector.

Ben je benieuwd wat Integron voor jouw MKB-bedrijf kan betekenen? Ik ga graag het gesprek aan om te kijken naar jullie uitdagingen en vertel je graag meer over onze MKB-oplossingen, aanpak en passend budget. Stuur mij gerust een bericht of bel me via onderstaand nummer.

Joep Cats
Joep CatsSales Consultant
Deel dit bericht: