De employee journey experience van werkend Nederland is in 2021 sterk beïnvloed door corona en de genomen maatregelen. Zo hebben medewerkers vaker dan ooit online moeten werken en werden er beduidend minder woon-werkverkeer kilometers afgelegd. Maar ook bij het zoeken en vinden van een nieuwe baan heeft digitaal solliciteren en vervolgens online kennismaken met de nieuwe werkgever een vlucht genomen. Dat ‘onboarden’ levert in 2021 enthousiastere mensen op dan in 2020. Dit komt door een afname van het aantal criticasters bij organisaties. Organisaties lijken onboarding steeds beter te organiseren, zowel fysiek als online. Dit blijkt uit de whitepaper Employee Journey Experience 2021 van onderzoeks- en adviesbureau Integron.
Eerder medewerkerbelevingsonderzoek* van dit jaar liet al zien dat werkend Nederland in deze coronatijd meer dan ooit verbonden is met de werkgever. Organisaties deden ook meer moeite om de betrokkenheid en verbondenheid in stand te houden. Het enthousiasme, berekend via de zogenoemde employee Net Promoter Score, steeg van -3 in 2020 naar +12 in 2021. Dat betekent dat er voor het eerst sinds jaren meer promoters (enthousiaste medewerkers) dan detractors (minder of niet-enthousiaste medewerkers/criticasters) zijn. Over de gehele linie ligt de gemiddelde tevredenheid van Nederlandse medewerkers op een 7,4. Dat was vorig jaar nog een 7,1. “Net als voor corona willen we het leuk hebben op ons werk. Werkplezier is nog steeds het belangrijkste thema voor werkend Nederland”, zegt Elise Kamhoot, research consultant bij Integron.
Werkplezier is nog steeds het belangrijkste thema voor werkend Nederland”
Arbeidsvoorwaarden belangrijk bij overstap naar nieuwe werkgever
Bij de overstap naar een nieuwe werkgever spelen arbeidsvoorwaarden een belangrijkere rol in vergelijking met vorig jaar. Zo laat de whitepaper zien. In 2020 stonden deze voorwaarden op plek 4 om van baan te switchen. Nu is het de belangrijkste drijfveer waarom medewerkers kiezen voor een nieuwe werkgever. Dit lijkt hand in hand te gaan met het economisch herstel in Nederland. “We zien dat medewerkers in de coronatijd blij waren met de zekerheid van hun bestaande functie. Nu durft werkend Nederland weer meer om zich heen te kijken op zoek naar betere arbeidsvoorwaarden, meer uitdagingen in het werk en een positieverbetering. Voor werkgevers is het zaak om transparant te zijn over wat er ten aanzien van arbeidsvoorwaarden wel en niet kan. Dan weten bestaande en toekomstige medewerkers waar ze aan toe zijn en maken ze wellicht eerder de overstap of blijven ze juist ”, aldus Kamhoot.
Slechts 11% medewerkers beveelt vorige werkgever aan
Hoewel werkend Nederland meer tevreden is, ligt er voor organisaties nog steeds een belangrijke taak om te zorgen voor werkplezier en goede arbeidsvoorwaarden om mensen binnenboord te houden. Zo geeft 1 op de 3 medewerkers aan dat de vorige werkgever hen had kunnen behouden. Slechts 11% van de medewerkers zou de vorige werkgever aanbevelen (10% in 2020), dus amper 1 op de 10. Daarnaast ervaart iets minder dan een derde (32%) een goed offboardingsproces. “Dat zijn absoluut aandachtspunten voor organisaties. Offboarding, ofwel: het bedrijf verlaten, verdient net zoveel aandacht als onboarding. Beter luisteren naar de wensen en behoeften van medewerkers, zodat er op ingespeeld kan worden, biedt kansen om met elkaar in gesprek te blijven. Het sollicitatiegedrag en de frequentie ervan zegt ook veel over de behoefte van medewerkers om te vertrekken.
1 op de 3 medewerkers geeft aan dat de vorige werkgever hen had kunnen behouden
De verschillen in het sollicitatiegedrag tussen generaties is enorm. Zo is ‘slechts’ 15% van de oudste generatie (babyboomers) van plan om de komende jaren te gaan solliciteren, terwijl dit voor de jongste generatie (generatie Z) maar liefst 50% is”, zegt Kamhoot.
Werkdruk ontstaat wanneer de eisen van het werk de draagkracht van medewerkers overstijgen. Dit kan variëren van een tijdelijk verhoogde werkdruk tot langdurige periodes van overbelasting. Uit data blijkt dat medewerkers vaak aangeven dat hun werkdruk hoog is, vooral na vakanties of drukke perioden in het jaar.
In de huidige zakenwereld is duurzaamheid niet langer modewoord maar noodzaak. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat hun inspanningen op gebied van duurzaamheid direct invloed hebben op de Customer Experience (CX). Door duurzaamheid te integreren in je bedrijfsstrategie kan je niet alleen bijdragen aan betere wereld, maar ook een sterke emotionele band opbouwen met je klanten. In deze blog duiken we dieper in hoe duurzaamheid als hoeksteen kan dienen voor een onvergetelijke klantbeleving.
Afgelopen jaar was ondanks de altijd hoge NPS, de loyaliteit iets gedaald. In het meest recente benchmarkrapport ‘Customer Experience in B2B Nederland 2024’ zien we weer een stijgende lijn. Groothandels onderscheiden zich door sterke klantloyaliteit en servicegerichtheid, factoren die cruciaal zijn voor het aanhoudende succes in deze sector.