1. Doelgericht werken
Een duidelijk doel is de sleutel tot succesvolle feedbackverzameling. Voordat feedback wordt opgehaald, is het belangrijk om te definiëren wat je ermee wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld de medewerkerstevredenheid vergroten? Of de betrokkenheid verhogen? Door een duidelijk doel voor ogen te hebben, kan de feedback gericht worden verzameld en kunnen de resultaten effectief worden gebruikt om veranderingen door te voeren.
2. Bepalen van relevante KPI’s
Het bepalen van relevante Key Performance Indicators (KPI’s) is een andere belangrijke stap. KPI’s zoals de Employee Net Promoter Score (eNPS), responspercentage, trots, werkgeluk en leiderschapsresultaten kunnen waardevolle inzichten bieden over de tevredenheid van medewerkers. Ook is het goed om deze KPI’s te vergelijken met sectorresultaten om een referentiepunt te hebben en te begrijpen waar de organisatie staat in vergelijking met anderen. Door deze vergelijkingen kunnen zwakke punten worden geïdentificeerd en gerichte verbeteringen worden aangebracht.
3. Een stip aan de horizon zetten
Om de voortgang te meten en te beoordelen of het ophalen van feedback succesvol is geweest, zet je als organisatie een stip aan de horizon. Hiermee geef je antwoord op de vraag: waar wil je in de toekomst staan met de gekozen KPI’s? Door meetbare doelen en tijdsgebonden targets te stellen, kan de organisatie de voortgang volgen en bepalen of de genomen maatregelen zijn vruchten afwerpen. Dit helpt ook bij het communiceren van de visie en het betrekken van medewerkers bij de inspanningen om de feedbackcultuur te verbeteren.
4. Integratie met bestaande initiatieven
Het is eveneens van belang dat feedback aansluit bij bestaande initiatieven en plannen binnen de organisatie. Of het nu gaat om een cultuurprogramma, leiderschapstraject, fusie of jaarplannen van leidinggevenden, feedback moet geïntegreerd worden in de bestaande structuren. Door bijvoorbeeld de A3 methode (lean six sigma) als basis voor verbeterplannen te gebruiken, kan elke leidinggevende op dezelfde manier feedback opnemen in zijn of haar plan. Dit bevordert consistentie en zorgt ervoor dat de feedback niet geïsoleerd blijft, maar daadwerkelijk wordt omgezet in actie.
5. Overvragen van medewerkers voorkomen
Verder is het essentieel om medewerkers niet te overvragen als het gaat om feedback. Het is beter om minder meetmomenten te hebben, maar wel met een uitgebreide en passende opvolging, dan continu om feedback te vragen en er niets mee te doen. Kies vaste momenten in het jaar om feedback te verzamelen, zodat medewerkers weten wat ze kunnen verwachten en er consistentie wordt gecreëerd. Het opvolgen van de feedback is net zo belangrijk als het verzamelen ervan.
6. Betrekken van stakeholders
Last but not least, het voorbeeld moet van bovenaf komen. Het is cruciaal dat de directie betrokken is bij het ophalen van feedback, dat de ondernemingsraad (OR) actief het belang van feedback uitdraagt en dat HR optimaal wordt ingezet. Wanneer managers het belang van feedback erkennen en ondersteunen, zullen anderen volgen. Door de betrokkenheid van alle belanghebbenden te waarborgen, wordt de weg vrijgemaakt voor een effectieve feedbackcultuur.
Kortom, het ophalen van medewerker feedback vereist consistentie, structuur en regelmaat. Het doel, de bepaling van relevante KPI’s, het stellen van een stip op de horizon en de integratie met bestaande initiatieven zijn allemaal cruciale elementen. Door deze aanpak te volgen, kunnen organisaties een cultuur van feedback creëren die bijdraagt aan groei, verbetering en het welzijn van de medewerkers. Wat zijn jouw feedbackuitdagingen? We helpen je graag met het vinden van de juiste oplossingen! Neem contact met ons op via onderstaand formulier.
Beleving Awards 2025 in het teken van superhelden Jaren geleden bezocht ik in de TheaterHangaar in Katwijk de musical Soldaat van Oranje. In één woord: indrukwekkend. Die voorstelling loopt hier al 15 jaar onafgebroken. Met in totaal bijna 4 miljoen bezoekers die stuk voor stuk ‘geraakt zijn’ door het indringende en meeslepende verhaal. Geen toeval dus dat de 15e editie van onze Beleving Awards op 22 mei 2025 hier in dit theater plaatsvond. Soldaat van Oranje draait om helden; de Beleving Awards dit jaar nog meer dan ooit.
Alle CX- en EX-helden van Nederland samen op één podium in Katwijk: Organisaties die het afgelopen jaar het beste presteerden op het gebied van klant- en medewerkerbeleving vielen gisteren op verschillende manieren in de prijzen. Naast de Beleving Awards 2025, op basis van (e)NPS, zijn aanmoedigingsprijzen en individuele customer en employee experience-Hero Awards uitgereikt. Voor onderzoeks- en adviesbureau Integron was het de vijftiende keer dat ze het Beleving Awards-event organiseerde. Het ‘prijzenfestival’ vond plaats in TheaterHangaar in Katwijk aan zee. Normaliter vooral bekend als thuisbasis van de populaire musical Soldaat van Oranje. Over helden gesproken…
AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.