Hoe kun je als organisatie de klantloyaliteit verhogen?
Binnen de B2B-markten in Nederland is ruim 70% van de klanten niet sterk verbonden met de leverancier. De gemeten klantloyaliteit (de NPS) ligt op maar 10% en de groep promotors bestaat uit maar een kwart van alle organisaties. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna 2 op 3 klantverantwoordelijken amper antwoord heeft op de zeer uitdagende klantomgeving (80% van de profitorganisaties geeft aan dat zij een zéér uitdagende klantomgeving kent). De volgende drie aspecten hebben hier invloed op:
- De klantverwachting: men wordt steeds kritischer
- Een hoog aantal leveranciers
- Klanten zijn minder loyaal en organisaties hebben moeite met het binden van de klant
De klantloyaliteit verhogen aan de hand van een onderzoek
Wil je als organisatie de klantloyaliteit verhogen, dan is het belangrijk dat je grondig onderzoek doet naar de tevredenheid, behoeftes, doelen en beleving van je klanten. Start daarom met het inzichtelijk maken van de volgende zaken:
- Groei in percentage tevreden klanten
- Groei in tevredenheidsscore
- Groei in percentage loyale klanten
- Groei in percentage ‘trouwe wensklanten’
- Groei in percentage enthousiaste klanten
- Het belang van de klant
Integron helpt organisaties niet alleen met het inzichtelijk maken van de klantloyaliteit en dit te verhogen, maar voegt hier nog een extra dimensie aan toe door te vragen naar het belang per vraagstuk. Zo kun jij uiteindelijk de prioriteiten geven aan de aspecten die het belangrijkst zijn voor jouw klanten en zo de klantloyaliteit verhogen en de employee experience in kaart brengen.
Een uitgebreid onderzoek naar klantloyaliteit
In het onderzoekstraject zorgt Integron voor een correcte informatievoorziening en activatiemanagement van alle betrokkenen. Dit wordt ingevuld middels op maat gemaakte rapportages, infographics, sessies met verschillende lagen binnen de organisaties, klantenpanels, rapportpresentaties, et cetera.
Ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen
Wil je graag de klantloyaliteit verhogen en is het uitvoeren van een specialistisch onderzoek een volgende stap? Integron is je graag van dienst. Start nu met het optimaliseren van je klantprogramma en download de onderzoeksdemo met daarin het Customer Heartbeat® online resultatendashboard, inclusief vraagstellingen en voorbeelden. Bel naar 0104115966 of stuur een e-mail naar info@integron.nl voor meer informatie.
De ultieme gids over NPS en de financiële impact als je er mee aan de slag gaat. Met tips en tricks over wat je vooral wel en niet moet doen.
Ben je als organisatie ook aan de slag gegaan met het verbeteren van de medewerkerbeleving? Waarschijnlijk ben je dan eerst aan de bak gegaan op organisatieniveau. Vragen als ‘Wat willen wij als organisatie voor onze medewerkers?’ en ‘Wat hebben onze medewerkers nodig?’ zijn de managementtafel gepasseerd en vanuit een bepaalde visie en/of medewerkerfeedback zijn de eerste plannen geboren.
Het is wellicht een wat afgezaagde start van een artikel, maar we gooien hem er toch nog maar een keer in: ‘de arbeidsmarkt staat onder hoogspanning’. Volgens sommige experts ligt een van de oplossingen van het tekort bij het verminderen van parttime werken.