“Meerwaarde creëren voor de klant dankzij wasteless supply chain”
Roderick de la Houssaye, oprichter/directeur Nedcargo
Nedcargo doet het al jaren goed op het gebied van klantbeleving. Niet voor niets kreeg het bedrijf een nominatie voor de Klantbeleving Award 2017. Maar de logistiek dienstverlener vereist ook zelf in haar missie de top met een 9+ klantwaardering. “Onze klanten moeten immers met ons op willen trekken in het proces op weg naar optimale services en uitbreiding van onze dienstverlening. Hierbij streven we naar een wasteless supply chain. Dat vraagt om veranderingen binnen de organisatie en adequaat inspelen op ontwikkelingen. En dat alles in een markt die continu in beweging is”, aldus Roderick de la Houssaye, directeur van Nedcargo.
Nedcargo begon ooit in forwarding. Vervolgens kwam daar onder meer containertransport via de binnenvaart, en later ook nog eens logistiek bij. “De logistiek van voeding, drank en retail heeft onze focus en is onze passie”, zegt De la Houssaye. Inmiddels draait de organisatie 120 miljoen omzet per jaar en heeft het 850 man aan het werk. Het bedrijf opereert vanuit Nederland en België, en heeft ook in China een vestiging. “Met logistiek hebben we een duidelijke productdoelgroep. We doen alles met de beste service, tegen realistische kosten, maar ook met een focus.”
Uitdagingen
Waar Nedcargo vooral mee te maken heeft, is de continu bewegende (retail)markt. “Tot nu toe loopt deze markt op online gebied redelijk achter. De la Houssaye: “We werken vooral met ‘brand owners’ als Nestlé, Red Bull, Remia en Bacardi. Zij willen graag met nieuwe mogelijkheden qua technologie en e-commerce naar een nieuwe ‘route to market’ om consumenten direct te benaderen. De consument is uiteindelijk altijd de ‘eindklant’, maar er zit altijd een tussenkanaal tussen. Vanzelfsprekend willen we als Nedcargo onze klanten daarbij optimaal helpen. Waar logistiek steeds meer een competitive advantage wordt in plaats van iets wat aan het eind ook nog even geregeld moet worden. Verder maakt digitalisering nu en in de toekomst een efficiëntere dienstverlening mogelijk. Er is vooral winst te halen bij digitalisering en integratie van processen. Kortom, er zijn genoeg uitdagingen waar we mee aan de slag kunnen.”
“De consument is uiteindelijk altijd de ‘eindklant’, maar er zit altijd een tussenkanaal tussen. Vanzelfsprekend willen we als Nedcargo onze klanten daarbij optimaal helpen.”
Zoveel mogelijk voor onze klanten doen
Duurzaamheid is ook een belangrijk aspect binnen de missie en visie van Nedcargo. De la Houssaye: “We werken toe naar een ’wasteless supply chain’, waarbij we meerwaarde creëren voor de klant. Een efficiënte inrichting van de supply chain leidt tot aanzienlijke tijd-, kosten- en CO2-reductie. Bovendien is geen verspilling natuurlijk heel duurzaam. De operationele afhandeling rondom de supply chain, inclusief facturatie en voorraadbeheer, proberen we zo klein mogelijk te houden. Eigenlijk proberen we dus onze business te verminderen, waarbij we zo min mogelijk voorraad behouden, maar wel zoveel mogelijk voor onze klanten doen. Dat klinkt misschien een tikkeltje tegenstrijdig, maar we werken toe naar omzetgroei voor nieuwe en bestaande klanten door minder voor ze te doen. Een simpel voorbeeld hoe de supply chain van meerwaarde kan zijn: bij Remia is onze warehouse heel dicht tegen hun productie aangebouwd. Als er vanuit de fabriekshallen van Remia producten internationaal gedistribueerd moeten worden, kan dat via één order via Nedcargo Logistics in één beweging door naar Nedcargo Forwarding. Van het moment dat een artikel wordt geproduceerd tot aan aflevering in bijvoorbeeld Nigeria, Turkije of Vietnam wordt dus in één flow helemaal door ons verzorgd. Op de lange termijn zullen we daarin nog verder kunnen integreren. Dat bespaart de klant kosten en biedt meer efficiency. Dat vind ik nou goed partnership, waarbij we meedenken met de klant en zijn belang voorop stellen.”
Optimaliseren processen en informatietechnologie
Het draait dus om het optimaliseren van processen en informatietechnologie. De organisatie moet daartoe veranderen. De la Houssaye: “Om de volledige organisatie daarin mee te krijgen, was en is niet makkelijk. We hebben nu al twee keer door Integron een medewerkertevredenheidsonderzoek laten uitvoeren en ik vond het erg om te zien dat we niet echt opgeschoten waren. Als je naar het totale plaatje kijkt, dat vind ik dat er nog te veel verschil zit tussen hoe wij als bedrijf zijn en hoe het beleefd wordt door een groot deel van onze medewerkers. Met simpele dingen proberen we daar verandering in te brengen. Bijvoorbeeld door betere interne communicatie en beter te laten zien wie we zijn en wat we doen. Zo krijgen onze medewerkers sinds kort elk kwartaal een fysiek personeelsblad thuisgestuurd, waardoor ook partners van onze medewerkers kunnen zien waar Nedcargo mee bezig is en wat voor type bedrijf het is. En we vertellen ook wat zij van ons kunnen verwachten, dus niet alleen informeren wat wij doen. De grootste angst is dat wij vooruit gaan en niet iedereen daarin mee kan gaan. We doen er dan ook alles aan om onze medewerkers nog meer betrokken te maken”.
Waarden voor medewerkers én klanten
Volgens De la Houssaye helpt Nedcargo klanten om hun sustainability goals te halen. “Met Heineken hebben we bijvoorbeeld een tienjarig contract gesloten waar duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Zo hebben we een elektrisch containerschip voor de binnenvaart ontwikkeld dat semi-autonoom kan varen, een terminal gekocht, en nieuwe kranen aangeschaft. Daarmee helpen wij op een slimme manier hun CO2-doelstellingen te realiseren. Een mooi stuk dienstverlening en dat verkopen we ook naar andere klanten. Maar dat kan alleen als de basis op orde is. Dat betekent: even geen gekke dingen doen, geen overnames, zoals de overname van Van Uden logistiek in 2011 en Eurobrokers in 2015. Maar alleen bezig zijn met lean management. De focus dus op een gedegen basis die op orde is. Daartoe hebben we vier waarden in het leven geroepen waaraan onze medewerkers (en klanten) zich kunnen vasthouden en ook hun werkgever mogen ‘challengen’. Die waarden zijn:
- Invest in the future (innovatie en duurzaamheid)
- Challenge the status quo (lean)
- Passionly commitment (zowel naar de klant als naar collega’s)
- Straightforwarded (recht door zee, eerlijk, transparant)
“Verwachtingen checken; niet alleen bij de klant, maar ook bij de medewerkers. Dit moet structureel gedaan worden. Ik vind dat we daar meer aandacht aan moeten besteden. Daar is ook een mooie taak weggelegd voor HR. Op die manier krijgen we directer contact met onze medewerkers. Daar zijn niet alleen zij, maar ook de klant bij gebaat.”
Ik wil die waardes erin krijgen bij onze medewerkers en laden bij de klant. Ik wil posters ophangen, zodat medewerkers ons kunnen uitdagen. Twee tot drie jaar tussen feedback MTO is veel te lang. We moeten dat iedere maand doen en op een gegeven moment elke dag. Het moet een way of living worden. En de waarden moeten ook in de beoordeling zitten. Verwachtingen checken; niet alleen bij de klant, maar ook bij de medewerkers. Dit moet structureel gedaan worden. Ik vind dat we daar meer aandacht aan moeten besteden. Daar is ook een mooie taak weggelegd voor HR. Op die manier krijgen we directer contact met onze medewerkers. Daar zijn niet alleen zij, maar ook de klant bij gebaat.”
Nedcargo: toonaangevend in logistieke oplossingen
Nedcargo International bv werd in 2000 opgericht door Roderick de la Houssaye en Diederik Antvelink. Het bedrijf groeide in korte tijd uit tot een bloeiende onderneming met een specialisatie in expeditie, internationaal vervoer en containertransport via de weg, de lucht en het water (binnenvaart). In 2011 nam het bedrijf Van Uden Logistiek over waarbij De van Uden Group een aandeel in Nedcargo nam. Zo ontstond Nedcargo Logistics, een logistiek dienstverlener. De logistiek van voeding, drank en retail is de passie van het bedrijf. Nedcargo richt zich op logistieke oplossingen op basis van de meest recente supply chain-kennis, afgestemd op specifieke behoeften van klanten. Hierin wil het bedrijf toonaangevend zijn. Nedcargo telt in totaal 850 medewerkers en heeft een omzet van 120 miljoen per jaar.