Behoefte aan inzicht was in 2019 en ook nu de rode draad volgens Mariska. “We waren na het allereerste onderzoek en de coronaperiode nieuwsgierig hoe we ervoor stonden op het gebied van medewerkerbeleving. Er is de afgelopen jaren veel gebeurd. We hebben mede ook door de coronamaatregelen niet alles kunnen optuigen aan plannen die we hadden binnen het bedrijf. Vandaar dat we een driejarige verbintenis zijn aangegaan met Integron. Een van de eerste acties was een nieuw onderzoek, een 0-meting, om te zien waar we staan. Met goede en positieve resultaten.”
Aan de slag met de feedback
“Alles bij elkaar goed om te weten wat er uit het onderzoek naar voren is gekomen. Met de feedback gaan we aan de slag. Het is sowieso de bedoeling om via onderzoek, al dan niet thematisch of gewoon via gesprekken met medewerkers, regelmatig feedback op te halen. Daar leren we van en maken we de organisatie nog beter van”, zegt Mariska. Ze vervolgt: “We hebben intern met elkaar prioriteiten gesteld waar we nog willen verbeteren. We gaan hier concreet mee aan de slag; de eerste verbeteracties zijn al in gang gezet.”
“Met de feedback gaan we aan de slag. Daar leren we van en maken we de organisatie nog beter van.”
Workshop volgens A3-methodiek
Twee doelen/prioriteiten zijn behandeld in een door Integron georganiseerde workshop van een dagdeel volgens de A3-methodiek: oorzaak – oplossingen – acties en eigenaren. Mariska: “Het was leuk en zinvol om dat op zo’n manier te doen. Dat geeft toch een wat andere setting, waarin je in een ongedwongen sfeer met elkaar bezig bent om te komen tot acties die onze organisatie beter moeten maken. Het werd ook goed geleid door de mensen van Integron. Vooral de sfeerkaartjes om daarmee het verhaal te maken bleken een goede zet. De werkvorm die Integron had gekozen zorgde ervoor dat stapsgewijs gekeken kon worden naar gefundeerde oplossingen. We nemen uiteraard onze medewerkers mee om ook mee te denken over verbeteracties.”
“Workshop was leuk en zinvol. Dat geeft toch een wat andere setting, waarin je in een ongedwongen sfeer komt tot acties.”
Aantrekkelijke werkgever zijn en blijven
Alle verkregen feedback via onderzoek, workshops en bijeenkomsten neemt Aboma mee in verbetertrajecten. Mariska: “Als bedrijf willen we het goed blijven doen en zorgen dat onze medewerkers hier met plezier werken en blijven werken. Niet voor niets zijn we met Integron dit traject ingestapt. Die samenwerking bevalt ons uitstekend. Ze verstaan hun vak. Wij zijn ook een relatief kleine organisatie en zijn blij dat we op dit gebied ontzorgd worden. We zien verschuivingen in onze dienstverlening. Daarom willen we ook weten hoe onze klanten over ons denken. Dit jaar, 2024, laten we een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren. Aan de medewerkerskant zien we dat het met de krapte op de arbeidsmarkt wat lastiger wordt om nieuwe mensen binnen te halen. Vandaar dat we ook een aantrekkelijke werkgever willen zijn en blijven. Zowel het KTO als het MTO geeft ons handvatten waar we mee verder kunnen.”
Over Aboma
Aboma is al ruim 60 jaar de expert op het gebied van veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid in de bouw- en verticaal transportbranche. Aboma is een organisatie die bestaat uit een groep van onafhankelijke bedrijven, waaronder Aboma Consultancy, Aboma Inspections en Aboma Certification. Het bedrijf telt 124 medewerkers. Het hoofdkantoor is gevestigd in Ede.