Het projectteam en HR-afdeling als eigenaar van het medewerkeronderzoek
Bert van der Leeden, Directeur Bestuurscentrum | Baker Tilly (voorheen Baker Tilly Berk)
Top 10 accountantskantoor
Integron en Baker Tilly Berk hebben in 2015 voor het eerst samengewerkt in het inzichtelijk maken van de medewerkertevredenheid. Baker Tilly Berk behoeft als naam binnen de sector geen introductie. Met 17 vestigingen, meer dan 700 medewerkers en een top 10 notering binnen Nederland is Baker Tilly Berk een accountantskantoor van naam!
Intensieve samenwerking en maatwerk onderzoek
In de voorbereiding van het onderzoek naar medewerkertevredenheid hebben de projectmanager van Integron en het projectteam vanuit Baker Tilly Berk nauw samengewerkt. De projectopzet heeft hiervoor als basis gediend. Tijdens de projectopzet zijn o.a. de segmentatie, planning, maatwerk vragenlijst en aanvullende thema’s besproken. De basisvragenlijst van Integron is aangevuld met extra vragen om de volledige informatiebehoefte van Baker Tilly Berk inzichtelijk te krijgen. Ook is in de voorbereiding het spiegelonderzoek gehouden. In het spiegelonderzoek zijn de partners gevraagd om de maatwerk vragenlijst in te vullen ‘in de schoenen van de medewerker’. Met dit spiegelonderzoek wordt er geanalyseerd of er verschillen zijn in de verwachte en de daadwerkelijke tevredenheid van de medewerkers binnen Baker Tilly Berk. Om gericht inzicht te krijgen is Baker Tilly Berk opgedeeld in diverse segmenten, o.a. ‘bloedgroepen’, vestigingen en of de medewerker tekenbevoegd is. Door middel van een goed communicatieplan, heldere uitnodiging, gerichte reminders en begeleiding vanuit Baker Tilly Berk is een goede benchmark respons gerealiseerd! Bert van der Leeden (Directeur Bestuurscentrum):
“Naast dat bij alle aspecten goed meegedacht wordt, is Integron flexibel en behaalt de afgesproken deadlines. De resultaten van het onderzoek worden overzichtelijk weergegeven in het uitgebreide en gebruiksvriendelijke online dashboard ‘Employee Heartbeat’. Baker Tilly Berk vond hierin de perfecte partner voor de uitvoer van het medewerkeronderzoek, bij Integron doen ze wat ze beloven.”
Resultaten vanuit diverse perspectieven bekeken
De resultaten van het onderzoek zijn verwerkt in het online dashboard Employee Heartbeat en geanalyseerd in een totaalrapport en deelrapporten per vestiging. In deze rapporten zijn er analyses gemaakt m.b.t. de medewerkertevredenheid, de uitkomsten van het spiegelonderzoek en de benchmark Accountancy vanuit Integron om het resultaten vanuit meerdere perspectieven te bekijken. In de deelrapporten is hier verdere verdieping op aangebracht zodat de partners per vestiging optimaal geïnformeerd zijn. In de rapporten zijn naast een analyse meerdere conclusies en aanbevelingen geschreven over hoe Baker Tilly Berk kan sturen om de medewerkertevredenheid te vergroten. Dit heeft Integron gedaan door de top 10 kernverwachtingen (de 10 scores met het hoogste belang) af te zetten tegenover de tevredenheid. Hierdoor is precies inzichtelijk op welke verbeterpunten actie moet worden genomen.
De werkgroep en HR-afdeling als ‘eigenaar’ van het onderzoek
Deze verbeterpunten zijn allereerst besproken met de projectgroep zodat de projectgroep geïnformeerd is naar de uitkomsten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Na deze bespreking is een workshop georganiseerd met de HR-afdeling. D.m.v. deze workshop is de HR-afdeling ‘eigenaar’ geworden van de resultaten van het onderzoek, kan het volledig zelfstandig het online dashboard Employee Heartbeat raadplegen bij vragen vanuit de organisatie en zijn er tools aangereikt hoe het onderzoek verder te borgen binnen Baker Tilly Berk.