Bespaar op ‘uitstroomkosten’ door je eNPS te verhogen
‘We wisselen vaker van baan’. Zo berichtte RTL Nieuws onlangs op basis van cijfers van het UWV. Nog nooit wisselden zoveel werknemers van werkgever: ruim 400.000 in het derde kwartaal van 2022. Een verdubbeling vergeleken met tien jaar geleden. Op jaarbasis is het verlooppercentage zo’n 20%. Behoud van personeel is met stip de nummer-1-uitdaging voor organisaties. Bedenk eens hoeveel kosten je kunt besparen als je dit percentage omlaag kunt krijgen. Wat kun je doen om dat verloop terug te dringen en hoe verbeter je je in dat kader je ROI (return on investment) als je concreet en structureel met je employee Net Promotor Score aan de slag gaat en investeert in je medewerkers?
De eNPS (employee Net Promoter Score) geeft het enthousiasme van een medewerker weer over de werkgever in een score. Die wordt heel eenvoudig bepaald, namelijk door antwoord te geven op de vraag of je jouw werkgever zou aanbevelen bij anderen. De mensen die dat niet doen, de detractors (score 0 – 6), trek je dan af van de mensen die dat wel doen, de promoters (score 9-10). De eNPS in Nederland is +12 (31% – 19%). Een stijging vergeleken met het jaar ervoor. Zo blijkt uit onze meest recente Employee Experience-onderzoeken. Die tonen aan dat promoters minder snel de neiging hebben om te vertrekken en te verzuimen. Zoals je ziet in de berekening hiervoor beveelt 31% van werkend Nederland zijn eigen organisatie sterk aan om er te werken, maar 19% zeker niet.
Verzuim en verloop hebben de grootste financiële impact
Een positief stijgende eNPS betekent minder verloop en minder verzuim. Deze twee onderwerpen hebben veruit de grootste financiële impact op organisaties. En baren niet alleen de directie, maar ook HR-afdelingen de nodige kopzorgen. Op beide punten is winst te boeken:
Een hogere eNPS brengt je verloop omlaag
Het vertrek en vervolgens de vervanging van medewerkers kost veel geld. De kosten van medewerkers die van werkgever veranderen bedragen zo’n 11.500 euro* per persoon. Bij een bedrijf met 100 medewerkers van wie er 20 weggaan (denk weer even aan die 20% verloop op jaarbasis), betekent dit 20 x 11.500 = 230.000 euro. Met een hoge eNPS reduceer je dit. Zo laat ons onderzoek zien dat liefst de helft (50%) van de detractors binnen twaalf maanden gaat solliciteren. Bij promoters is dat slechts 10%. Meer promoters betekent dus minder verloop. Hier ligt nog een enorm groot potentieel voor werkgevers. In 2022 gaf maar liefst een op de drie medewerkers aan dat de werkgever hen had kunnen behouden. Door meer en beter naar ze te luisteren, vaker om feedback te vragen en te acteren op wensen en behoeften van medewerkers.
Een hogere eNPS brengt je verloop omlaag. Daarmee voorkom je minimaal 12.000 euro aan kosten per NIET-vertrekkende medewerker!
Met het verhogen van werkplezier dring je het verzuim én de kosten terug
Ook verzuim heeft grote financiële gevolgen. Volgens cijfers van het CBS steeg het ziekteverzuim in het derde kwartaal van 2022 naar 5 procent. Het verzuim was voor het laatst zo hoog in het derde kwartaal in de jaren 2000 en 2021. Het personeelstekort en daardoor de hogere werkdruk zijn daarin factoren. Maar ook zaken als werkplezier, trots en betrokkenheid van medewerkers spelen een rol. Een zieke medewerker kost 250 tot 400 euro per dag. Op een medewerkersbestand van duizend mensen is 5% ziekteverzuim een meer dan behoorlijke kostenpost die dan tot in de miljoenen euro’s loopt. Het verzuim omlaag brengen levert je dus heel wat op. Uit ons laatste onderzoek blijkt dat minder detractors binnen je bedrijf minder verzuim betekent.
Verzuim terugdringen door het verhogen van werkplezier, trots en betrokkenheid scheelt je tot 400 euro per dag per zieke medewerker.
Dankzij meer inzicht toewerken naar minder verzuim en verloop, en vooral daarmee een (nóg) fijnere werkgever worden
De eNPS inzetten om inzicht te krijgen in hoe het met medewerkers gaat wordt steeds vaker toegepast en kent veel voordelen. De uitdaging zit echter niet zo zeer in het meten van de eNPS, maar in het gericht inzetten op de stijging van dit percentage. Op basis van onze onderzoeken in organisaties die een concrete Employee Experience-strategie toepassen zien we dat een stijging van 5 tot 10 procent per jaar zeker mogelijk is. Kortom: de promoters maken het verschil voor je. Zij vinden dat ze bij een mooi bedrijf werken en dat er een fijne, prettige werksfeer heerst. Dat dragen en stralen ze uit en werkt enthousiasmerend en verloop- en verzuimverlagend. Benieuwd naar wat jij kunt besparen door te investeren in medewerkerbeleving? Bereken het met onze EX ROI-calculator.
Werken aan medewerkerbeleving en stijgende eNPS: een continu proces
Hoe maak je nu van detractors promoters? En hoe zorg je dat promoters ook promoters blijven? Daarvoor is het nodig om je eigen medewerkers goed te kennen. Door regelmatig onderzoek uit te voeren onder jouw medewerkers weet je wat hen bezighoudt en wat je op basis van hun feedback kunt doen om hun werkplezier te vergroten. Hoewel in deze tijden primaire arbeidsvoorwaarden weer belangrijker zijn geworden, mag investeren in gelukkige medewerkers dan ook zeker niet in je strategie ontbreken. Daarbij is onderzoek geen doel op zich, maar helpt dit je bij het realiseren van je organisatiedoelstellingen. We zien dat steeds meer organisaties frequenter thematisch medewerkersonderzoek doen als onderdeel van een langetermijnstrategie, om beter en sneller in actie te kunnen komen. Het meten van de eNPS in deze onderzoeken is dan ook een vast onderdeel en zeer belangrijke KPI.
*Cijfers zijn berekend op basis van een modaal inkomen en ca. 20% van het bruto jaarloon van de vertrekkende medewerker tot de eerste drie maanden voor het inwerken van een vervangende collega.
Minder verloop en verzuim het gevolg van meer werkgeluk
Nog even samenvattend de (financiële) voordelen op een rij als je op continue basis je eNPS verhoogt:
- Promotors verzuimen en vertrekken minder.
- Elk voorkomen vertrek voorkomt ook minstens 12.000 euro aan kosten.
- eNPS kan ook werken als een voorspeller; een daling kan weleens een probleem aankondigen.
Werkdruk ontstaat wanneer de eisen van het werk de draagkracht van medewerkers overstijgen. Dit kan variëren van een tijdelijk verhoogde werkdruk tot langdurige periodes van overbelasting. Uit data blijkt dat medewerkers vaak aangeven dat hun werkdruk hoog is, vooral na vakanties of drukke perioden in het jaar.
In de huidige zakenwereld is duurzaamheid niet langer modewoord maar noodzaak. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat hun inspanningen op gebied van duurzaamheid direct invloed hebben op de Customer Experience (CX). Door duurzaamheid te integreren in je bedrijfsstrategie kan je niet alleen bijdragen aan betere wereld, maar ook een sterke emotionele band opbouwen met je klanten. In deze blog duiken we dieper in hoe duurzaamheid als hoeksteen kan dienen voor een onvergetelijke klantbeleving.
Afgelopen jaar was ondanks de altijd hoge NPS, de loyaliteit iets gedaald. In het meest recente benchmarkrapport ‘Customer Experience in B2B Nederland 2024’ zien we weer een stijgende lijn. Groothandels onderscheiden zich door sterke klantloyaliteit en servicegerichtheid, factoren die cruciaal zijn voor het aanhoudende succes in deze sector.