Tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers in de accountancy
De gemiddelde medewerkerstevredenheid ligt binnen de accountancy branche op een 7.32. Dit is hoger in vergelijking met werkend Nederland, waar een 7.08 gemiddeld wordt gescoord. Net als voor werkend Nederland zien we binnen accountancy dat aspecten die dichtbij de medewerker staan (zoals de arbeidsomstandigheden en emotionele veiligheid) beter worden beoordeeld dan aspecten die wat verder van de medewerker afstaan (het management team en de OR).
Binnen de accountancy komt de eNPS® uit op +4 terwijl deze voor werkend Nederland –3 is. Een opvallend verschil tussen de accountancy branche en werkend Nederland ligt bij het percentage detractors. Voor werkend Nederland is 29% van de medewerkers een detractor, terwijl dit percentage binnen de accountancy een stuk lager uitkomt, namelijk op 19%. Lees hier meer over de eNPS.
Waar begint u met het optimaal benutten van het medewerkerpotentieel?
Belangrijk is dat de basis binnen de organisatie op orde moet zijn. Als inzichtelijk is wat de belangrijkste aspecten zijn volgens uw medewerkers in het werk en vervolgens kijkt hoe deze beoordeelt worden, dan kan u hierop acteren middels een verbeterplan. Start met het optimaliseren van de deze aspecten en de tevredenheid en betrokkenheid stijgt vanzelf.
Lees ook de businesscase: Baker Tilly: Het projectteam en HR-afdeling als eigenaar van het medewerkeronderzoek
Weet u hoe tevreden uw medewerkers zijn, wat zij echt belangrijk vinden en welke drijfveren zij hebben om ieder dag het beste uit zichzelf te halen, voor zichzelf en de organisatie? Heeft u de basis van de organisatie op orde en weet u waar u deze kan verbeteren zodat uw medewerkerpotentieel optimaal wordt benut?
EX-volwassenheidsscan 2025 – doe mee en maak kans op kaarten voor het Employee Experience Event 2025
Samen met Frankwatching voert Integron opnieuw het benchmarkonderzoek uit waarin wordt gekeken hoe organisaties scoren op het gebied van de volwassenheid van de Employee Experience
De transport- en logistieksector in Nederland laat dit jaar een duidelijke stijging zien in klantloyaliteit. Dat blijkt uit het benchmarkrapport Customer Experience in binnen de transport en logistiek 2025 van Integron. De Net Promoter Score (NPS) binnen de sector is gestegen van +16 naar +20, waarmee de sector opnieuw boven het Nederlands B2B-gemiddelde van +17 uitkomt. Toch is het werk nog lang niet af: met name klachtafhandeling en de perceptie van prijs-kwaliteit blijven aandachtspunten.
Hoe staat het met de klantbeleving in transport en logistiek? De sector maakt een sprong in klantloyaliteit: de Net Promoter Score (NPS) stijgt van +16 naar +20, boven het Nederlands gemiddelde. Toch blijft bijna de helft van de klanten ‘passief’: een grote kans om van tevreden klanten echte ambassadeurs te maken.

