Tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers in de accountancy
De gemiddelde medewerkerstevredenheid ligt binnen de accountancy branche op een 7.32. Dit is hoger in vergelijking met werkend Nederland, waar een 7.08 gemiddeld wordt gescoord. Net als voor werkend Nederland zien we binnen accountancy dat aspecten die dichtbij de medewerker staan (zoals de arbeidsomstandigheden en emotionele veiligheid) beter worden beoordeeld dan aspecten die wat verder van de medewerker afstaan (het management team en de OR).
Binnen de accountancy komt de eNPS® uit op +4 terwijl deze voor werkend Nederland –3 is. Een opvallend verschil tussen de accountancy branche en werkend Nederland ligt bij het percentage detractors. Voor werkend Nederland is 29% van de medewerkers een detractor, terwijl dit percentage binnen de accountancy een stuk lager uitkomt, namelijk op 19%. Lees hier meer over de eNPS.
Waar begint u met het optimaal benutten van het medewerkerpotentieel?
Belangrijk is dat de basis binnen de organisatie op orde moet zijn. Als inzichtelijk is wat de belangrijkste aspecten zijn volgens uw medewerkers in het werk en vervolgens kijkt hoe deze beoordeelt worden, dan kan u hierop acteren middels een verbeterplan. Start met het optimaliseren van de deze aspecten en de tevredenheid en betrokkenheid stijgt vanzelf.
Lees ook de businesscase: Baker Tilly: Het projectteam en HR-afdeling als eigenaar van het medewerkeronderzoek
Weet u hoe tevreden uw medewerkers zijn, wat zij echt belangrijk vinden en welke drijfveren zij hebben om ieder dag het beste uit zichzelf te halen, voor zichzelf en de organisatie? Heeft u de basis van de organisatie op orde en weet u waar u deze kan verbeteren zodat uw medewerkerpotentieel optimaal wordt benut?
De medewerkersbeleving bij organisaties in Nederland is op enkele vlakken vooruit gegaan. Medewerkers zijn meer betrokken bij hun organisatie. Verder is de sollicitatiedrang iets minder aanwezig. Onder andere omdat werkgevers de salarissen van medewerkers vaak hebben verhoogd. Toch brokkelt het enthousiasme bij werkend Nederland over de werkgever af en daalt het zelfs naar bijna het nulpunt.
Organisaties die het beste uit hun klanten en medewerkers halen in het zonnetje gezet
Na een kleine opleving is de groei van de Net Promoter Score (NPS) gestagneerd. Deze is +17, net als afgelopen jaar. Het is organisaties dus niet gelukt om de stijgende trend voort te zetten. De NPS is als graadmeter belangrijk om klantloyaliteit in beeld te brengen. Wel zijn er verschuivingen binnen branches, waarbij sommigen beter en anderen slechter scoren dan in afgelopen jaar. Zo blijkt uit het recente NPS benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde, waaronder industrie, bouw en installatie, transport en logistiek, ICT, en groothandel.