De impact van snelle ontwikkelingen binnen accountancy op werkbeleving en betrokkenheid

De accountancywereld kent een snelle ontwikkeling en veel uitdaging. De wens tot transparantie, komst en doorbraak social media, bijdrage aan het ‘nieuwe werken’ en ‘de accountant 2.0’ zijn belangrijke ontwikkelingen waar u waarschijnlijk aan werkt. Centraal thema hierin is de verschuiving bij klanten van kostenbesparing naar meerwaarde. Deze ontwikkelingen hebben veel impact op de medewerkers en klanten van deze organisaties.

Tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers in de accountancy

 

Uit het werkbelevingsonderzoek van vorig jaar blijkt dat in de accountancy sector werknemers relatief minder tevreden zijn met hun werk dan bij andere financieel dienstverleners. Zo is de gemiddelde tevredenheid binnen de financiële sector een 7.3, terwijl dit binnen de accountancy een 7.0 bedraagt.

Het effect van deze lagere beoordeling heeft ook effect op de mate van aanbevelen binnen de accountancy. Maar één op de negen medewerkers beveelt haar eigen organisatie aan binnen de accountancy. Daarnaast geeft maar 35% aan dat zei zich voldoende ontwikkelt om haar eigen werk te kunnen blijven doen. Ter vergelijking, gemiddeld in Nederland geeft iets meer dan de helft aan dat zij zich voldoende ontwikkelt.

Waar begint u met het optimaal benutten van het medewerkerpotentieel?

Belangrijk is dat de basis binnen de organisatie op orde moet zijn. Als inzichtelijk is wat de belangrijkste aspecten zijn volgens uw medewerkers in het werk en vervolgens kijkt hoe deze beoordeelt worden, dan kan u hierop acteren middels een verbeterplan. Start met het optimaliseren van de deze aspecten en de tevredenheid en betrokkenheid stijgt vanzelf.

Lees ook de businesscase: Baker Tilly: Het projectteam en HR-afdeling als eigenaar van het medewerkeronderzoek

Weet u hoe tevreden uw medewerkers zijn, wat zij echt belangrijk vinden en welke drijfveren zij hebben om ieder dag het beste uit zichzelf te halen, voor zichzelf en de organisatie? Heeft u de basis van de organisatie op orde en weet u waar u deze kan verbeteren zodat uw medewerkerpotentieel optimaal wordt benut?

Ik help je graag verder

Robert Mentink

Sr. Consultant

+31 (0)6 12 416 555
r.mentink@integron.nl

Gerelateerde berichten

Integron en Innovam slaan de handen ineen

Integron en Innovam slaan de handen ineen Per 1 januari zijn Integron en Innovam een samenwerking gestart op het gebied van HR in de mobiliteitsbranche.  Innovam [...]