Wil je een eNPS onderzoek laten uitvoeren door een gespecialiseerd bureau in Rotterdam, zodat je je eNPS score kunt verbeteren? Integron helpt jou om inzicht te krijgen in de mate van tevredenheid en loyaliteit van de werknemers binnen jouw organisatie. De eNPS (Employee Net Promotor Score) is een eenvoudige manier om het enthousiasme van de medewerkers over het bedrijf te meten en erachter te komen welke aspecten je kunt verbeteren.

De onderdelen die wij hieronder gaan bespreken zijn:

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacy & Cookiebeleid.
Ik Accepteer

Wat is de eNPS en hoe bereken je de eNPS?

De employee Net Promoter Score (eNPS) is een methode die wereldwijd wordt gebruikt om de medewerkerstevredenheid te meten. De eNPS wordt berekend door medewerkers de volgende vraag te stellen: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat jij jouw werkgever zou aanbevelen bij bekenden?’ Deze vraag kunnen medewerkers met een cijfer van 0 t/m 10 beantwoorden. Vervolgens behoren zij tot een van de volgende drie groepen:

  • Medewerkers die een cijfer 9 of 10 geven zijn promoters (zij bevelen je actief aan).
  • Medewerkers die een cijfer 7 of 8 geven zijn passives (zij bevelen je passief aan).
  • Medewerkers die een cijfer 0 tot en met 6 geven zijn detractors (zij bevelen je niet of nauwelijks aan).

De eNPS is het percentage promoters minus het percentage detractors. Heb je 40% promotors en 20% detractors, dan is je eNPS-score +20. Heb je 20% promotors en 40% detractors, dan is je eNPS-score -20.

Wat is een goede eNPS?

Een goede eNPS is in principe elke score boven de 0. Dit betekent dat je als organisatie meer promoters hebt dan detractors (de criticasters). Dus hoe hoger de positieve eNPS, hoe meer enthousiaste werknemers je hebt die jouw organisatie aanbevelen bij anderen. Een negatieve eNPS (score onder de 0) wijst daarentegen op meer ontevredenheid (meer detractors) en mogelijk een personeelsverloop.

Wat zijn de voordelen van het meten van eNPS?

  • Simpel en beknopt: De eNPS-methode is eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen. Met slechts één vraag kunnen organisaties snel inzicht krijgen in de algehele tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers.
  • Continue monitoring: Door regelmatig eNPS-enquêtes uit te voeren, kunnen organisaties trends en verschuivingen in medewerkerstevredenheid herkennen. Dit helpt bij het tijdig aanpakken van eventuele problemen en het bijhouden van verbeteringen.
  • Strategische besluitvorming: Een positieve eNPS kan dienen als indicator dat de organisatiestrategie en -cultuur goed worden ontvangen. Dit ondersteunt leiders bij het nemen van strategische beslissingen die aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van medewerkers.
  • Versterking van teamdynamiek: Het meten van eNPS bevordert open communicatie tussen medewerkers en leiderschap. Hierdoor worden relaties versterkt, teamdynamiek verbeterd en ontstaat er een gevoel van betrokkenheid en vertrouwen.
  • Innovatie en creativiteit: Tevreden medewerkers voelen zich vaak vrijer om nieuwe ideeën te delen en bij te dragen aan innovatie. Een hoge eNPS kan een cultuur van creativiteit bevorderen en bijdragen aan het vinden van vernieuwende oplossingen voor organisatorische uitdagingen.

Wat is de eNPS benchmark voor mijn bedrijf

Voor elke organisatie en branche zijn de gemiddelde waarden verschillend. Deze branche-specifieke gemiddelden worden aangeduid als de ‘eNPS benchmark’ en variëren per sector. Als we naar het nationale gemiddelde kijken (in 2023 +6), dan is alles wat daaronder scoort helemaal niet zo goed.

Dit jaar behaalde de installatiesector veruit de hoogste score, namelijk +25. Ook de financiële dienstverlening presteerde goed met een eNPS van +18. De redenen voor het hoge enthousiasme onder medewerkers liggen in een goede balans tussen werk en privé, een betere relatie met leidinggevenden en zekerheid op het werk.

Net als vorig jaar wordt in de branche Facilitaire dienstverlening de laagste eNPS gemeten. Deze plaats wordt dit jaar gedeeld met de Groothandel, waarbij beide uitkomen op -7.

De verschillen in de eNPS benchmark per branche worden beïnvloed door diverse factoren, zoals de werkcultuur, interactie met klanten of collega’s en salaris.

eNPS per branche

In ons rapport ‘Employee Experience in Nederland 2023’ vind je meer over de eNPS benchmark per branche.

Wil je ook bevlogen en productievere medewerkers?

Ontdek onze onderzoeks- en adviesoplossingen voor Employee Experience Feedback.

De impact van eNPS en Employee Experience (EX) op jouw organisatie

Wat levert structureel en concreet aan de slag gaan met je eNPS en EX, en dus investeren in je medewerkers, je nu eigenlijk op? Promoters zijn niet alleen de medewerkers die proactief over hun werkgever vertellen aan hun omgeving, het zijn ook de medewerkers die het minst ziek zijn én het minst vaak vertrekken naar een andere werkgever. Je wilt dat zoveel mogelijk medewerkers promoters zijn, verzuim en verloop hebben namelijk de grootste financiële impact. De kosten voor het vertrek en vervanging van een medewerker bedragen ongeveer €11.500 per persoon. Bij een hoog verloop kunnen deze kosten oplopen tot aanzienlijke bedragen voor je organisatie. Ook heeft verzuim grote financiële gevolgen. De kosten van een zieke medewerker variëren van €250 tot €400 per dag. Ons meest recente onderzoek toont aan dat minder detractors binnen je bedrijf leiden tot minder verzuim.

De inzet van eNPS biedt de mogelijkheid om diepgaand inzicht te verkrijgen en te werken aan het verminderen van verzuim en personeelsverloop, en vooral om een nog positievere werkgever te worden. Je kunt hier berekenen hoeveel jouw organisatie kan besparen met behulp van de eNPS ROI-calculator.

De eNPS score verbeteren doe je zo

De eNPS als een op zichzelf staand percentage is interessant, maar vaak niet toereikend. Waarom is iemand niet of nauwelijks enthousiast over zijn werkgever? Waarom geeft de ene een 7 en de ander een 10? Wat maakt een actieve promotor zo enthousiast dat hij of zij zijn of haar werkgever maximaal beoordeelt? Als bureau geven wij inzicht in de eNPS middels een onderzoek, analyseren wij hoe het komt dat bepaalde groepen meer of minder enthousiast zijn over de organisatie en kijken we hoe je de eNPS score kunt verbeteren. Naast de mate van tevredenheid, bieden wij inzicht in de drijfveren en verwachtingen van medewerkers, zodat je als werkgever voldoende tools in handen hebt en kunt streven naar een betere werkomgeving.

Laat een eNPS onderzoek uitvoeren door een gerenommeerd bureau

Integron is gespecialiseerd in het uitvoeren van onderzoeken als medewerkersonderzoeken, thematisch onderzoeken en continu medewerkersonderzoeken. Als bureau maken wij de eNPS van jouw onderneming inzichtelijk als onderdeel van een jaarlijks onderzoek en geven we je richtlijnen hoe deze score te kunnen verbeteren. Neem contact op voor de mogelijkheden, bekijk onze oplossingen of vraag een demo aan. Bel naar 0104115966 of stuur een e-mail naar info@integron.nl.

Handboek-medewerkerfeedback-verzamelen-thumb

Gratis handboek: Medewerkerfeedback verzamelen

Werk aan meer betrokken, bevlogen en productievere medewerkers met alle stappen voor een compleet medewerkersonderzoek in één handboek. Het begint met inzicht in de medewerkerbeleving. Download gratis het handboek inclusief handige checklist.

Deel dit bericht: