De ervaring van werkdruk wordt zowel beïnvloed door factoren in de werkomgeving van een medewerker als door factoren vanuit de medewerker zelf. Medewerkers zullen bij gelijke werkomstandigheden toch allemaal de bijkomende werkdruk anders ervaren. In ons onderzoek wordt dit weergegeven in verschillende persoonsprofielen. Indien blijkt dat daar de kern van het werkdruk probleem van uw organisatie ligt zal er dus voornamelijk op persoonsniveau een aanpak gemaakt moeten worden.
De aanpak van Integron is uniek, omdat het zeer concrete handvaten geeft om de ervaring in uw organisatie op alle niveaus te verbeteren. U kunt dus eindelijk werkdruk aanpakken bij de oorzaak!
Ondersteuning in hulpbronnen
Uit ons nationale onderzoek blijkt echter dat werkgevers een te hoge werkdruk vaak toch kunnen voorkomen via ondersteuning in hulpbronnen in het werk: kennis en vaardigheden, autonomie in het werk, ondersteuning door collega’s/leidinggevenden, beschikbare middelen en tijd. Een brede aanpak (via zowel optimalisatie van de hulpbronnen organisatie breed, als aandacht voor de werkdrukbeleving van het individu) heeft de meeste kans van slagen als het gaat om het terugdringen van werkdruk. Terugdringen van werkdruk gaat daarmee verder dan simpelweg een inventarisatie van hoeveelheid werk en bezetting.
Onderzoek naar de werkdruk
Welke persoonsprofielen er vertegenwoordigd zijn in uw organisatie, hoe de beschikbaarheid van hulpbronnen binnen uw organisatie wordt gewaardeerd –en hoe dit ervaren wordt naarmate de werkdruk toe neemt- zal door middel van onderzoek in kaart moeten worden gebracht. Zo kunt u organisatie breed, per vestiging of zelfs per afdeling de gezondheidsrisico’s ten gevolge van werkdruk gericht terugdringen. Een aantal van de onderwerpen in een werkdruk onderzoek zijn ook vaak onderdeel van een breed medewerker (tevredenheids) onderzoek. Het is daardoor zeer eenvoudig en (kosten)efficiënt om beide onderzoeken met elkaar te combineren. Bekijk onze oplossing voor Werkdruk Onderzoek.
De Net Promoter Score (NPS) binnen B2B kruipt langzaam omhoog. Na een daling naar +15 in 2022 is de NPS in 2023 geklommen naar +17. Deze graadmeter voor ‘klantenthousiasme’ toont daarmee weer meer promoters die klanten aanbevelen en meer klanten die ook klant blijven. De stijging is knap gezien de economische stagnatie en krapte op de arbeidsmarkt.
Benieuwd hoe de gemiddelde NPS en tevredenheid binnen jouw branche ervoor staat? Download gratis het Benchmarkrapport, voorkomend uit ruim 200 klantonderzoeken verdeeld over 9 branches.
De behoefte aan duidelijke communicatie, het waarborgen van welzijn en ontwikkeling van medewerkers, en het voldoen aan de hoge verwachtingen van bewoners en klanten zet de afvalbranche op scherp. Dit blijkt uit het recent uitgebrachte benchmarkrapport van Integron. De uitkomsten zijn gebaseerd op medewerkers-, klant- en bewonersonderzoeken die het onderzoeks-en adviesbureau Integron heeft uitgevoerd voor tientallen afvaldienstverleners.