De ervaring van werkdruk wordt zowel beïnvloed door factoren in de werkomgeving van een medewerker als door factoren vanuit de medewerker zelf. Medewerkers zullen bij gelijke werkomstandigheden toch allemaal de bijkomende werkdruk anders ervaren. In ons onderzoek wordt dit weergegeven in verschillende persoonsprofielen. Indien blijkt dat daar de kern van het werkdruk probleem van uw organisatie ligt zal er dus voornamelijk op persoonsniveau een aanpak gemaakt moeten worden.
De aanpak van Integron is uniek, omdat het zeer concrete handvaten geeft om de ervaring in uw organisatie op alle niveaus te verbeteren. U kunt dus eindelijk werkdruk aanpakken bij de oorzaak!
Ondersteuning in hulpbronnen
Uit ons nationale onderzoek blijkt echter dat werkgevers een te hoge werkdruk vaak toch kunnen voorkomen via ondersteuning in hulpbronnen in het werk: kennis en vaardigheden, autonomie in het werk, ondersteuning door collega’s/leidinggevenden, beschikbare middelen en tijd. Een brede aanpak (via zowel optimalisatie van de hulpbronnen organisatie breed, als aandacht voor de werkdrukbeleving van het individu) heeft de meeste kans van slagen als het gaat om het terugdringen van werkdruk. Terugdringen van werkdruk gaat daarmee verder dan simpelweg een inventarisatie van hoeveelheid werk en bezetting.
Onderzoek naar de werkdruk
Welke persoonsprofielen er vertegenwoordigd zijn in uw organisatie, hoe de beschikbaarheid van hulpbronnen binnen uw organisatie wordt gewaardeerd –en hoe dit ervaren wordt naarmate de werkdruk toe neemt- zal door middel van onderzoek in kaart moeten worden gebracht. Zo kunt u organisatie breed, per vestiging of zelfs per afdeling de gezondheidsrisico’s ten gevolge van werkdruk gericht terugdringen. Een aantal van de onderwerpen in een werkdruk onderzoek zijn ook vaak onderdeel van een breed medewerker (tevredenheids) onderzoek. Het is daardoor zeer eenvoudig en (kosten)efficiënt om beide onderzoeken met elkaar te combineren. Bekijk onze oplossing voor Werkdruk Onderzoek.
In de huidige zakenwereld is duurzaamheid niet langer modewoord maar noodzaak. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat hun inspanningen op gebied van duurzaamheid direct invloed hebben op de Customer Experience (CX). Door duurzaamheid te integreren in je bedrijfsstrategie kan je niet alleen bijdragen aan betere wereld, maar ook een sterke emotionele band opbouwen met je klanten. In deze blog duiken we dieper in hoe duurzaamheid als hoeksteen kan dienen voor een onvergetelijke klantbeleving.
Afgelopen jaar was ondanks de altijd hoge NPS, de loyaliteit iets gedaald. In het meest recente benchmarkrapport ‘Customer Experience in B2B Nederland 2024’ zien we weer een stijgende lijn. Groothandels onderscheiden zich door sterke klantloyaliteit en servicegerichtheid, factoren die cruciaal zijn voor het aanhoudende succes in deze sector.
Beleving Awards 2024: van verlangen naar verandering. 20% verloop en ruim een derde van de medewerkers die op zoek wil gaan naar een andere baan. Aan de andere kant 27% van de klanten die elders klant willen zijn. Organisaties hebben te maken met grote uitdagingen om personeel én klanten te behouden. Om het anders en beter te doen, is verandering nodig. Maar dan moet je de organisatie wel meekrijgen. Hoe? Dat was precies wat centraal stond tijdens onze 14e editie van de Beleving Awards: van verlangen naar verandering. De prachtige evenementenlocatie Lommerijk in onze thuishaven Rotterdam vormde daartoe de ideale, inspirerende setting.