Alle voordelen van een hoge betrokkenheid bij medewerkers op een rij
Een hoge betrokkenheid bij de medewerkers: hoe herken je dit precies? Bevlogen en betrokken medewerkers hebben de volgende eigenschappen:
- Trots: ze bevelen de organisatie aan bij anderen
- Energiek: ze zetten zich meer in voor hun werkgever en collega`s
- Tevreden: ze halen het maximale uit zichzelf
- Engaged: ze voelen zich meer betrokken bij het succes van de organisatie
- Hulpvaardig: ze zijn altijd bereid anderen te helpen
- Enthousiast: ze zijn positief richting de klant en kritisch naar zichzelf
- Ondernemend: ze tonen eigen initiatief om de organisatie te verbeteren
- Productief: ze werken hard, wat zich vertaalt naar klantsucces
Toppresterende organisaties met een hoge betrokkenheid van medewerkers
Uit het onderzoek naar de werkbeleving in Nederland in 2018 blijkt dat 12% van de werkenden volmondig zegt dat de werkgever ervoor zorgt dat ze het beste uit zichzelf halen. Deze groep noemen wij topperformers. Waarom is het zinvol om je eigen organisatie hier naartoe te bewegen? Medewerkers zijn driemaal zo enthousiast over de eigen werkgever bij een topperformer. Zo geeft 75% van de medewerkers bij topperformers aan dat ze de eigen organisatie als werkgever zou aanbevelen, in tegenstelling tot 25% van Nederland gemiddeld. Daarnaast zegt 68% van de medewerkers dat zij een hoge betrokkenheid voelen bij een topperformer (gemiddelde in Nederland: 24%).
Eigenschappen van een topperformer
Er zijn vijf eigenschappen waar alle winnende organisaties, die een hoge betrokkenheid van hun medewerkers hebben, aan voldoen. Wie een topperformer wil worden of blijven, moet hier blijvend aan werken:
- Investeer in het team en de samenwerking. Iedereen kent zijn eigen kwaliteiten en versterkt elkaar.
- Zet persoonlijke ontwikkeling hoog op de agenda; zorg voor persoonlijke uitdaging.
- Focus op coachend en dienend leiderschap, in plaats van een directieve en aansturende aanpak.
- Zet duidelijke doelen als organisatie: de missie en visie van de organisatie, maar ook een goede medewerkersvisie.
Ontdek wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen
In de winnende organisaties ervaart bijna niemand een hoge werkdruk. Gemiddeld ervaart een derde van de medewerkers deze werkdruk, bij een topperformer is dat maar een tiende. Wil je een hogere betrokkenheid en tevredenheid bij je werknemers realiseren? Integron is hét onderzoeksbureau in Rotterdam dat gespecialiseerd is in het uitvoeren van medewerkersonderzoeken. Samen onderzoeken we hoe we de betrokkenheid van de werknemers binnen jouw bedrijf kunnen verhogen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag een demo aan of neem contact met ons op door te bellen 0104115966 of een e-mail te sturen naar info@integron.nl.
EX-volwassenheidsscan 2025 – doe mee en maak kans op kaarten voor het Employee Experience Event 2025
Samen met Frankwatching voert Integron opnieuw het benchmarkonderzoek uit waarin wordt gekeken hoe organisaties scoren op het gebied van de volwassenheid van de Employee Experience
De transport- en logistieksector in Nederland laat dit jaar een duidelijke stijging zien in klantloyaliteit. Dat blijkt uit het benchmarkrapport Customer Experience in binnen de transport en logistiek 2025 van Integron. De Net Promoter Score (NPS) binnen de sector is gestegen van +16 naar +20, waarmee de sector opnieuw boven het Nederlands B2B-gemiddelde van +17 uitkomt. Toch is het werk nog lang niet af: met name klachtafhandeling en de perceptie van prijs-kwaliteit blijven aandachtspunten.
Hoe staat het met de klantbeleving in transport en logistiek? De sector maakt een sprong in klantloyaliteit: de Net Promoter Score (NPS) stijgt van +16 naar +20, boven het Nederlands gemiddelde. Toch blijft bijna de helft van de klanten ‘passief’: een grote kans om van tevreden klanten echte ambassadeurs te maken.
