Alle voordelen van een hoge betrokkenheid bij medewerkers op een rij
Een hoge betrokkenheid bij de medewerkers: hoe herken je dit precies? Bevlogen en betrokken medewerkers hebben de volgende eigenschappen:
- Trots: ze bevelen de organisatie aan bij anderen
- Energiek: ze zetten zich meer in voor hun werkgever en collega`s
- Tevreden: ze halen het maximale uit zichzelf
- Engaged: ze voelen zich meer betrokken bij het succes van de organisatie
- Hulpvaardig: ze zijn altijd bereid anderen te helpen
- Enthousiast: ze zijn positief richting de klant en kritisch naar zichzelf
- Ondernemend: ze tonen eigen initiatief om de organisatie te verbeteren
- Productief: ze werken hard, wat zich vertaalt naar klantsucces
Toppresterende organisaties met een hoge betrokkenheid van medewerkers
Uit het onderzoek naar de werkbeleving in Nederland in 2018 blijkt dat 12% van de werkenden volmondig zegt dat de werkgever ervoor zorgt dat ze het beste uit zichzelf halen. Deze groep noemen wij topperformers. Waarom is het zinvol om je eigen organisatie hier naartoe te bewegen? Medewerkers zijn driemaal zo enthousiast over de eigen werkgever bij een topperformer. Zo geeft 75% van de medewerkers bij topperformers aan dat ze de eigen organisatie als werkgever zou aanbevelen, in tegenstelling tot 25% van Nederland gemiddeld. Daarnaast zegt 68% van de medewerkers dat zij een hoge betrokkenheid voelen bij een topperformer (gemiddelde in Nederland: 24%).
Eigenschappen van een topperformer
Er zijn vijf eigenschappen waar alle winnende organisaties, die een hoge betrokkenheid van hun medewerkers hebben, aan voldoen. Wie een topperformer wil worden of blijven, moet hier blijvend aan werken:
- Investeer in het team en de samenwerking. Iedereen kent zijn eigen kwaliteiten en versterkt elkaar.
- Zet persoonlijke ontwikkeling hoog op de agenda; zorg voor persoonlijke uitdaging.
- Focus op coachend en dienend leiderschap, in plaats van een directieve en aansturende aanpak.
- Zet duidelijke doelen als organisatie: de missie en visie van de organisatie, maar ook een goede medewerkersvisie.
Ontdek wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen
In de winnende organisaties ervaart bijna niemand een hoge werkdruk. Gemiddeld ervaart een derde van de medewerkers deze werkdruk, bij een topperformer is dat maar een tiende. Wil je een hogere betrokkenheid en tevredenheid bij je werknemers realiseren? Integron is hét onderzoeksbureau in Rotterdam dat gespecialiseerd is in het uitvoeren van medewerkersonderzoeken. Samen onderzoeken we hoe we de betrokkenheid van de werknemers binnen jouw bedrijf kunnen verhogen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag een demo aan of neem contact met ons op door te bellen 0104115966 of een e-mail te sturen naar info@integron.nl.
Beleving Awards 2025 in het teken van superhelden Jaren geleden bezocht ik in de TheaterHangaar in Katwijk de musical Soldaat van Oranje. In één woord: indrukwekkend. Die voorstelling loopt hier al 15 jaar onafgebroken. Met in totaal bijna 4 miljoen bezoekers die stuk voor stuk ‘geraakt zijn’ door het indringende en meeslepende verhaal. Geen toeval dus dat de 15e editie van onze Beleving Awards op 22 mei 2025 hier in dit theater plaatsvond. Soldaat van Oranje draait om helden; de Beleving Awards dit jaar nog meer dan ooit.
Alle CX- en EX-helden van Nederland samen op één podium in Katwijk: Organisaties die het afgelopen jaar het beste presteerden op het gebied van klant- en medewerkerbeleving vielen gisteren op verschillende manieren in de prijzen. Naast de Beleving Awards 2025, op basis van (e)NPS, zijn aanmoedigingsprijzen en individuele customer en employee experience-Hero Awards uitgereikt. Voor onderzoeks- en adviesbureau Integron was het de vijftiende keer dat ze het Beleving Awards-event organiseerde. Het ‘prijzenfestival’ vond plaats in TheaterHangaar in Katwijk aan zee. Normaliter vooral bekend als thuisbasis van de populaire musical Soldaat van Oranje. Over helden gesproken…
AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.