Integron.nl
Integron.nl

Medewerkerbeleving 2018: Nederlanders hebben het weer meer naar hun zin op het werk

De werkdruk stijgt, maar Nederlanders hebben het weer meer naar hun zin op het werk. Zo is er in 2018 een stijgende lijn te zien in de werkbeleving van werkend Nederland.

Nederlanders hebben het weer meer naar hun zin op het werk

De werkdruk stijgt, maar Nederlanders hebben het weer meer naar hun zin op het werk. Zo is er in 2018 een stijgende lijn te zien in de werkbeleving van werkend Nederland. De gemiddelde tevredenheid ligt dit jaar op een 7. Dat is zo’n 0,3 punt hoger dan in 2017. Dit blijkt uit medewerkerbelevingsonderzoek dat onderzoeks- en adviesbureau Integron jaarlijks uitvoert onder 4.400 deelnemers verdeeld over twaalf branches.

Ook is werkend Nederland enthousiaster over zijn werkgever. Flink meer medewerkers zouden hun werkgever aanbevelen. “We zien hier een belangrijke toename. Ook al omdat de aantrekkelijkheid van een werkgever in een groeiende economie steeds bepalender wordt”, aldus Arjen Maliepaard, directeur Integron.

Meer zekerheid en meer fun drijfveren om te werken

De toegenomen tevredenheid en betrokkenheid zijn in vrijwel alles branches terug te vinden. Aspecten die er vergeleken met 2017 uitschieten, zijn het enthousiasme over de samenwerking, veiligheid en de direct leidinggevende. “Doordat het in Nederland beter gaat met de economie lijken bedrijven weer meer lucht te krijgen. En dat voelt de medewerker. Er is meer ruimte voor fun”, aldus Maliepaard. Naast het werkplezier, is de zekerheid die wordt geboden de grootste drijfveer om te werken. Medewerkers willen graag weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast is een sterke motivator dat het werk bij hun organisatie leuker is dan ergens anders. Medewerkers geven spontaan aan dat vrijheid en ontwikkelingsmogelijkheden het verschil kunnen maken. Maar ook een goede begeleiding, fijne samenwerking en omgeving, het familiegevoel en het aanbod van passend werk zijn van invloed op de beleving.

Werkdruk wederom gestegen

Ondanks de positieve trend in de werkbeleving, is de werkdruk voor het derde jaar op rij gestegen. 34% van de ondervraagden vindt de werkdruk te hoog en maar liefst 36% ziet het aantal burn-outs binnen haar organisatie toenemen. Maliepaard: “De toegenomen werkdruk is wel een zorgelijke trend. Er wordt steeds meer van medewerkers verwacht, terwijl medewerkers vaak moeite hebben om de juiste balans te vinden in werk en privé. Aantrekkelijke werkgevers, zogenoemde topperformers,  hebben oog voor dergelijke aspecten.”

Over het medewerkerbelevingsonderzoek

Integron heeft voor het tiende achtereenvolgende jaar het medewerkerbelevingsonderzoek uitgevoerd via een steekproef van 4.400 Nederlanders. Een representatieve afspiegeling van de Nederlandse beroepsbevolking. Medewerkerbeleving in Nederland 2018 is hier gratis op te vragen.

Gratis rapport:

Rapport: Employee Experience in Nederland 2025

Hoe beleeft werkend Nederland het werk? Lees het in het nieuwe onderzoek naar de medewerkersbeleving in Nederland. Download nu het gratis rapport.

Rapport-EX-in-NL-2025---Integron-thumbnail

Gerelateerde berichten

EX-volwassenheidsscan 2025 – doe mee en maak kans op kaarten voor het Employee Experience Event 2025

Samen met Frankwatching voert Integron opnieuw het benchmarkonderzoek uit waarin wordt gekeken hoe organisaties scoren op het gebied van de volwassenheid van de Employee Experience

“Wees ook die held die opstaat voor een ander”

Beleving Awards 2025 in het teken van superhelden Jaren geleden bezocht ik in de TheaterHangaar in Katwijk de musical Soldaat van Oranje. In één woord: indrukwekkend. Die voorstelling loopt hier al 15 jaar onafgebroken. Met in totaal bijna 4 miljoen bezoekers die stuk voor stuk ‘geraakt zijn’ door het indringende en meeslepende verhaal. Geen toeval dus dat de 15e editie van onze Beleving Awards op 22 mei 2025 hier in dit theater plaatsvond. Soldaat van Oranje draait om helden; de Beleving Awards dit jaar nog meer dan ooit.

Helft organisaties in Nederland heeft geen AI-strategie

AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.

Deel dit bericht: