Helden centraal
Helden vormden dus de rode draad tijdens de awards. Ik hoop dat de aanwezigen net zoals ik genoten hebben van de performances van onze eigen collega’s Dennis Went en Raoul Tirtosentono, alias: Batman en The Joker. Zij openden het event, verschenen tussendoor nog op het toneel als Iron Man en Thanos en bij een break-outsessie en maakten zo hun ‘heldenrol’ meer dan waar. Maar wie zeker ook centraal stonden waren de helden die we jaarlijks op het podium mogen verwelkomen: de winnaars van de Beleving Awards voor customer experience en employee experience. Waar natuurlijk ook de genomineerden meer dan trots mogen zijn op hun prestaties. Daarnaast hebben we voor het eerst aanmoedigingsprijzen uitgereikt aan organisaties die op weg zijn naar topperformerschap. Met Trigion en HTM als winnaars. Bijna 400 genomineerden en ruim 130 winnaars passeerden de afgelopen jaren de revue. Zij lieten zien waarom ze topperformers zijn en ze een inspiratie kunnen zijn voor anderen. De prijzen werden uitgereikt door mijn collega Egbert Engelfriet en vergezeld door in superheldenpakken gestoken sidekicks Robert Mentink en Benjamin de Mooij. Flitsend! Nieuw was dat we de Awards hebben uitgereikt op basis van de NPS (Net Promoter Score) en de eNPS (employee Net Promoter Score). Daarmee hebben we de hoogste tevredenheid losgelaten en kwamenorganisaties naar voren die de ‘hoogste aanbevelingsscores’ ontvangen van hun klanten en hun medewerkers binnen hun categorie. Echt een bunch of happy people bij elkaar.
Interactieve break-outsessies
Daarnaast hadden we dit jaar weer verschillende interactieve break-outsessies van Integronners en onze opdrachtgevers. Ik heb ze zelf niet allemaal kunnen bijwonen, maar de sessie van Keus Schoonmaak liet zien dat het ervaren van werkgeluk heel belangrijk is. Het familiebedrijf is groeiende in de schoonmaakbranche. Vanuit haar servicekantoor in Apeldoorn bedient ze regionaal klanten van Zwolle tot Nijmegen en van Hoevelaken tot de Duitse grens. Meer dan 500 enthousiaste medewerkers zetten zich daar dagelijks letterlijk zichtbaar voor in. Keus heeft ons een paar jaar geleden in de arm genomen voor een meerjarenprogramma om meer en vooral continu inzicht te krijgen in wat medewerkers bezighoudt. Belangrijk daarbij is dat iedereen binnen de organisatie meegenomen wordt in dat proces. Niet voor niets begon de sessie met een tekenopdracht onder het mom van de kracht van gedeeld beeld. Als iedereen weet hoe en waarom er iets gebeurt, maakt dat je organisatie sterk en weerbaar. Nu is het bedrijf op weg naar koersvaste keuzes richting 2028, waarbij Keus belofte, profiel en praktijk verbindt. Mooi om te zien. Leuk ook dat er zo goed werd meegedaan door de deelnemers. Leermomenten om mee te nemen naar de eigen organisatie. Nog een inspirerende break-outsessie was Feedback 4-ward, waar de deelnemers onder leiding van collega’s Robert Mentink, Brenda van der Lee, Guido van Buul en Joep Cats konden ervaren hoe we van data tot gedragen prioriteiten komen, discussies structureren en direct eerste acties uitzetten. Kortom, hoe je van feedback naar impact maken gaat. Kijkend naar wat er gemiddeld uitrolde, bleken vooral de aanpak van werkdruk en het creëren van werkplezier belangrijke actiepunten.
Kampvuurgesprek met goeiegast Martijn Verspeek
Ter afsluiting van het Beleving Awards-event pakte ook dit keer weer een inspirerende spreker het podium: Martijn Verspeek. Een goeiegast, zoals hij zichzelf noemt. Hij laat zien hoe hij met zijn installatiebedrijf in het Brabantse Valkenswaard het verschil maakt en hoe zijn ‘fans’ de échte helden zijn. Sterker nog: hij wil alleen maar werken voor ‘fans’. Kortom: ‘anders organiseren 2.0’. In een heuse ‘kampvuur-setting’ op het podium heb ik gezellig met hem zitten ‘lullen’ en vroeg ik hem naar het geheim van het succes van zijn onderneming. Wat hij vooral belangrijk vindt, is dat er echt een team staat. Momenteel telt zijn bedrijf 30 medewerkers, en dat is volgens hem genoeg. “Heel simpel, als we het niet aankunnen met dit team, dan nemen we gewoon geen extra werk aan. Ik ga ook niet met zzp’ers in zee. Ik wil commitment. Zoals ik ernaar kijk, kun je alleen met vaste medewerkers een hecht team smeden dat voor elkaar door het vuur gaat. Ik laat mijn medewerkers ook altijd in hun waarde en geef ze verantwoordelijkheden. Het draait altijd in de eerste plaats om mensen!” Wat mij betreft een onvergetelijk gesprek.
Nogmaals felicitaties aan alle winnaars, genomineerden en feitelijk alle aanwezige helden. Jullie maakten het tot een memorabele editie. Graag weer tot ziens volgend jaar bij de 16e editie! Zoals David Bowie al zong: ‘we can be heroes’.
Dan nog even dit…
Leuk nieuwtje dat ik tijdens de Awards mocht brengen is dat we onze samenwerking met Frankwatching intensiveren en we als partner het Employee Experience Event op 27 november 2025 in de Utrechtse Jaarbeurs mede-organiseren. Een event dat je zeker niet mag missen! Tot dan!

Arjen Maliepaard
Managing Director
Alle CX- en EX-helden van Nederland samen op één podium in Katwijk: Organisaties die het afgelopen jaar het beste presteerden op het gebied van klant- en medewerkerbeleving vielen gisteren op verschillende manieren in de prijzen. Naast de Beleving Awards 2025, op basis van (e)NPS, zijn aanmoedigingsprijzen en individuele customer en employee experience-Hero Awards uitgereikt. Voor onderzoeks- en adviesbureau Integron was het de vijftiende keer dat ze het Beleving Awards-event organiseerde. Het ‘prijzenfestival’ vond plaats in TheaterHangaar in Katwijk aan zee. Normaliter vooral bekend als thuisbasis van de populaire musical Soldaat van Oranje. Over helden gesproken…
AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.
De medewerkersbeleving bij organisaties in Nederland is op enkele vlakken vooruit gegaan. Medewerkers zijn meer betrokken bij hun organisatie. Verder is de sollicitatiedrang iets minder aanwezig. Onder andere omdat werkgevers de salarissen van medewerkers vaak hebben verhoogd. Toch brokkelt het enthousiasme bij werkend Nederland over de werkgever af en daalt het zelfs naar bijna het nulpunt.