Maar liefst 71% van de organisaties in Nederland heeft moeite met het vinden van medewerkers. Dat blijkt uit het jaarlijkse medewerkerbelevingsonderzoek van Integron. Daarmee is de vraag naar nieuwe medewerkers nog nooit zó hoog geweest. Toch hoeft de krappe arbeidsmarkt voor werkgevers geen probleem te zijn.
“De toegenomen werkdruk is wel een zorgelijke trend. Er wordt steeds meer van medewerkers verwacht, terwijl medewerkers vaak moeite hebben om de juiste balans te vinden tussen werk en privé.”
Met deze 6 tips vind en behoud je binnen een krappe arbeidsmarkt de beste medewerkers
1. Heb de basis op orde
Geen nieuws, maar nog steeds ontzettend belangrijk. Is bij een organisatie de basis op orde, dan zijn medewerkers tevredener, geneigd om langer bij je te blijven én bevelen ze je ook nog eens aan bij anderen. Wat die basis dan is? Medewerkerstevredenheid over de direct leidinggevende, het managementteam en de arbeidsvoorwaarden. Belangrijk om te weten: gemiddeld geven medewerkers in Nederland hun organisatie een 7. Steek je er met kop en schouders bovenuit, dan ben je een topperformer en krijgt de organisatie een 8,5. Dát zijn de organisaties waar medewerkers graag willen werken.
2. Loyale medewerkers zorgen voor loyale klanten
Weet jij hoe het zit met de beleving van zowel je medewerkers als je klanten? De eNPS en NPS zijn namelijk nauw met elkaar verbonden . Wanneer je de medewerkerbeleving als KPI hebt, dan kun je deze volgen en ook sturen. Je weet op deze manier precies wat er goed gaat en wat de knelpunten zijn in je organisatie. Bovendien weet je hiermee ook hoeveel promoters je in je organisatie hebt en hoe je ze nog enthousiaster kunt maken. Want: als zij enthousiast zijn, zullen ze zich ook tegenover anderen enthousiast uitspreken over hun werkgever. Zó haal je nieuwe mensen binnen.
3. Benut het medewerkerpotentieel
Iedere medewerker in je organisatie heeft potentieel. Als organisatie wil je toch niets liever dan dat zij deze benutten? Goed voor de medewerker én goed voor de organisatie. Toch geeft maar 12% van de medewerkers aan dat ze dankzij hun werkgever het beste uit zichzelf kunnen halen. Dit heeft sterk te maken met de verwachtingen die medewerkers en werkgevers van elkaar hebben. Wat hebben mijn medewerkers nodig en welke rol heb ik hierin als werkgever? Zorg ervoor dat de antwoorden op deze vragen bij beide partijen duidelijk zijn.
4. Stuur op werkgeluk
Op nummer 2 en 3 van wat medewerkers het belangrijkste aan het werk vinden, staan respectievelijk leuk werk en een goede werk-privébalans. De meeste mensen zitten het grootste deel van de week op hun werk. Maak van werk daarom iets leuks! Leuke collega’s, een goede sfeer, misschien een tafelvoetbaltafel of een kneitergoede vrijdagmiddagborrel – het draagt allemaal bij aan het werkplezier. De werkdruk is bij organisaties waar de sfeer goed is een stuk lager. En we weten allemaal: gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten, en dat zorgt voor een gezonde organisatie.
5. Wees transparant
Uit het onderzoek van Integron blijkt dat er een uitdaging ligt voor werkgevers om de koppeling te maken tussen zaken die het werk direct raken en de verwachting die de medewerkers richting de organisatie hebben. En die verwachtingen kan je bijsturen door goed te communiceren. Zo blijkt uit het onderzoek dat de gemiddelde tevredenheid over de OR en het managementteam het laagst zijn – respectievelijk een 6,6 en een 6,3. Communicatie en transparantie spelen daarin een essentiële rol.
6. Bied zekerheid
In een tijd waarin flexibel werken de norm lijkt te zijn, klinkt dit misschien tegenstrijdig. Maar uit het onderzoek van Integron blijkt toch echt dat zekerheid de allerbelangrijkste drijfveer is voor medewerkers om zich in te zetten. Mensen hebben nu eenmaal graag een houvast, dus zorg dat je je medewerkers zekerheid biedt.
“Doordat het in Nederland beter gaat met de economie krijgen bedrijven weer meer lucht. En dat voelt de medewerker. Er is meer ruimte voor fun.”
Met deze 6 tips ben je onderscheidend en kun je juist gebruik maken van de krappe arbeidsmarkt. Toch een kleine wake-up call: uit het onderzoek blijkt ook dat de werkdruk in Nederland voor het derde jaar op rij is gestegen: van 31% in 2016 naar 34% in 2018. Bovendien ziet 36% van de medewerkers het aantal burn-outs binnen de eigen organisatie toenemen. Oppassen dus!
Beleving Awards 2025 in het teken van superhelden Jaren geleden bezocht ik in de TheaterHangaar in Katwijk de musical Soldaat van Oranje. In één woord: indrukwekkend. Die voorstelling loopt hier al 15 jaar onafgebroken. Met in totaal bijna 4 miljoen bezoekers die stuk voor stuk ‘geraakt zijn’ door het indringende en meeslepende verhaal. Geen toeval dus dat de 15e editie van onze Beleving Awards op 22 mei 2025 hier in dit theater plaatsvond. Soldaat van Oranje draait om helden; de Beleving Awards dit jaar nog meer dan ooit.
Alle CX- en EX-helden van Nederland samen op één podium in Katwijk: Organisaties die het afgelopen jaar het beste presteerden op het gebied van klant- en medewerkerbeleving vielen gisteren op verschillende manieren in de prijzen. Naast de Beleving Awards 2025, op basis van (e)NPS, zijn aanmoedigingsprijzen en individuele customer en employee experience-Hero Awards uitgereikt. Voor onderzoeks- en adviesbureau Integron was het de vijftiende keer dat ze het Beleving Awards-event organiseerde. Het ‘prijzenfestival’ vond plaats in TheaterHangaar in Katwijk aan zee. Normaliter vooral bekend als thuisbasis van de populaire musical Soldaat van Oranje. Over helden gesproken…
AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.