Maar liefst 71% van de organisaties in Nederland heeft moeite met het vinden van medewerkers. Dat blijkt uit het jaarlijkse medewerkerbelevingsonderzoek van Integron. Daarmee is de vraag naar nieuwe medewerkers nog nooit zó hoog geweest. Toch hoeft de krappe arbeidsmarkt voor werkgevers geen probleem te zijn.
“De toegenomen werkdruk is wel een zorgelijke trend. Er wordt steeds meer van medewerkers verwacht, terwijl medewerkers vaak moeite hebben om de juiste balans te vinden tussen werk en privé.”
Met deze 6 tips vind en behoud je binnen een krappe arbeidsmarkt de beste medewerkers
1. Heb de basis op orde
Geen nieuws, maar nog steeds ontzettend belangrijk. Is bij een organisatie de basis op orde, dan zijn medewerkers tevredener, geneigd om langer bij je te blijven én bevelen ze je ook nog eens aan bij anderen. Wat die basis dan is? Medewerkerstevredenheid over de direct leidinggevende, het managementteam en de arbeidsvoorwaarden. Belangrijk om te weten: gemiddeld geven medewerkers in Nederland hun organisatie een 7. Steek je er met kop en schouders bovenuit, dan ben je een topperformer en krijgt de organisatie een 8,5. Dát zijn de organisaties waar medewerkers graag willen werken.
2. Loyale medewerkers zorgen voor loyale klanten
Weet jij hoe het zit met de beleving van zowel je medewerkers als je klanten? De eNPS en NPS zijn namelijk nauw met elkaar verbonden . Wanneer je de medewerkerbeleving als KPI hebt, dan kun je deze volgen en ook sturen. Je weet op deze manier precies wat er goed gaat en wat de knelpunten zijn in je organisatie. Bovendien weet je hiermee ook hoeveel promoters je in je organisatie hebt en hoe je ze nog enthousiaster kunt maken. Want: als zij enthousiast zijn, zullen ze zich ook tegenover anderen enthousiast uitspreken over hun werkgever. Zó haal je nieuwe mensen binnen.
3. Benut het medewerkerpotentieel
Iedere medewerker in je organisatie heeft potentieel. Als organisatie wil je toch niets liever dan dat zij deze benutten? Goed voor de medewerker én goed voor de organisatie. Toch geeft maar 12% van de medewerkers aan dat ze dankzij hun werkgever het beste uit zichzelf kunnen halen. Dit heeft sterk te maken met de verwachtingen die medewerkers en werkgevers van elkaar hebben. Wat hebben mijn medewerkers nodig en welke rol heb ik hierin als werkgever? Zorg ervoor dat de antwoorden op deze vragen bij beide partijen duidelijk zijn.
4. Stuur op werkgeluk
Op nummer 2 en 3 van wat medewerkers het belangrijkste aan het werk vinden, staan respectievelijk leuk werk en een goede werk-privébalans. De meeste mensen zitten het grootste deel van de week op hun werk. Maak van werk daarom iets leuks! Leuke collega’s, een goede sfeer, misschien een tafelvoetbaltafel of een kneitergoede vrijdagmiddagborrel – het draagt allemaal bij aan het werkplezier. De werkdruk is bij organisaties waar de sfeer goed is een stuk lager. En we weten allemaal: gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten, en dat zorgt voor een gezonde organisatie.
5. Wees transparant
Uit het onderzoek van Integron blijkt dat er een uitdaging ligt voor werkgevers om de koppeling te maken tussen zaken die het werk direct raken en de verwachting die de medewerkers richting de organisatie hebben. En die verwachtingen kan je bijsturen door goed te communiceren. Zo blijkt uit het onderzoek dat de gemiddelde tevredenheid over de OR en het managementteam het laagst zijn – respectievelijk een 6,6 en een 6,3. Communicatie en transparantie spelen daarin een essentiële rol.
6. Bied zekerheid
In een tijd waarin flexibel werken de norm lijkt te zijn, klinkt dit misschien tegenstrijdig. Maar uit het onderzoek van Integron blijkt toch echt dat zekerheid de allerbelangrijkste drijfveer is voor medewerkers om zich in te zetten. Mensen hebben nu eenmaal graag een houvast, dus zorg dat je je medewerkers zekerheid biedt.
“Doordat het in Nederland beter gaat met de economie krijgen bedrijven weer meer lucht. En dat voelt de medewerker. Er is meer ruimte voor fun.”
Met deze 6 tips ben je onderscheidend en kun je juist gebruik maken van de krappe arbeidsmarkt. Toch een kleine wake-up call: uit het onderzoek blijkt ook dat de werkdruk in Nederland voor het derde jaar op rij is gestegen: van 31% in 2016 naar 34% in 2018. Bovendien ziet 36% van de medewerkers het aantal burn-outs binnen de eigen organisatie toenemen. Oppassen dus!
![Team-Integron_Robert Robert Mentink](https://www.integron.nl/wp-content/uploads/2023/11/Team-Integron_Robert-1.webp)
In de huidige zakenwereld is duurzaamheid niet langer modewoord maar noodzaak. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat hun inspanningen op gebied van duurzaamheid direct invloed hebben op de Customer Experience (CX). Door duurzaamheid te integreren in je bedrijfsstrategie kan je niet alleen bijdragen aan betere wereld, maar ook een sterke emotionele band opbouwen met je klanten. In deze blog duiken we dieper in hoe duurzaamheid als hoeksteen kan dienen voor een onvergetelijke klantbeleving.
Afgelopen jaar was ondanks de altijd hoge NPS, de loyaliteit iets gedaald. In het meest recente benchmarkrapport ‘Customer Experience in B2B Nederland 2024’ zien we weer een stijgende lijn. Groothandels onderscheiden zich door sterke klantloyaliteit en servicegerichtheid, factoren die cruciaal zijn voor het aanhoudende succes in deze sector.
Beleving Awards 2024: van verlangen naar verandering. 20% verloop en ruim een derde van de medewerkers die op zoek wil gaan naar een andere baan. Aan de andere kant 27% van de klanten die elders klant willen zijn. Organisaties hebben te maken met grote uitdagingen om personeel én klanten te behouden. Om het anders en beter te doen, is verandering nodig. Maar dan moet je de organisatie wel meekrijgen. Hoe? Dat was precies wat centraal stond tijdens onze 14e editie van de Beleving Awards: van verlangen naar verandering. De prachtige evenementenlocatie Lommerijk in onze thuishaven Rotterdam vormde daartoe de ideale, inspirerende setting.