ICT op scherp in tijden van crisis
De ICT sector staat op scherp in tijden waarin zakelijk Nederland thuiswerkt en budgetten worden herzien van klanten. Leveranciers kampen met een flinke afnemende vraag of uitstel bij klanten, terwijl de ICT-service verleners die remote-diensten leveren en thuiswerkplekken inrichten het nu juist veel drukker hebben.
Hoewel de branche in vergelijking met andere branches floreert, hebben de huidige maatregelen voor veel ICT-bedrijven wel een impact. Omzet zal over de langere termijn misschien toch minder worden en de dienstverlening naar klanten die normaliter op locatie is, wordt nu op afstand geregeld. Hoe borg je de kwaliteit als je deze omslag moet maken en kan je je gehele service nog verlenen op deze manier?
Veel kansen op het gebied van customer experience, juist nu!
B2B klanten van ICT dienstverleners zijn gemiddeld enthousiast. En dat terwijl er nu in veel gevallen juist zoveel van ze verwacht wordt. Uit de Customer Journey in het rapport blijkt dat de menskant zeer goed beoordeeld wordt, maar dat softwareoplossingen zelf vaak voor problemen zorgen en dat klachtafhandeling zeker in communicatie te wensen overlaat.
Alles moet nu op afstand geregeld worden, dus dat vormt voor de menselijke kant een uitdaging. Daarbij is duidelijke communicatie key! Om frustraties tegen te gaan en een stempel te zetten op je dienstverlening, is aandacht aan je klanten schenken voor op zowel de korte, als lange termijn zeer belangrijk.
Hoe gaat het met jouw klanten?
Hoe ervaren zij de samenwerking, huidige dienstverlening en de aangepaste aanpak? Maak het inzichtelijk met de COVID-19 Customer Survey. Binnen een week online. Stuur direct bij waar nodig om de klantrelatie te waarborgen. Lees meer.
Na een daling in klantloyaliteit het afgelopen jaar is de ICT in 2024 weer op het niveau van 2022. De NPS (mate van aanbevelen door klanten) is dit jaar +6 (t.o.v. +2 het afgelopen jaar). Dit blijkt uit het nieuwe B2B-benchmarkrapport over de customer experience dat onderzoeks- en consultancy bureau Integron jaarlijks uitbrengt.
De best presterende organisaties op het gebied van klant- en medewerkerbeleving worden op 6 juni bekendgemaakt. Welke organisaties maken kans? Je leest het hier.
‘Het gaat wel prima’ is niet meer goed genoeg voor bedrijven om werknemers binnenboord te houden. 30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen.