“Door versoepelingen is het nu nog belangrijker om ons aan de regels te houden in een anderhalve meter samenleving”, aldus Rutte in zijn speech van 19 mei.
Werk en privé situaties lopen dwars door elkaar heen en bedrijven zijn druk bezig om het kantoor anderhalve meter samenleving proof te maken (of hebben dit inmiddels al gedaan). De crisis weegt zwaar op de schouders van bedrijven, huishoudens en mensenlevens, maar biedt naast uitdagingen ook kansen.
Betrek jouw medewerkers bij ingrijpende veranderingen
Vanuit sparringsessies die wij hebben gevoerd met klanten, kunnen we concluderen dat een aantal organisaties twijfelen over het ophalen van feedback bij medewerkers in deze periode. Vanzelfsprekend kan ik mij volledig vinden in deze eerste gedachtegang. De gevolgen van deze crisis zijn voor veel organisaties en medewerkers voelbaar. Dit leidt tot onzekerheid. Organisaties zijn op zoek naar de juiste modus om sterker uit deze crisis te komen of te overleven.
Probeer het crisismanagement echter niet enkel top down aan te vliegen, maar betrek je medewerkers bij dit proces. Het is niet voor niets dat er door organisaties wordt gesproken over medewerkers als het grootste kapitaal van een bedrijf. Dit zal post-corona niet anders zijn. Benut dit kapitaal: durf open te staan voor feedback en de visie van jouw medewerkers op het heden en de toekomst. Om dit te kunnen doen moet hier simpelweg naar gevraagd worden door jou als werkgever.
Uit eigen ervaring blijkt dat er juist in deze periode veel creatieve ideeën ontstaan vanuit medewerkers. Binnen Integron zijn er in een korte periode veel initiatieven gestart zoals;
- Meetings, workshops en presentaties via Microsoft Teams;
- webinars (waaronder; ‘van traditioneel MTO naar medewerker feedback programma’);
- de Covid-19 Pulse Survey voor medewerkers;
- de Covid-19 Customer Survey voor klanten;
- interessante content via LinkedIn: Mis niks en volg Integron;
- wekelijkse pubquiz om ook als team verbonden te blijven.
Hogere respons en verbondenheid
Een ander kritisch punt dat ik hoor vanuit de markt, is dat het idee leeft dat de respons laag is door de crisis. Het tegendeel blijkt waar te zijn volgens onze ervaringen. Van de medewerkersonderzoeken die wij de 2 maanden hebben uitgevoerd, is bij 60% de respons gelijk gebleven en bij 40% zelfs gestegen.
Daarnaast zijn de antwoorden die medewerkers geven positiever dan verwacht en is de verbondenheid met de desbetreffende organisatie beter dan voorheen, blijkend uit de onderzoeken.
De verbondenheid met de medewerkers is een onderdeel waar onze klant NEN ook op heeft ingezet met de op maat gemaakte Covid-19 Pulse survey. Om met de woorden van Rik van Terwisga, CEO van NEN, te spreken:
“Juist nu kunnen wij als NEN het verschil maken naar onze medewerkers.” Het inzicht van nu helpt ons om de wereld van morgen (nog) beter in te vullen.”
Bevraag relevante onderwerpen
Het “nieuwe gewoon” houdt in dat we in de toekomst meer thuis zullen werken dan dat we wellicht gewend waren. Die nieuwe (thuis)werkplek moet zo ingericht zijn dat we lekker thuis kunnen werken. Dit is niet enkel afhankelijk van een bureau en een stoel die ergonomisch verantwoord zijn, maar ook zeker van de thuissituatie van de medewerkers. De onderwerpen die van belang zijn om te bevragen in deze periode en ook terug komen in onze Covid-19 Pulse Survey:
- Communicatie vanuit de werkgever over de impact van Corona;
- De thuissituatie van de medewerker;
- Werk- privé balans;
- Thuiswerken;
- Samenwerking
Dit is hét juiste moment om de medewerkers een stem te geven zodat zij worden betrokken bij de toekomstvisie van de organisatie. Juist nu, om informatie te vergaren over onderwerpen die in deze fase relevant zijn en de manieren waarop jouw organisatie hier op een passende manier gehoor aan kan geven.
Behoefte om samen te sparren over hoe we juist nú meer relevante inzichten kunnen vergaren vanuit jouw medewerkers? Neem gerust eens contact op.
De medewerkersbeleving bij organisaties in Nederland is op enkele vlakken vooruit gegaan. Medewerkers zijn meer betrokken bij hun organisatie. Verder is de sollicitatiedrang iets minder aanwezig. Onder andere omdat werkgevers de salarissen van medewerkers vaak hebben verhoogd. Toch brokkelt het enthousiasme bij werkend Nederland over de werkgever af en daalt het zelfs naar bijna het nulpunt.
Organisaties die het beste uit hun klanten en medewerkers halen in het zonnetje gezet
Na een kleine opleving is de groei van de Net Promoter Score (NPS) gestagneerd. Deze is +17, net als afgelopen jaar. Het is organisaties dus niet gelukt om de stijgende trend voort te zetten. De NPS is als graadmeter belangrijk om klantloyaliteit in beeld te brengen. Wel zijn er verschuivingen binnen branches, waarbij sommigen beter en anderen slechter scoren dan in afgelopen jaar. Zo blijkt uit het recente NPS benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde, waaronder industrie, bouw en installatie, transport en logistiek, ICT, en groothandel.