Onderzoek beroepsbevolking Veerkracht 2024 geeft handvatten voor verbetering
In het Veerkracht onderzoek wordt duidelijk waar werkend Nederland al sterk in is en waar de aandachtspunten liggen. De mate van veerkracht wordt bepaald aan de hand van het Mason’s Resilience Model, ook wel de Vijf van Veerkracht genoemd. De Vijf van Veerkracht bestaat uit: betekenis in het leven, positieve emoties, het ervaren van sociale steun, omgaan met tegenslag en fysieke gesteldheid.
De gemiddelde Veerkrachtscore van werkend Nederland is licht gedaald, van 7.4 naar 7.3. De daling betreft de mate waarin positieve emoties worden ervaren en de mate van sociale support. Een ideale score op Veerkracht is 7.8 of hoger.
Danielle van Gurp, CEO van Team Heartbeats: “Er is nog een wereld te winnen. En het goede nieuws is, veerkracht is als een spier die je kunt trainen. Je hebt invloed op hoe veerkrachtig je bent als persoon, hoe veerkrachtig je medewerkers zijn én op hoe veerkrachtig de organisatie is.”
Boomers meest veerkrachtige generatie
De Boomers (64-79 jaar oud) zijn met een veerkrachtscore van 7.7. de meest veerkrachtige generatie binnen organisaties. Op alle vijf de elementen wordt hoger gescoord dan alle andere generaties. Boomers ervaren met name veel betekenis in het leven, sociale steun en ze kunnen beter omgaan met tegenslag. Op deze drie elementen scoren ze een 7.8 of hoger, wat betekent dat ze zich vaak tot altijd in de veerkracht stellingen herkenden. Daarnaast is het opvallend dat generatie Z (28 jaar en jonger) het minst veerkrachtig is. Ze scoren gemiddeld een 7.1, onder gemiddeld op alle vijf van veerkracht ten opzichte van heel werkend Nederland. Met name op betekenis in het leven, omgaan met tegenslag en fysieke gesteldheid zijn de grootste verschillen te zien. Deze jonge generatie scoort ook lager op de mate waarop hun waarden overeenkomen met die van de organisatie. Het lukt ze minder goed om kalm te blijven tijdens een crisis en durven minder fouten te maken. De fysieke gesteldheid scoort zelfs lager dan die van de oudere generaties: gezond eten en ontspannen zijn hierin de belangrijkste uitschieters.
Arbeidsbemiddeling de minst veerkrachtige branche
Dit jaar staat de financiële dienstverlening met een gemiddelde veerkrachtscore van 7.6 bovenaan de lijst van veerkrachtige branches. Deze wordt gevolgd door de zorg- en welzijnssector, die een gemiddelde veerkrachtscore van 7.5 behaalt. De derde plaats wordt met een score van 7.4 gedeeld door de sectoren onderwijs, ICT, zakelijke dienstverlening, retail, (semi-)overheid en non-profitorganisaties.
Het valt op dat de veerkracht van de arbeidsbemiddeling enorm is gedaald. Ze zijn in een jaar tijd van een gemiddelde veerkrachtscore van een 7.5 gedaald naar een 5.8. Op alle Vijf van Veerkracht elementen scoren ze lager dan een 6.0. Ze scoren het laagst op positieve emoties en fysieke gesteldheid. Op deze elementen geven de werknemers uit deze branche aan zich zelden tot soms te herkennen in de stellingen. Met name maakt het werk medewerkers minder gelukkig, slapen ze onvoldoende en eten ze minder gezond dan vorig jaar.
Hoger management minder veerkrachtig
Het hoger management is minder veerkrachtig is geworden dan vorig jaar. Ze zijn nog wel het meest veerkrachtig ten opzichte van alle functieniveaus, maar de verschillen zijn minder geworden. Dit kan doordat de druk en zorgen binnen deze laag zijn toegenomen (ondernemingsklimaat verslechterd, toenemende regeldruk, personeelstekorten, ect).
In de huidige zakenwereld is duurzaamheid niet langer modewoord maar noodzaak. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat hun inspanningen op gebied van duurzaamheid direct invloed hebben op de Customer Experience (CX). Door duurzaamheid te integreren in je bedrijfsstrategie kan je niet alleen bijdragen aan betere wereld, maar ook een sterke emotionele band opbouwen met je klanten. In deze blog duiken we dieper in hoe duurzaamheid als hoeksteen kan dienen voor een onvergetelijke klantbeleving.
Afgelopen jaar was ondanks de altijd hoge NPS, de loyaliteit iets gedaald. In het meest recente benchmarkrapport ‘Customer Experience in B2B Nederland 2024’ zien we weer een stijgende lijn. Groothandels onderscheiden zich door sterke klantloyaliteit en servicegerichtheid, factoren die cruciaal zijn voor het aanhoudende succes in deze sector.
Beleving Awards 2024: van verlangen naar verandering. 20% verloop en ruim een derde van de medewerkers die op zoek wil gaan naar een andere baan. Aan de andere kant 27% van de klanten die elders klant willen zijn. Organisaties hebben te maken met grote uitdagingen om personeel én klanten te behouden. Om het anders en beter te doen, is verandering nodig. Maar dan moet je de organisatie wel meekrijgen. Hoe? Dat was precies wat centraal stond tijdens onze 14e editie van de Beleving Awards: van verlangen naar verandering. De prachtige evenementenlocatie Lommerijk in onze thuishaven Rotterdam vormde daartoe de ideale, inspirerende setting.