In 2023 is een goede offboarding nog belangrijker dan voorheen vanwege verschillende ontwikkelingen en trends in de arbeidsmarkt en bedrijfscultuur. De ‘war on talent’ is een realiteit in veel sectoren, waarbij het aantrekken en behouden van gekwalificeerde en ervaren werknemers een grote uitdaging vormt. Een slechte offboarding kan leiden tot negatieve mond-tot-mondreclame en kan het voor potentiële kandidaten minder aantrekkelijk maken om bij een organisatie te solliciteren. Hoe het dan wel moet? Dat lees je hier.
Een ander steeds belangrijker wordend concept is employer branding. Werkgevers worden meer dan ooit beoordeeld op hun bedrijfscultuur, inclusiviteit en hoe ze hun werknemers behandelen. Een negatieve offboarding kan het imago van een organisatie schaden en de positie als aantrekkelijke werkgever ondermijnen.
Vertrek van de medewerker is niet meer einde relatie
Het fenomeen van ‘boomerang-werknemers’ wordt steeds gebruikelijker, waarbij positieve offboarding-ervaringen bijdragen aan het behoud van waardevol personeel. Met de opkomst van remote werken en digitalisering kunnen negatieve offboarding-ervaringen snel online worden gedeeld, wat het belang van zorgvuldig uitstroombeheer vergroot. De gevolgen van de COVID-19-pandemie hebben geleid tot herstructureringen en een grotere emotionele impact bij vertrekkende medewerkers, waardoor ondersteunende offboarding van cruciaal belang is voor het welzijn en de betrokkenheid op lange termijn. Organisaties moeten erkennen dat het vertrek van een werknemer niet het einde van de relatie is, maar een mogelijkheid om een blijvende positieve indruk achter te laten en waardevolle connecties te behouden.
Offboarding in de praktijk: slechts 10% is ambassadeur van zijn of haar vorige werkgever
Uit het Employee Journey Experience benchmark rapport gepubliceerd door Integron blijkt dat slechts 10% ambassadeur is van zijn/haar vorige werkgever. Hier liggen dus volop kansen om de experience te verbeteren! Pas de volgende tips toe om de verwachtingen in de beleving van de vertrekkende medewerker te overtreffen:
- Handel alle praktische zaken tijdig af en communiceer hierover met je medewerker; denk hierbij aan het aantal vakantiedagen, de afhandeling van de leaseauto, eventuele bonussen, het concurrentiebeding en schep duidelijkheid over hoe de laatste weken er uitzien van het dienstverband.
- Stem gezamenlijk af hoe het vertrek wordt aangekondigd naar de rest van het team/ de organisatie en communiceer dit tijdig.
- Medewerkers willen, in de meeste gevallen, graag hun werk goed afsluiten; zorg voor een goede interne overdracht van kennis en informatie.
- Medewerkers willen, in de meeste gevallen, hun werkrelatie op een prettige manier afsluiten; zorg voor een passend moment om je medewerkers te bedanken. Wanneer dit fysiek niet mogelijk is, zorg dan voor een leuk en origineel online moment.
- Haal feedback op aan het begin van de laatste maand van de vertrekkende medewerker; wat kunnen we van deze medewerker leren om onze interne organisatie te verbeteren en kunnen we hem/haar in de toekomst weer benaderen om voor ons te komen werken?
- Neem de tijd voor een persoonlijk en goed exit-gesprek.
- Verras de medewerker wanneer hij/zij aan de slag gaat bij een nieuwe werkgever; volg de medewerker via LinkedIn en stuur een persoonlijk bericht wanneer de medewerker start bij zijn/haar nieuwe werkgever.
- Onderhoud het contact tijdens de periode na de uitdiensttreding; wie weet waar je elkaar mee van dienst kan zijn in de toekomst!
Wil je meer te weten komen over offboarding en hoe je als organisatie het verschil hierin kan maken? Neem dan vrijblijvend contact met me op.
Alle CX- en EX-helden van Nederland samen op één podium in Katwijk: Organisaties die het afgelopen jaar het beste presteerden op het gebied van klant- en medewerkerbeleving vielen gisteren op verschillende manieren in de prijzen. Naast de Beleving Awards 2025, op basis van (e)NPS, zijn aanmoedigingsprijzen en individuele customer en employee experience-Hero Awards uitgereikt. Voor onderzoeks- en adviesbureau Integron was het de vijftiende keer dat ze het Beleving Awards-event organiseerde. Het ‘prijzenfestival’ vond plaats in TheaterHangaar in Katwijk aan zee. Normaliter vooral bekend als thuisbasis van de populaire musical Soldaat van Oranje. Over helden gesproken…
De medewerkersbeleving bij organisaties in Nederland is op enkele vlakken vooruit gegaan. Medewerkers zijn meer betrokken bij hun organisatie. Verder is de sollicitatiedrang iets minder aanwezig. Onder andere omdat werkgevers de salarissen van medewerkers vaak hebben verhoogd. Toch brokkelt het enthousiasme bij werkend Nederland over de werkgever af en daalt het zelfs naar bijna het nulpunt.
Organisaties die het beste uit hun klanten en medewerkers halen in het zonnetje gezet