De Net Promoter Score (NPS) is een wereldwijd gebruikte methode voor het meten van klantloyaliteit van een organisatie. De NPS-score kan elk cijfer zijn tussen de -100 tot +100. Een positieve NPS is elke score die boven de 0 uitkomt; dit betekent dat je als organisatie meer promoters hebt dan detractors (de criticasters). Dus hoe hoger de positieve NPS, hoe meer enthousiaste klanten die de organisatie aanbevelen aan anderen. Een negatieve NPS (score onder de 0) wijst daarentegen op meer ontevredenheid (meer detractors) en mogelijk klantverlies. Dat is natuurlijk niet iets waar je als organisatie op zit te wachten. Maar is een negatieve NPS zo erg als het lijkt?
Beginpunt voor groei en verbetering
Nee, het is niet zo erg als het lijkt. Natuurlijk is een negatieve NPS niet ideaal, maar het biedt wel een waardevol inzicht in de belangrijke verbeterpunten. Negatieve feedback is het startpunt voor vooruitgang. Het geeft jouw organisatie de kans om gericht de producten, diensten en/of processen te optimaliseren, om zo de klanttevredenheid te verbeteren.
Klantbehoud en loyaliteit
Een negatieve NPS kan ervoor zorgen dat je klanten verliest. Maar het biedt ook de mogelijkheid om hun te laten zien dat je de feedback serieus neemt. Door actief te luisteren en met de verbeterpunten aan de slag te gaan, wordt vertrouwen hersteld/gecreëerd en maak je van je klanten ambassadeurs. Het tonen van inzet om problemen aan te pakken kan een diepe impact hebben op de klantrelatie.
Ook kan het continu verbeteren van de klantbeleving je organisatie onderscheiden van concurrenten.
Nieuwe kansen om te groeien
Het verbeteren van een negatieve NPS daagt uit om creatieve oplossingen te bedenken en nieuwe benaderingen te onderzoeken. Hierdoor werk je aan het voldoen van de verwachtingen per touchpoint in de customer journey van de klant.
Kortom, maak van een negatieve NPS een kans voor je organisatie om te leren en te innoveren. Het biedt je een startpunt met waardevolle inzichten en stelt een organisatie in staat om klantgerichte veranderingen door te voeren. Dit zal de gehele klantbeleving en bedrijfsprestaties ten goede komen.
Aan de slag met het verbeteren van je NPS? Daar helpen we je graag bij. Lees hier onze tips om je NPS te verbeteren en download hier onze brochure.
De gemiddelde veerkrachtscore van werkend Nederland is een 7,4. Geen slecht cijfer, maar nog wel verwijderd van een minimale gewenste score van 7,8. Het laat zien dat Nederlandse medewerkers over het algemeen beschikken over een redelijke veerkracht. Ofwel: ze hebben het vermogen zich aan te passen aan nieuwe situaties en kunnen weer terugbuigen na een tegenslag. Zo blijkt uit recent onderzoek van Team Heartbeats en Integron onder 5.100 werkende Nederlanders in verschillende branches.
Na een daling in klantloyaliteit het afgelopen jaar is de ICT in 2024 weer op het niveau van 2022. De NPS (mate van aanbevelen door klanten) is dit jaar +6 (t.o.v. +2 het afgelopen jaar). Dit blijkt uit het nieuwe B2B-benchmarkrapport over de customer experience dat onderzoeks- en consultancy bureau Integron jaarlijks uitbrengt.
De best presterende organisaties op het gebied van klant- en medewerkerbeleving worden op 6 juni bekendgemaakt. Welke organisaties maken kans? Je leest het hier.