Integron.nl
Integron.nl

Klantonderzoek onmisbaar binnen kwaliteitstraject Infolijn SOA Aids Nederland

Periodiek klantonderzoek is voor de Infolijn van Soa Aids Nederland een onmisbaar onderdeel in het kwaliteitstraject. Marjan Mientjes (Soa Aids Nederland) en Alex van Oord (Integron) vertellen waarom.

Klantonderzoek onmisbaar binnen kwaliteitstraject Infolijn SOA Aids Nederland

Marjan Mientjes, Coördinator bij SOA Aids Nederland

Periodiek klantonderzoek is voor de Infolijn van Soa Aids Nederland een onmisbaar onderdeel in het kwaliteitstraject. In 2011 werd voor de eerste maal in samenwerking met Integron een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. In 2018 vonden beide partijen elkaar opnieuw.

Onderzoeksopzet werkt perfect

Marjan Mientjes, Coördinator bij Soa Aids Nederland, werkt ruim 20 jaar bij de organisatie. Marjan: “Gezamenlijk hebben we in 2011 een onderzoeksopzet gemaakt die perfect werkte. Wij vroegen de mensen die contact met ons zochten of zij wilden deelnemen aan het onderzoek en als zij dat wilden, dan deed Integron de rest. Bij het onderzoek in 2018 waren we er al snel uit dat we deze opzet opnieuw zouden toepassen.”

646 enquêtes afgenomen

Bij Integron was Alex van Oord, Manager Project Coördinatie, eindverantwoordelijk voor het onderzoek in 2018: “Het onderzoek liep van september tot en met december. In totaal hebben wij 646 enquêtes afgenomen. Alle mensen die deelnamen hadden contact opgenomen met de Infolijn via telefoon, e-mail of chat.”

Antwoord op concrete vragen

De respondenten konden via verschillende kanalen deelnemen aan het onderzoek. “Mensen die telefonisch contact zochten met de Infolijn werden doorgeschakeld met een medewerker van de afdeling Project Coördinatie van Integron voor een interview. Wie dat per e-mail of chat deed, ontving de vragenlijst per e-mail. Het doel van de enquête was antwoord te krijgen op concrete vragen over de klantbeleving, zoals: wat verwachten klanten van de organisatie? Hoe tevreden zijn ze? Hoe loyaal zijn ze? Wat kan er beter?”

Inzicht op maat beschikbaar

Om de klantfeedback te vertalen naar gerichte stuurinformatie is er uitgebreide segmentatie toegepast. “Inzicht op maat is beschikbaar per kanaal (telefoon, e-mail, chat), vraag, leeftijdscategorie, geslacht en opleidingsniveau. Na analyse zijn alle relevante resultaten verwerkt in de rapportage. In het online resultatendashboard van Integron zijn alle resultaten voor alle betrokkenen raadpleegbaar.“

Leren van organisaties

Een breder perspectief van de onderzoeksresultaten wordt geboden door de benchmark van Integron. “Wij adviseren onze klanten om niet alleen naar zichzelf te kijken, maar ook te leren van organisaties die in dezelfde branche werkzaam zijn of op dezelfde wijze contact onderhouden met hun klanten. Wat is bijvoorbeeld een 8 waard als in soortgelijke gevallen een 9 wordt gescoord?”

94% zou opnieuw vragen stellen

Uit het onderzoek blijkt dat de klanten van de Infolijn zeer tevreden zijn. Marjan: “Maar liefst 94% van de respondenten is zo tevreden dat zij in de toekomst opnieuw vragen aan de infolijn zouden stellen. Zo beoordelen ze de informatie over risico op soa of zwangerschap en het advies over testen en behandelen met een 9,0. De deskundigheid rond vragen over lichaam en seks krijgt een 8,7 en met betrekking tot relaties een 8,2.”

“Maar liefst 94% van de respondenten is zo tevreden dat zij in de toekomst opnieuw vragen aan de infolijn zouden stellen.”

Invoelend schrijven

Ondanks de hoge beoordeling zijn er enkele punten waar de Infolijn in de opvolging van het onderzoek extra prioriteit aan geeft. “Een daarvan is invoelend schrijven. Dit wordt gewaardeerd met een 8,5. Toch vinden wij dit zo belangrijk dat we investeren in verdere ontwikkeling, daarom zullen al onze medewerkers in 2019 een training ‘Invoelend Schrijven’ volgen.”

Klantonderzoek is rode draad

Als visuele herinnering aan het klantonderzoek bezorgde Integron de Infolijn een infographic met de belangrijkste onderzoeksresultaten. Alex: “Een klantonderzoek is niet afgelopen na de analyse en rapportage, maar is een rode draad door een organisatie. Door de infographic, digitaal of uitgeprint, intern te verspreiden staan alle zaken waar bij de klant het verschil gemaakt kan worden, blijvend op het netvlies van de medewerkers.”

Breed gecommuniceerd naar samenwerkingsrelaties en naar klanten

Ook is de infographic gebruikt om externe belanghebbenden te informeren. Marjan: “We hebben veel en enthousiaste reacties ontvangen op de goed vormgegeven infographic. Deze geeft in een oogopslag de kern van de onderzoeksresultaten. Voor de rapporten uit hebben we deze breed gecommuniceerd naar samenwerkingsrelaties zoals GGD en RIVM en naar klanten via de website van Soa Aids Nederland”.

Trots op onderzoeksresultaten

De deelnemers aan het onderzoek geven met de hoge waardering aan, dat de Infolijn ze verder helpt  met hulpvragen rond gevoelige en lastig bespreekbare onderwerpen. Marjan: “Ik ben trots dat we met een gemiddelde tevredenheid van 8.93 bijna een half punt beter scoren dan in 2011 en ook ruim boven de benchmark van Integron performen. Dit is precies wat we willen en waar we het voor doen.”

“Ik ben trots dat we met een gemiddelde tevredenheid van 8.93 bijna een half punt beter scoren dan in 2011 en ook ruim boven de benchmark van Integron performen. Dit is precies wat we willen en waar we het voor doen.”

Over de Infolijn

De Infolijn van Soa Aids Nederland is als onderdeel van Soa Aids Nederland al 33 jaar het aanspreekpunt voor Nederlanders van alle leeftijden met vragen over soa, aids en seksuele gezondheid. Jaarlijks beantwoordt de Infolijn ongeveer de 50.000 vragen over soa en aids en circa 32.000 vragen over seksuele gezondheid. De vragen kunnen, desgewenst anoniem, telefonisch, per e-mail of via chat gesteld worden.

Wil je ook loyale en terugkerende klanten?

Ontdek onze onderzoeks- en adviesoplossingen voor Customer Experience Feedback.

Ook het beste uit jouw klanten halen?

Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.

Hidden
Hidden
Naam(Vereist)
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Privacy en cookie statement

Ik help je graag verder

Contact-Marit
Marit Luijten
Senior Consultant Customer Experience

Meer klantcases

“Het blijven zorgen voor happy customers is onze prioriteit”

Repair Care in Waalwijk biedt totaaloplossingen in duurzaam houtherstel en -onderhoud voor hoofdzakelijk de professionele markt. Ook biedt het bedrijf gecertificeerde opleidingen aan in het behandelen van houtrot en -schade. Het bedrijf is wereldwijd actief en marktleider in Nederland, Duitsland en Verenigd Koninkrijk. Mede dankzij haar trouwe en tevreden klanten. Het blijven zorgen voor happy customers is dan ook een prioriteit van Repair Care. “Om daar een verdere professionaliseringsslag in te slaan, hebben we Integron in de arm genomen en zijn we in 2023 een driejarig CX-programma gestart”, zegt Omar Abokanj, Marketing Manager bij Repair Care.

Structureel aandacht aan employee én customer experience bij Aboma

Wie veilig en gezond werken zegt, zegt Aboma. Het bedrijf is al ruim zestig jaar dé expert op het gebied van veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid in de bouw- en verticaal transportbranche. Het verzorgt onder andere adviesdiensten, keuringen, inspecties en certificeringen. Belangrijk werk dat vraagt om goed gekwalificeerde en gedreven medewerkers. Vandaar dat Aboma graag wil weten hoe de medewerkers het bedrijf beleven, wat goed gaat en wat er beter kan. Niet even tussendoor, maar structureel. In 2019 werd de basis hiervoor gelegd met een medewerkertevredenheidsonderzoek. En in 2023 heeft het bedrijf een driejarenprogramma afgesloten met Integron. “Duidelijk is dat we de samenwerking willen intensiveren en verdere stappen willen zetten op het gebied van employee én customer experience”, zegt Mariska Karcher, HR Consultant, bij Aboma.

“De focus ligt in eerste instantie op onze medewerkers. Als zij happy zijn, straalt dat uit naar onze klanten”

Keus Schoonmaak wil medewerkers boeien en binden en zorgen voor een optimale beleving. Daar is voortdurend inzicht voor nodig. Daarom heeft Keus Integron ingeschakeld voor een meerjarenprogramma. Het waarom, wat dat inhoudt, waar het toe moet leiden en wat het uiteindelijk oplevert, vertellen we in deze meerdelige business case-serie. Na deel 1: waar het begon, deel 2: de stip op de horizon en de eerste resultaten, nu deel 3: verdere ontwikkelingen en de weg van feedback naar impact.