Employee journey maakt belangrijkste momenten en ervaringen medewerkers inzichtelijk
Hoe vinden en binden wij de beste medewerkers? Dat is dé vraag binnen veel organisaties in tijden van economische voorspoed, waarin de behoefte aan talent groter is dan het aanbod. Voor het geven van antwoorden op deze vraag is de employee joumey een ‘hot’ item binnen het HR-landschap. De employee journey maakt per fase – onboarding, development en offboarding – de belangrijkste momenten en ervaringen van medewerkers inzichtelijk.
Robert Mentink, Senior Consultant bij Integron:
“Sinds dat de economie weer op volle toeren draait, zien we een kentering in de wensen van werkgevers in Nederland. Volstaat het tweejaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) nog wel, terwijl onze organisatie en de markt om ons heen zich in hoog tempo vernieuwen? Moeten we de medewerker niet vaker vragen om feedback om deze ontwikkelingen inzichtelijk te maken? En wat is het effect hiervan op de journey die de medewerker maakt door onze organisatie?”
Werkgevers hebben moeite om het beste uit medewerkers te halen
Nederlandse werkgevers hebben niet alleen moeite om het beste uit medewerkers te halen tijdens de onboarding fase. Slechts 37% van de medewerkers in de development fase geeft namelijk aan voldoende kennis en vaardigheden te hebben om het huidige werk aan te kunnen. Dit sluit aan bij wat medewerkers in de offboarding fase aangeven als belangrijkste reden van vertrek bij hun werkgever: de inhoud van het werk, gevolgd door de sfeer bij de organisatie en baanzekerheid.
Voorkomen is beter dan genezen
Dure wervingscampagnes, toenadering zoeken tot nog meer intermediairs en het vergroten van het recruitmentteam leveren niet altijd het gewenste resultaat op. Wat als medewerkers nu langer blijven werken voor de organisatie en ze zo enthousiast zijn over hun werkgever dat ze actief referrals aandragen? Ofwel: de medewerker als ambassadeur van de organisatie!
Employee Journey Experience Rapport
Onderzoeks- en adviesbureau Integron lanceert het eerste ‘Employee Journey Experience Rapport’, een benchmarkrapport dat inzicht biedt in de belangrijkste momenten en ervaringen van medewerkers in Nederland. De data in het rapport zijn afkomstig uit het jaarlijkse grootschalige onderzoek dat Integron uitvoert naar de medewerkerbeleving in Nederland. In dit onderzoek zijn voor het eerst de verschillende fases binnen de employee journey onderzocht die in het ‘Employee Journey Experience Rapport’ worden toegelicht.
Arjen Maliepaard, Managing Director bij Integron:
“Er wordt veel gesproken over de employee journey, maar organisaties missen handvaten om aan de slag te gaan en weten niet wat goed of niet goed is. Met dit benchmarkrapport bieden we een houvast aan HR Nederland.”
Beleving Awards 2025 in het teken van superhelden Jaren geleden bezocht ik in de TheaterHangaar in Katwijk de musical Soldaat van Oranje. In één woord: indrukwekkend. Die voorstelling loopt hier al 15 jaar onafgebroken. Met in totaal bijna 4 miljoen bezoekers die stuk voor stuk ‘geraakt zijn’ door het indringende en meeslepende verhaal. Geen toeval dus dat de 15e editie van onze Beleving Awards op 22 mei 2025 hier in dit theater plaatsvond. Soldaat van Oranje draait om helden; de Beleving Awards dit jaar nog meer dan ooit.
Alle CX- en EX-helden van Nederland samen op één podium in Katwijk: Organisaties die het afgelopen jaar het beste presteerden op het gebied van klant- en medewerkerbeleving vielen gisteren op verschillende manieren in de prijzen. Naast de Beleving Awards 2025, op basis van (e)NPS, zijn aanmoedigingsprijzen en individuele customer en employee experience-Hero Awards uitgereikt. Voor onderzoeks- en adviesbureau Integron was het de vijftiende keer dat ze het Beleving Awards-event organiseerde. Het ‘prijzenfestival’ vond plaats in TheaterHangaar in Katwijk aan zee. Normaliter vooral bekend als thuisbasis van de populaire musical Soldaat van Oranje. Over helden gesproken…
AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.