Wat is onboarding?
Onboarding is een belangrijke fase van de employee journey en omvat het eerste aantal maanden dat een nieuwe medewerker aan de slag gaat bij je organisatie. In deze periode is het cruciaal dat je je EVP waarmaakt, de medewerkersbelofte die je gedaan hebt bij het werven. Het onboardingstraject omvat onder meer de kennismaking, het inwerkprogramma en binding met de organisatie. Wat vaak vergeten wordt het inwerken van nieuwe medewerkers niet de eerste fase is. Tijdens de preboarding fase, van het moment van het tekenen van het contract tot de eerste werkdag, kan je het welkomgevoel al positief beïnvloeden.
Waarom goede onboarding bijdraagt aan succes
Het aantrekken en behouden van talent wordt steeds uitdagender. Door veranderde behoeften en wensen is het essentieel voor organisaties om meer oog te hebben voor nieuwe medewerkers. Een positieve onboarding ervaring speelt een hier een grote rol in. Een goede onboarding biedt meerdere voordelen:
- Nieuwe medewerkers kunnen snel in hun rol opgaan en bijdragen aan de organisatie. Dit bevordert de productiviteit en helpt bij het behalen van bedrijfsdoelen.
- Het draagt bij aan de betrokkenheid van medewerkers vanaf het begin. Een goede start vergroot de kans dat medewerkers zich emotioneel verbonden voelen met de organisatie en haar doelstellingen.
- Een positieve onboarding ervaring vermindert het risico van vroegtijdig vertrek. Wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen en een duidelijk pad hebben voor hun ontwikkeling, zijn ze meer geneigd om te blijven.
- Door nieuwe medewerkers te voorzien van de nodige kennis en vaardigheden, wordt de kloof tussen verwachtingen en realiteit verkleind. Dit resulteert in een soepelere overgang en minder frustratie.
De succesformule van een goede onboarding
In de onboarding fase wordt direct de toon gezet voor de start van het dienstverband van de medewerker. Het niveau van aandacht dat aan hen wordt besteed, vertelt veel over de organisatiecultuur. Het opstellen van een gestructureerd plan voor de eerste 30, 60 en 90 dagen is erg belangrijk. Denk na over hoe de nieuwe collega binnen de organisatie geïntroduceerd wordt en wie er bij dit proces betrokken worden. En hoe zorg je voor een goede binding, zelfs wanneer er veel op afstand wordt gewerkt?
Het is overduidelijk dat de inwerkperiode enorm belangrijk is voor een nieuwe medewerker. Niet alleen voor de medewerker, maar ook voor de organisatie. Toch blijkt uit ons jaarlijkse onderzoek naar de employee experience van werkend Nederland dat het moeilijk is om de gedane mooie beloftes in de sollicitatieprocedure waar te maken. Momenteel geeft maar liefst 35% van de medewerkers aan dat ze ondanks hun pas recente aanstelling, alweer op zoek zijn naar een andere baan. Medewerkers vinden onder meer dat de uitdaging, doorgroeimogelijkheden, de cultuur en werkomstandigheden afwijken van het beeld dat hen geschetst is.
“35% van de medewerkers die nog geen jaar in dienst zijn, zijn alweer van plan te solliciteren”
Hoe het wel moet; tips voor een succesvolle onboarding
- Start de onboarding al vóór de eerste werkdag. Zorg dat je nieuwe collega zich al welkom voelt voor en op de dag dat het contract getekend wordt, door bijvoorbeeld al met een voorstelrondje te beginnen.
- Stof je ‘buddyconcept’ af, want vanaf het allereerste moment van ontvangst heeft iedereen een vriendelijk gezicht nodig waar ze terechtkunnen.
- Organiseer een onboarding-dag. Geef mensen een ervaring mee, want deze heeft blijvend impact.
- Alles wat je aandacht geeft groeit. Schenk oprecht aandacht aan je nieuwe medewerker. Erkenning en waardering zijn super belangrijk.
- Zorg voor goed werkende middelen. Zeker in situaties waarin (veel) wordt thuisgewerkt wil je voorkomen dat iemand zich (digitaal) op een eiland voelt.
- Onthoud dat iemands avontuur begint met de handtekening: de pre-boarding (dus van handtekening tot eerste dag).
Beleving Awards 2025 in het teken van superhelden Jaren geleden bezocht ik in de TheaterHangaar in Katwijk de musical Soldaat van Oranje. In één woord: indrukwekkend. Die voorstelling loopt hier al 15 jaar onafgebroken. Met in totaal bijna 4 miljoen bezoekers die stuk voor stuk ‘geraakt zijn’ door het indringende en meeslepende verhaal. Geen toeval dus dat de 15e editie van onze Beleving Awards op 22 mei 2025 hier in dit theater plaatsvond. Soldaat van Oranje draait om helden; de Beleving Awards dit jaar nog meer dan ooit.
Alle CX- en EX-helden van Nederland samen op één podium in Katwijk: Organisaties die het afgelopen jaar het beste presteerden op het gebied van klant- en medewerkerbeleving vielen gisteren op verschillende manieren in de prijzen. Naast de Beleving Awards 2025, op basis van (e)NPS, zijn aanmoedigingsprijzen en individuele customer en employee experience-Hero Awards uitgereikt. Voor onderzoeks- en adviesbureau Integron was het de vijftiende keer dat ze het Beleving Awards-event organiseerde. Het ‘prijzenfestival’ vond plaats in TheaterHangaar in Katwijk aan zee. Normaliter vooral bekend als thuisbasis van de populaire musical Soldaat van Oranje. Over helden gesproken…
AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.