Als consultant employee experience zie ik door contact met en onderzoek binnen bedrijven hoe belangrijk het is om je als werkgever positief te profileren. Vooral in deze tijd van arbeidsmarktkrapte, waarin iedereen zit te springen om nieuwe medewerkers en bestaande medewerkers wil behouden. Zelf heb ik het geluk bij een bedrijf te werken dat doet wat het belooft. En daarmee in mijn ogen een streepje voor heeft op de concurrentie. Om aantrekkelijk en onderscheidend te zijn als werkgever heb je onder meer een heldere Employee Value Proposition (EVP) nodig. Wat dat is, wat je ermee kunt en vooral waarom deze zo belangrijk is, vertel ik je graag.
Wat is een Employee Value Proposition?
De EVP is de waardepropositie die je als organisatie te bieden hebt. Of feitelijk de belofte die je doet richting je huidige en toekomstige medewerkers. Daartoe behoren goede arbeidsvoorwaarden en beloningen, maar ook: sfeer, visie, veilige werkomstandigheden, gezamenlijke doelen en ontwikkelmogelijkheden. Dit alles in ruil voor de waarde die medewerkers inbrengen, zoals hun kennis, kunde en inzet. Je wilt een organisatie zijn waar mensen graag solliciteren en willen werken. Belangrijk hierbij is dat de EVP intern sterk wordt beleefd, zodat het in het DNA van je bedrijf gaat zitten en je medewerkers je allerbeste ambassadeurs worden.
Achterhaal de wensen en behoeften van je medewerkers door intern onderzoek
Sinds corona ziet de arbeidsmarkt in Nederland er anders uit. Medewerkers hebben andere wensen en behoeften. Meer online werken, minder woonwerkverkeerkilometers afleggen, ruimte voor persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden, betere afstemming tussen werk en privé. Om die wensen en behoeften van medewerkers te begrijpen en te vertalen naar een sterke EVP is intern onderzoek een prima middel. Vraag waarom medewerkers voor je organisatie hebben gekozen, waarom ze deze zouden aanbevelen bij anderen of misschien wel niet. Hoe zien zij de ideale balans tussen werk en privé? Waarom werken ze nog steeds voor je en wat kun je doen dat ze over een paar jaar nog steeds happy zijn bij je? Zet dit onderzoek breed en frequent uit binnen je organisatie, of laat dit regelmatig en structureel doen door een specialist op dat gebied.
“Vraag waarom medewerkers voor je organisatie hebben gekozen, waarom ze deze zouden aanbevelen bij anderen of misschien wel niet?”
EVP: de basis voor employer branding-strategie
Met de verkregen inzichten uit het onderzoek kun je je EVP opstellen. Hou dit duidelijk en bondig. Het geeft je informatie wie je bent als werkgever en hoe je de informatie kunt benutten om nieuwe medewerkers te ‘verleiden’ en binnenboord te houden. Je EVP wordt daarmee de basis van je employer branding-strategie. Met deze gestructureerde, planmatige aanpak versterk je je werkgeversmerk. Je wordt aantrekkelijker en zichtbaarder in de markt. Belangrijk is daarbij wel, zeker als het gaat om je EVP, dat je het eerlijke verhaal vertelt. Niet jezelf mooier maken dan de werkelijkheid. En kom de beloftes die je doet ook na. Dan zien en merken medewerkers dat het je menens is met je waardepropositie. Dat je naar ze luistert, dat je voor hen en daarmee ook voor de klanten het beste wilt. Medewerkers die het naar hun zin hebben en lekker in hun vel zitten, zijn nu eenmaal productiever, verzuimen minder en solliciteren minder snel bij een andere werkgever. Dat laten onze medewerkerbelevingsonderzoeken en whitepapers keer op keer zien.
“Je EVP is de basis van je employer branding-strategie. Met deze gestructureerde, planmatige aanpak versterk je je werkgeversmerk. Je wordt aantrekkelijker en zichtbaarder in de markt.”
Communiceer je EVP
Ik gaf al eerder aan dat het belangrijk is dat de Employee Value Proposition sterk wordt beleefd en in het DNA van je bedrijf gaat zitten. Het is niet alleen kwestie van je EVP naar buiten toe communiceren, maar ook intern. Doe dit via sociale media, interne memo’s of interne bijeenkomsten. Laat weten wat er speelt. Wees transparant. Maak kenbaar waar je voor staat. Geef uitleg en maak ook duidelijk dat de EVP een continu proces is dat je op basis van de wensen en behoeften van medewerkers steeds kunt aanpassen. Willen je medewerkers voor de broodnodige ontspanning een tafelvoetbalspel om de lunchpauze ook enigszins sportief te beleven? Kijk dan wat er voor mogelijkheden zijn en honoreer dergelijke verzoeken als die binnen je budget passen. Zo creëer je een cultuur waarin iedereen zich thuis en goed bij voelt. Ook bij Integron hebben we aandacht voor ‘fun’. We hebben onze eigen bistrobar met tafeltennistafel en een karaoke set! Medewerkers die werkgeluk ervaren stralen dat uit richting klanten. Die daar op hun beurt weer van profiteren!
“Het is niet alleen kwestie van je EVP naar buiten toe communiceren, maar ook intern.”
In de huidige zakenwereld is duurzaamheid niet langer modewoord maar noodzaak. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat hun inspanningen op gebied van duurzaamheid direct invloed hebben op de Customer Experience (CX). Door duurzaamheid te integreren in je bedrijfsstrategie kan je niet alleen bijdragen aan betere wereld, maar ook een sterke emotionele band opbouwen met je klanten. In deze blog duiken we dieper in hoe duurzaamheid als hoeksteen kan dienen voor een onvergetelijke klantbeleving.
Afgelopen jaar was ondanks de altijd hoge NPS, de loyaliteit iets gedaald. In het meest recente benchmarkrapport ‘Customer Experience in B2B Nederland 2024’ zien we weer een stijgende lijn. Groothandels onderscheiden zich door sterke klantloyaliteit en servicegerichtheid, factoren die cruciaal zijn voor het aanhoudende succes in deze sector.
Beleving Awards 2024: van verlangen naar verandering. 20% verloop en ruim een derde van de medewerkers die op zoek wil gaan naar een andere baan. Aan de andere kant 27% van de klanten die elders klant willen zijn. Organisaties hebben te maken met grote uitdagingen om personeel én klanten te behouden. Om het anders en beter te doen, is verandering nodig. Maar dan moet je de organisatie wel meekrijgen. Hoe? Dat was precies wat centraal stond tijdens onze 14e editie van de Beleving Awards: van verlangen naar verandering. De prachtige evenementenlocatie Lommerijk in onze thuishaven Rotterdam vormde daartoe de ideale, inspirerende setting.