Werkplezier staat al jaren bovenaan de lijst als belangrijkste aspect op het werk, zowel gemiddeld in Nederland als in alleen de zorgsector. Kenmerkend binnen de zorg is ook dat de top-10 maar liefst 3 onderwerpen bevat die te maken hebben met collegialiteit en samenwerking. Deze aspecten worden tevens beter beoordeeld binnen de zorg t.o.v. gemiddeld Nederland. Veiligheid wordt tevens erg belangrijk gevonden.
De complete lijst van kernverwachtingen binnen de zorg ziet er als volgt uit:
- het plezier in mijn werk;
- Het gevoel van veiligheid op mijn werkplek
- De mate waarin mijn organisatie gericht is op kwaliteit
- De mate waarin mijn organisatie een leuke organisatie is om voor te werken
- De collegiale sfeer binnen mijn organisatie
- De hulp van mijn collega’s wanneer dit nodig is
- De respectvolle manier van samenwerken binnen mij afdeling
- De mate waarin mijn organisatie mij zekerheid op werk biedt
- De voldoening die uit mijn werk haal
- De informatie en instructies om veilig te kunnen werken
De best presterende organisaties op het gebied van klant- en medewerkerbeleving worden op 6 juni bekendgemaakt. Welke organisaties maken kans? Je leest het hier.
‘Het gaat wel prima’ is niet meer goed genoeg voor bedrijven om werknemers binnenboord te houden. 30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen.
De Net Promoter Score (NPS) binnen B2B kruipt langzaam omhoog. Na een daling naar +15 in 2022 is de NPS in 2023 geklommen naar +17. Deze graadmeter voor ‘klantenthousiasme’ toont daarmee weer meer promoters die klanten aanbevelen en meer klanten die ook klant blijven. De stijging is knap gezien de economische stagnatie en krapte op de arbeidsmarkt.