Werkplezier staat al jaren bovenaan de lijst als belangrijkste aspect op het werk, zowel gemiddeld in Nederland als in alleen de zorgsector. Kenmerkend binnen de zorg is ook dat de top-10 maar liefst 3 onderwerpen bevat die te maken hebben met collegialiteit en samenwerking. Deze aspecten worden tevens beter beoordeeld binnen de zorg t.o.v. gemiddeld Nederland. Veiligheid wordt tevens erg belangrijk gevonden.
De complete lijst van kernverwachtingen binnen de zorg ziet er als volgt uit:
- het plezier in mijn werk;
- Het gevoel van veiligheid op mijn werkplek
- De mate waarin mijn organisatie gericht is op kwaliteit
- De mate waarin mijn organisatie een leuke organisatie is om voor te werken
- De collegiale sfeer binnen mijn organisatie
- De hulp van mijn collega’s wanneer dit nodig is
- De respectvolle manier van samenwerken binnen mij afdeling
- De mate waarin mijn organisatie mij zekerheid op werk biedt
- De voldoening die uit mijn werk haal
- De informatie en instructies om veilig te kunnen werken
Ben je als organisatie ook aan de slag gegaan met het verbeteren van de medewerkerbeleving? Waarschijnlijk ben je dan eerst aan de bak gegaan op organisatieniveau. Vragen als ‘Wat willen wij als organisatie voor onze medewerkers?’ en ‘Wat hebben onze medewerkers nodig?’ zijn de managementtafel gepasseerd en vanuit een bepaalde visie en/of medewerkerfeedback zijn de eerste plannen geboren.
Het is wellicht een wat afgezaagde start van een artikel, maar we gooien hem er toch nog maar een keer in: ‘de arbeidsmarkt staat onder hoogspanning’. Volgens sommige experts ligt een van de oplossingen van het tekort bij het verminderen van parttime werken.
Werkdruk ontstaat wanneer de eisen van het werk de draagkracht van medewerkers overstijgen. Dit kan variëren van een tijdelijk verhoogde werkdruk tot langdurige periodes van overbelasting. Uit data blijkt dat medewerkers vaak aangeven dat hun werkdruk hoog is, vooral na vakanties of drukke perioden in het jaar.