1. Uit welke fases bestaat de employee journey?
De employee journey bestaat uit drie fases: instroom (onboarding), doorstroom (development) en uitstroom (offboarding). Belangrijk om te melden is dat de instroom begint bij employer branding, dus nog voordat de medewerker in dienst treedt. De instroomfase duurt drie tot zes maanden. Dan volgt de doorstroom. Dit kan onbeperkt duren. De uitstroom start wanneer de medewerker zijn contract heeft opgezegd of wanneer het anderszins definitief is dat hij de organisatie gaat verlaten. Speerpunt is dat een vertrekkende medewerker dat doet als ambassadeur van de organisatie.
2. Welke inzichten levert de employee journey op?
Veel organisaties worstelen met het behouden van medewerkers. Dit begint al op het moment dat zij binnenkomen en wederzijdse verwachtingen van medewerker en werkgever realiteit worden. Hoe sneller hier feedback op gegeven wordt, hoe beter de verwachtingen gemanaged kunnen worden en er meer verbondenheid ontstaat. Tijdens de doorstroomfase wil je op de hoogte zijn van de doelstellingen van je medewerkers, zodat je hun kwaliteiten en competenties zo goed mogelijk kan waarborgen. Je moet je medewerker recht in de ogen kunnen kijken met de kennis dat jullie beiden hier alles aan hebben gedaan wanneer jullie wegen scheiden in de uitstroomfase. Middels goede feedback kan je voorkomen dat teveel medewerkers je organisatie verlaten.
3. Wat zijn de voordelen van employee journey feedback ten opzichte van regulier medewerkersonderzoek?
Vaker en thematischer meten, biedt als voordeel dat er korter op de bal gespeeld kan worden en sneller geacteerd kan worden op momenten die voor medewerker en organisatie belangrijk zijn. Zo kunnen processen continu worden verbeterd. Soms wordt een proces aangepast naar aanleiding van de feedback van een medewerker en voer je diezelfde aanpassing uit bij de volgende medewerker. Een combinatie van employee journey feedback en regulier medewerkeronderzoek is goed denkbaar in de vorm van eens in de twee jaar een groot onderzoek aangevuld met vaker voorkomende, verdiepende themametingen.
4. Is employee journey feedback voor elke organisatie geschikt?
Ja, mits de organisatie gelooft in de toegevoegde waarde van een continue feedback loop. Ook moet er afdoende senioriteit bij HR en/of andere projectverantwoordelijken aanwezig zijn. Laatste vereiste is de beschikbaarheid van software waarmee grote hoeveelheden data gegenereerd kan worden. Denk daarbij aan een goed HRIS-systeem. Uiteindelijk zou de employee feedback per belangrijk moment in de 3 fases bijna automatisch verzameld moeten worden. Dat is de ideale situatie.
5. Wat is de investering in kosten en tijd van employee journey feedback?
Dat is afhankelijk van de hoeveelheid medewerkers en de frequentie van meten. De investering is geen kostbare en bestaat voornamelijk uit tijd en commitment. Twee zaken zijn vooraf essentieel: de te meten momenten uit de employee journey moeten in kaart gebracht zijn en eerdergenoemde software aanwezig. Middels een API wordt deze software gekoppeld aan het online resultatendashboard.
Beleving Awards 2025 in het teken van superhelden Jaren geleden bezocht ik in de TheaterHangaar in Katwijk de musical Soldaat van Oranje. In één woord: indrukwekkend. Die voorstelling loopt hier al 15 jaar onafgebroken. Met in totaal bijna 4 miljoen bezoekers die stuk voor stuk ‘geraakt zijn’ door het indringende en meeslepende verhaal. Geen toeval dus dat de 15e editie van onze Beleving Awards op 22 mei 2025 hier in dit theater plaatsvond. Soldaat van Oranje draait om helden; de Beleving Awards dit jaar nog meer dan ooit.
Alle CX- en EX-helden van Nederland samen op één podium in Katwijk: Organisaties die het afgelopen jaar het beste presteerden op het gebied van klant- en medewerkerbeleving vielen gisteren op verschillende manieren in de prijzen. Naast de Beleving Awards 2025, op basis van (e)NPS, zijn aanmoedigingsprijzen en individuele customer en employee experience-Hero Awards uitgereikt. Voor onderzoeks- en adviesbureau Integron was het de vijftiende keer dat ze het Beleving Awards-event organiseerde. Het ‘prijzenfestival’ vond plaats in TheaterHangaar in Katwijk aan zee. Normaliter vooral bekend als thuisbasis van de populaire musical Soldaat van Oranje. Over helden gesproken…
AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.