De Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal brengt verhalen die ertoe doen samen op twee toonaangevende podia, waarbij de kracht van live ontmoetingen centraal staat. Verhalen komen hier samen in dans, toneel, cabaret, muziek, congressen en evenementen. De organisatie richt zich op een breed publiek uit Leiden en de regio, met programma’s die prikkelen en diverse invalshoeken samenbrengen, om zo wederzijds begrip te bevorderen. De twee podiumhuizen bieden een podium voor cabaret, toneel, (populaire) muziek, klassieke muziek en muziektheater. Het team programmeert met lef, biedt een podium aan bekende Nederlandse makers en geeft daarnaast bewust ruimte aan opkomend talent dat nog geen volle zalen trekt. De Leidse Schouwburg (uit 1705) en de Stadsgehoorzaal (uit 1826), historische podia in het hart van Leiden, onderscheiden zich door hun menselijke maat.
Positieve beoordelingen
“Het helpt natuurlijk gigantisch mee in de beleving en enthousiasme van medewerkers als je op zulke bijzondere, sfeervolle locaties mag en kan werken. Dat zien we ook terug in de positieve beoordelingen. Medewerkers voelen zich hier thuis, voelen zich fysiek en emotioneel veilig en hebben het naar hun zin. Ook de onderlinge omgang verloopt prima. De collega’s kunnen het over het algemeen goed met elkaar vinden. Ze helpen elkaar waar het kan”, zegt Sandra.
“Medewerkers voelen zich hier thuis, voelen zich fysiek en emotioneel veilig en hebben het naar hun zin.”
Inzicht belangrijk
Net als steeds meer mkb-organisaties ziet de Leidse Schouwburg het nut in van medewerkerstevredenheidsonderzoek en vervolgens het benutten van feedback. “We hadden vijf jaar geleden voor het laatst een onderzoek onder onze medewerkers uitgevoerd. Het werd hoog tijd. We vinden het belangrijk om inzicht te hebben in wat er speelt en leeft onder onze medewerkers. Op allerlei terreinen: van werksfeer tot de inzet van de organisatie op het gebied van diversiteit. Ook al hebben we een relatief kleine organisatie met zo’n 35 mensen in vaste dienst, ongeveer 45 flexwerkers en bijna 30 vrijwilligers”, zegt Sandra.
“We vinden het belangrijk om inzicht te hebben in wat er speelt en leeft onder onze medewerkers.”
Professionalisering onderzoek en vervolgtraject
Sandra vervolgt: “Dit keer hebben we Integron ingeschakeld. Zij hebben al meer dan 30 jaar ervaring op het gebied van medewerkerstevredenheidsonderzoek en stonden en staan ons bij met advies en opvolgingstips. Samen met onze directeur hebben we met Integron een goede, constructieve bespreking gehad over de resultaten en de opvolging. Integron heeft ons daarbij in de juiste richting gestuurd om adequaat met de feedback aan de slag te gaan en heeft goede handvaten geboden voor het vervolgtraject. De samenwerking en het contact met Integron zijn dan ook uitstekend..”
“Integron heeft ons in de juiste richting gestuurd om adequaat met de feedback aan de slag te gaan en goede handvaten geboden voor het vervolgtraject.”
Focuspunten
Een respons van 100% onder de vaste medewerkers en een gemiddelde respons van 77% toont dat de Leidse Schouwburg-Stadsgehoorzaal medewerkers goed heeft kunnen aansporen om deel te nemen aan het onderzoek. Sandra: “We zijn inderdaad blij dat onze medewerkers in groten getale hieraan hebben meegewerkt. Met het grote enthousiasme als meest in het oog springende resultaat. Natuurlijk kwamen er enkele focuspunten boven tafel. Bijvoorbeeld één over hoogte van de salariëring. Ondanks de daarvoor geldende en bindende cao nemen we dit punt mee in het vervolg. Andere punten waren het beperkte aantal doorgroeimogelijkheden. Maar dat is inherent aan de grootte van onze organisatie. De balans tussen werk en privé wordt ook door de medewerkers genoemd als aandachtspunt. En de communicatie tussen afdelingen. Alle resultaten en focuspunten hebben we gecommuniceerd aan de verschillende teams en per team gaan we ermee aan de slag. Een stagiaire die in ons kaartverkoopteam werkt, houdt zich in een afstudeerproject expliciet bezig met de communicatievraagstukken. Wat de werk-privébalans betreft, ondernemen we nu actie door met elkaar af te spreken om na werktijd elkaar zo min mogelijk te appen. Dat geeft medewerkers wat meer rust. Maar in onze branche heb je natuurlijk te maken met afwijkende werktijden en werken in de weekends en avonduren, dus dan moet je het ook hebben over de definitie van werktijd.”
“Alle resultaten en focuspunten hebben we gecommuniceerd aan de verschillende teams en per team gaan we ermee aan de slag”
Inclusie en diversiteit
Voor de Stichting Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal zijn inclusie en diversiteit ook kernbegrippen. “We onderschrijven de Code Diversiteit & Inclusie die in de culturele sector is opgezet. De uitgangspunten van deze code zijn verankerd in onze missie, visie en strategische doelen. We willen een zo divers mogelijk publiek aanspreken én een meerstemmige organisatie zijn. Door te streven naar een divers medewerkersbestand, inclusieve communicatie en hoge eisen te stellen aan toegankelijkheid werken we aan een werkomgeving en theaterbezoek dat voor iedereen prettig is. De onderzoeksresultaten tonen dat we op de goede weg zitten, waarbij de collegiale sfeer, het plezier in het werk en de respectvolle samenwerking binnen de team hoog scoren. Maar we willen onszelf hierin blijven verbeteren. Dat geldt uiteraard ook voor alle andere aandachtsgebieden die in het onderzoek naar voren zijn gekomen”, zegt Sandra.
Ver boven de benchmark
Werken aan medewerkerstevredenheid is volgens Sandra nooit een kwestie van achteroverleunen na goede resultaten. “Het gaat om continu hard blijven werken met z’n allen om die resultaten te evenaren en liefst nog te verbeteren. Continue opvolging is en blijft dan ook belangrijk. Over drie jaar laten we weer een mto uitvoeren. Dan kunnen we zien waar we staan en of de verbeteringen hebben geleid tot nog meer enthousiasme. We scoren nu al ver boven de benchmark non-profit en overheden. Ik hoop eerlijk gezegd dat in de toekomst zoveel mogelijk theaters, schouwburgen, bioscopen en concertzalen ook medewerkertevredenheidscijfers kunnen tonen. Daarmee vergroten we de bijdrage vanuit de culturele sector en kunnen we allemaal met bijbehorende inzichten nog meer ons voordeel doen.”
“Over drie jaar laten we weer een mto uitvoeren. Dan kunnen we zien waar we staan en of de verbeteringen hebben geleid tot nog meer enthousiasme.”
Over Stichting Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal
Het team Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal is een organisatie met 35 vaste medewerkers en 45 oproepmedewerkers die samen voor één missie staan: verhalen samenbrengen. In de vorm van toneel, cabaret, (klassieke) muziek, dans, festivals, congressen en evenementen. Verhalen die ertoe doen. Die het waard zijn te vertellen en gehoord te worden. Verhalen van en voor iedereen. Hier ervaren mensen hoe belangrijk het is om elkaar te ontmoeten en samen al hun zintuigen te laten prikkelen aan de hand van een creatieve programmering. De organisatie gaat zo duurzaam, inclusief en innovatief mogelijk te werk, met oog voor de wereld om zich heen. In alles wat de organisatie doet gaat deze uit van haar kernwaarden: open, samen, duurzaam en creatief.
Ook het beste uit jouw medewerkers en klanten halen?
Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.