Techniek Nederland Verzekeringen, gevestigd in Woerden, is een dochteronderneming van Techniek Nederland; een ondernemersvereniging van installatiebedrijven en elektrotechnische detailhandel. “Wij zijn voor de leden van Techniek Nederland hét verzekeringskantoor. Al onze verzekeringen zijn afgestemd op de branche en desbetreffende klanten, en we bieden maatwerk. Omdat we groot inkopen voor een homogene groep zijn we bovendien vaak goedkoper dan andere aanbieders. Wat bijdraagt aan de algehele medewerkerstevredenheid is de goede samenwerking met ons moederbedrijf. Het voelt niet als een moeder-dochter-relatie, maar we beschouwen elkaar als collega’s. Onlangs zijn we tijdens een personeelsdag met z’n allen gaan klussen op een zorgboerderij. Dan zie en merk je dat we kunnen lezen en schrijven met elkaar. We gaan goed met elkaar om. Leuk om te zien en dit zo samen te beleven”, aldus Hans.
“We gaan goed met elkaar om.”
Goede mix
Het team van Techniek Nederland Verzekeringen kenmerkt zich volgens Hans door een goede mix. “Variërend in leeftijd van zo’n 25 jaar tot 60 jaar en een evenredige verdeling tussen mannen en vrouwen. Het team bestaat uit zestien medewerkers. Een groot deel daarvan werkt hier al langer dan tien jaar. We passen nog net in één vergaderzaal. We zijn elke dag op elkaar aangewezen. Dat betekent bij het aantrekken van nieuwe medewerkers dat we altijd goed kijken of iemand binnen het team past. En vooral dat mensen bereid zijn om voor klanten en collega’s een extra stapje te zetten. Dat is ons handelsmerk. De meesten hebben te maken met klantcontact. Daarom investeren we voortdurend in ons personeel. We bieden onze medewerkers tijd en ruimte om te besteden aan opleidingen en om hun kennis en kunde bij te spijkeren. Sowieso moeten onze commerciële medewerkers om de drie jaar opnieuw examen doen om hun papieren en diploma’s up-to-date te houden. Dat is een van de uitdagingen binnen de assurantiebranche waar we mee te maken hebben. Sommigen mensen stappen hierdoor helaas uit het vak. Het vraagt ook best wel wat van je. Personeelstekort is iets waar we als bedrijf en zeker als branche mee geconfronteerd worden. En we hebben nu eenmaal voldoende gekwalificeerde en gemotiveerde mensen nodig om te blijven groeien. Ook daarom is het belangrijk aantrekkelijk te zijn en blijven als werkgever en er te zijn voor je medewerkers.”
Aandacht geven en luisteren
Volgens Hans zit het geheim van tevreden en enthousiaste medewerkers voor een belangrijk deel in aandacht geven, luisteren en kijken waar mensen behoefte aan hebben en daarop inspelen. “En voortdurend met elkaar praten en bezig zijn met elkaar. Samen zorgen dat het werk leuker wordt. We doen aan teambuilding en hebben regelmatig uitstapjes. Onze medewerkers zijn het kloppend hart van onze organisatie en daarmee het fonkelende visitekaartje richting onze klanten. Want die wisselwerking is overduidelijk aanwezig. Wij weten wat onze medewerkers, maar ook onze klanten willen. We kennen de branche als geen ander. Door eigen inzicht en ervaring, maar ook dankzij medewerker- en klantonderzoeken die al jaren door Integron worden uitgevoerd. Op deze manier proberen we steeds beter behoeften te finetunen en daar adequaat op te acteren. Mijn deur staat bij wijze van spreken altijd open, en dat wordt gewaardeerd door de medewerkers getuige het hoge cijfer van maar liefst gemiddeld een 9 dat ik van ze heb gekregen bij het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Heel blij mee.”
“Onze medewerkers zijn het kloppend hart van onze organisatie en daarmee het fonkelende visitekaartje richting onze klanten.”
Duidelijkheid naar klanten
Recent klantonderzoek laat zien dat Techniek Nederland Verzekeringen er zeker ook goed op staat bij haar klanten. “We bedienen zo’n 1.700 technische bedrijven met onze verzekeringen door heel Nederland. Met een NPS van +12 zitten we ruim boven de branche-benchmark (+3). Klanten weten wat ze aan ons hebben. En natuurlijk zijn er altijd wel wat verbeterpunten. Klachtafhandeling is er zo een. Daar scoorden we een paar jaar terug nog een 4,4 en haalden we de afgelopen keer een 6,5. Als een relatie belt met officiële klacht, dan komt deze bij mij op mijn bureau en begeleid ik de afhandeling, Die duidelijkheid wordt gewaardeerd door onze klanten. Hoe dan ook doen we er iets mee. Momenteel zijn we bezig met het opzetten van klantportalen. Klachten of vragen kunnen waarschijnlijk vanaf dit najaar ook online worden gedeponeerd, maar wie liever belt, kan dat ook blijven doen. Belangrijk is dat we hiermee onze bereikbaarheid en opties verruimen. In de volgende onderzoeken zullen we weten hoe de klant daarover denkt. We houden om het jaar een klanttevredenheidsonderzoek, waarbij we steeds de helft van onze klanten laten bevragen. Dit om mogelijke onderzoek-moeheid bij onze klanten tegen te gaan.”
Vertrouwen
Hans kijkt vol vertrouwen naar de volgende medewerker- en klantonderzoeken die over een tijdje gepland staan. “Tot nu toe hebben we altijd goed gescoord en ik verwacht eerlijk gezegd dat we die lijn handhaven en liefst nog verbeteren. Het is fijn om dit uit te besteden aan een bureau met kennis van zaken. Via ons moederbedrijf zijn we in 2019 in contact gekomen met Integron en sindsdien verzorgt ze ook voor ons de onderzoeken. Die samenwerking bevalt uitstekend. Integron heeft deskundige mensen in dienst en we waarderen hun persoonlijke benadering. We hebben te maken met een vast team vanuit Integron dat precies weet wat we willen en ons zo nodig ook altijd van goede adviezen voorziet. Kennis en inzicht zijn voor ons essentieel. Om te weten wat er speelt en leeft bij onze medewerkers en klanten, en hoe we onze producten kunnen blijven verbeteren. Steeds als onderzoeksresultaten bekend zijn, gaan we er met het hele team voor zitten en bespreken we deze. Vervolgens bekijken en bepalen we samen welke opvolging gewenst is. Daar koppelen we vaak een tijdpad aan om mogelijke verbeteringen te realiseren. Daarnaast blijven we ons ook verder ontwikkelen. We investeren bijvoorbeeld in AI, maar ook in ICT-projecten en opleidingstrajecten. We merken dat het enthousiasme van onze medewerkers uitstraalt naar onze klanten. En dat is mooi. Of ik volgend jaar weer op het podium sta bij de Beleving Awards? Wie zal het zeggen. Er zijn natuurlijk heel veel andere goede bedrijven in Nederland. Maar ik zou er natuurlijk geen nee tegen zeggen!..”
“Steeds als onderzoeksresultaten bekend zijn, gaan we er met het hele team voor zitten en bespreken we deze.”
Over Techniek Nederland Verzekeringen
Techniek Nederland Verzekeringen is een dochteronderneming van Techniek Nederland. Het bedrijf is gevestigd in Woerden. Ze biedt verzekeringen aan de leden van Techniek Nederland. Het bedrijf is opgericht in 2006 en telt 16 medewerkers. Het bedrijf richt zich onder meer op schadeverzekeringen, duurzame inzetbaarheid en zorg- en inkomensverzekeringen.