De scores zijn super. Met een dikke 8 voor tevredenheid en een eNPS van +44 zitten we ver boven de benchmark”, zegt Daniëlle van den Hove, marketing- en communicatiespecialist bij Parkstad Inspecties.
Volgens Daniëlle is er in het verleden een medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan. “Dat onderzoek hebben we destijds zelf uitgevoerd, waardoor medewerkers dit niet echt als anoniem hebben ervaren. Vandaar dat we het dit keer hebben uitbesteed aan een extern bureau. In dit geval Integron. De eerste contacten daarmee waren goed en we hebben enkele constructieve gesprekken gevoerd. Er was zogezegd een klik. De samenwerking met Integron hebben we dan ook als zeer prettig ervaren. Ze hebben ons geadviseerd en leidraden gegeven als het gaat om opvolging en planning. Onder meer met documenten met de belangrijkste resultaten, een prioriteitenmatrix, en een dashboard. Alles bij elkaar nuttige en voldoende handvaten om mee aan de slag te gaan. Integron is voor ons een partner die samen met ons naar de resultaten kijkt en zijn licht hierover laat schijnen. Maar we hebben ervoor gekozen om zelf met de opvolging van de resultaten aan de slag te gaan. Als we tussentijds hulp nodig hebben, kunnen we Integron inschakelen. Zelf bewaak ik het proces en controleer ik, mede aan de hand van het dashboard, of alle focuspunten zijn behandeld. Wat is er gedaan en wat moet er nog gebeuren? Ik houd dus een vinger aan de pols.”
“Integron heeft ons geadviseerd en leidraden gegeven als het gaat om opvolging en planning.”
Plezier in het werk
De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd aan alle medewerkers. “Het totaalplaatje van de hele organisatie hebben we aan iedereen laten zien. Verder zijn de uitkomsten besproken met de OR en de teamleiders van de verschillende afdelingen”, zegt Daniëlle. “Over de uitkomsten van het onderzoek en een respons van 92% is Parkstad Inspecties in ieder geval zeer content. We scoren een ruime 8 voor tevredenheid en de eNPS +44 zit ver boven de benchmark. Mensen zijn vooral tevreden over het werk zelf. Ze hebben plezier in het werk en vinden de samenwerking met collega’s en de collegialiteit goed. Dit betekent dat collega’s – ondanks dat we verspreid door het land werken, en inspecteurs vaak alleen op pad zijn – een fijne samenwerking ervaren. Bij grotere projecten werken vaak twee of meer inspecteurs samen, wat zorgt voor persoonlijk contact. Wanneer inspecteurs alleen onderweg zijn en een vraag hebben, kunnen ze eenvoudig contact opnemen via een groepsapp of bellen ze een collega. Bovendien vindt er vier keer per jaar een vakinhoudelijk overleg plaats voor elke afdeling, waar kennis wordt uitgewisseld en collega’s de gelegenheid hebben om bij te praten. Twee keer per jaar, in maart en november, komen alle collega’s op een centrale locatie in Nederland bij elkaar voor een personeelsbijeenkomst.”
“Mensen zijn vooral tevreden over het werk zelf. Ze hebben plezier in het werk en vinden de samenwerking met collega’s en de collegialiteit goed.”
Veiligheid scoort hoog
Daniëlle vervolgt: “Waar we ook goed op scoren is de informatievoorziening. Zo verstuur ik iedere vrijdag via e-mail het weeknieuws naar alle medewerkers met daarin de belangrijkste ontwikkelingen. Daar zitten collega’s soms echt op te wachten. Als ze het niet hebben ontvangen, sturen ze mij een appje waar het weeknieuws blijft. Mooi! Ook de veiligheid op de werkvloer scoort hoog. Zowel fysieke veiligheid als emotionele veiligheid. Fysieke veiligheid staat zelfs op nr. 1. Dit is een goed teken, gezien ons motto ‘Veiligheid meer dan norm’. Wat ook wordt gewaardeerd door de medewerkers is de mate van vrijheid waarin ze kunnen werken. Inspecteurs kunnen hun rapporten bijvoorbeeld ook op een ander tijdstip maken, bijvoorbeeld in de avonduren als hen dat beter uitkomt. Daarnaast is een van de drijfveren om hier te werken dat medewerkers het hier leuker vinden dan elders. Er zijn al medewerkers teruggekeerd die een tijdje ergens anders hebben gewerkt. Ze vinden het bij Parkstad dan toch leuker. Ook op de toegankelijkheid en hulp van direct leidinggevenden scoren we goed. Net als persoonlijke ontwikkeling. Met onze opleidingstak Parkstad Opleidingen bieden we zelf scholing en opleidingen aan onze inspecteurs en adviseurs.”
“Wat ook wordt gewaardeerd door de medewerkers is de mate van vrijheid waarin ze kunnen werken.”
Focuspunten
Er zijn ook focuspunten naar voren gekomen uit het onderzoek. “Die verschillen per afdeling en zijn over het algemeen werkgerelateerd”, zegt Daniëlle. “Aan de ene kant is er dus tevredenheid over het werk, maar aan de andere kant zijn er aandachtspunten die in de ogen van de medewerkers beter kunnen. Zo is er bij sommige medewerkers meer behoefte aan coaching. Ook geven enkele collega’s aan het fijn te vinden als er wat meer waardering wordt uitgesproken. Een compliment doet vaak wonderen. Ook waren er vanuit onze opleidingstak opmerkingen over automatisering om het werk efficiënter te kunnen doen. En ervaren sommigen, vooral op kantoor, een hoge werkdruk. Al met al gaan we dwars door de organisatie aan de slag met de feedback, waarin ik een rol speel, maar ook teamleiders daarvoor verantwoordelijk zijn en het proces bewaken. Regelmatig bespreken we deze punten in operationele overleggen en geven leidinggevenden een update aan het team tijdens vakinhoudelijke overleggen. Later dit jaar kijken we welke punten zijn verbeterd, welke punten nog aan gewerkt wordt en wat er nog moet gebeuren. Gekeken naar de aanpak van werkdruk op de elektro-afdeling, bijvoorbeeld, is er actie ondernomen door twee nieuwe collega’s aan te trekken. Daarnaast zijn we bij onze opleidingstak bezig met een OMS (opleidingsmanagementsysteem) dat vanaf 1 januari operationeel zal zijn. En zo zijn er nog een aantal zaken waaraan we werken.”
“We gaan dwars door de organisatie aan de slag met de feedback.”
Uitdagingen
Voor Parkstad Inspecties liggen net als voor veel andere mkb-bedrijven de uitdagingen vooral in het vervullen van vacatures. “We hebben een aantal technische vacatures openstaan. De zoektocht is niet gemakkelijk gezien veel technische bedrijven in dezelfde kleine vijver vissen. We hopen met de positieve resultaten van dit medewerkerstevredenheidsonderzoek hiermee een verschil te kunnen maken. Hoe meer enthousiaste mensen we binnenboord hebben, des te enthousiaster wellicht ook potentiële nieuwe medewerkers worden om hier te gaan werken. Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs. Over twee tot drie jaar weten we wat de effecten zijn geweest van onze inspanningen na het onderzoek. Dan laten we naar alle waarschijnlijkheid een vervolgonderzoek uitvoeren door Integron, en weten we waar we staan en of we het misschien wel nog beter doen.”
Over Parkstad Inspecties
Het onafhankelijke advies- en inspectiebureau Parkstad Inspecties inspecteert de veiligheid van en adviseert over gebouwgebonden technische installaties en (industriële) gas- en biomassa-installaties. Ook biedt Parkstad conditiemetingen van gebouwen en geeft het solide energie-adviezen. Daarnaast heeft het bedrijf met Parkstad Opleidingen een eigen opleidingstak voor inspecteurs en monteurs. Met 80 medewerkers in dienst werkt Parkstad Inspecties voor bedrijven, overheden, instellingen en instituten in heel Nederland. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Limburgse Schinnen. Daarnaast heeft het bedrijf vestigingen in Den Bosch en Apeldoorn.
Ook het beste uit jouw medewerkers en klanten halen?
Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.