Elkaar versterken om daarmee werkgevers en werknemers verder op weg te helpen. Dat is de drijfveer van Integron en WePowerPeople om de handen in een te slaan en intensiever samen te gaan werken. De automotive branche is voortdurend in beweging. Was het een aantal jaar geleden zo dat bedrijven moesten inkrimpen, anno 2019 is het een hele uitdaging om aan gekwalificeerd en voldoende personeel te komen en deze óók te behouden. Onderzoek wijst uit dat er nog veel te winnen is. Medewerkerstevredenheid wordt gemiddeld met een 7 beoordeeld en 40% van de medewerkers in Nederland geeft aan dat hun potentieel niet optimaal wordt benut.
Daarom is het voor organisaties steeds belangrijker om te weten wat er speelt onder hun medewerkers en klanten. Alleen op die manier zijn bedrijven in staat om zowel medewerkers als klanten blijvend aan zich te binden. Onder het label WePowerPeople biedt Innovam diensten aan die inzicht bieden in het gedrag van medewerkers. De dienstverlening van Integron is een logische aanvulling op dit aanbod.
“Wij houden ons bezig met het verbeteren van prestaties van medewerkers binnen bedrijven. Naast inzicht in het gedrag van mensen, is het cruciaal om te weten wat mensen drijft. Alleen met dat inzicht kunnen we verbetertrajecten inzetten voor met onze klanten die leiden tot een permanente prestatieverbetering gecombineerd met plezierig werken.” Aldus Leo Fransen, directeur van Innovam.
Arjen Maliepaard, Managing Director van Integron: “Onze dienstverlening biedt het gewenste inzicht waar HR binnen de automotive branche naar op zoek is. Het kennen van de belangrijkste verwachtingen en drijfveren van medewerkers is cruciaal om te begrijpen hoe je als werkgever en manager moet inspelen op wat er binnen je organisatie of team leeft. Als organisatie kun je op dit moment nog zo hard inzetten op recruitment, maar als je beste medewerkers je organisatie verlaten en je nieuwe medewerkers na 2 maanden teleurgesteld zijn in wat men is beloofd, dan is het dweilen met de kraan open.”
De medewerkersbeleving bij organisaties in Nederland is op enkele vlakken vooruit gegaan. Medewerkers zijn meer betrokken bij hun organisatie. Verder is de sollicitatiedrang iets minder aanwezig. Onder andere omdat werkgevers de salarissen van medewerkers vaak hebben verhoogd. Toch brokkelt het enthousiasme bij werkend Nederland over de werkgever af en daalt het zelfs naar bijna het nulpunt.
Organisaties die het beste uit hun klanten en medewerkers halen in het zonnetje gezet
Na een kleine opleving is de groei van de Net Promoter Score (NPS) gestagneerd. Deze is +17, net als afgelopen jaar. Het is organisaties dus niet gelukt om de stijgende trend voort te zetten. De NPS is als graadmeter belangrijk om klantloyaliteit in beeld te brengen. Wel zijn er verschuivingen binnen branches, waarbij sommigen beter en anderen slechter scoren dan in afgelopen jaar. Zo blijkt uit het recente NPS benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde, waaronder industrie, bouw en installatie, transport en logistiek, ICT, en groothandel.