“Heb vertrouwen in mensen en laat ze werken vanuit hun kracht”
Vertrouwen hebben, los durven laten, medewerkers meer verantwoordelijkheden geven. Je droom volgen. Weg met de vaste structuur. Dat waren de krachtige kernpunten die professioneel dromer Allard Droste op een stralende 16 mei naar voren bracht tijdens ons Beleving Awards-event bij Hotelschool The Hague in Den Haag. Een inspirerend verhaal waar ik ademloos naar heb zitten luisteren. Ondertussen keek ik een paar keer om me heen en zag ik een zaal vol aandacht, vol verwondering. Vol vragen ook. Want hoe kun je een bedrijf leiden zonder structuur, zonder vastigheden? Maar hij heeft die stap gezet om het beste uit zichzelf en vooral het beste uit zijn medewerkers te halen. Zij bleken en blijken tot veel meer in staat. En dat merken de klanten ook. Ik zie in onze dagelijkse praktijk dat een klantgevoelige organisatie met bevlogen medewerkers leidt tot meer loyale klanten en dat levert dus meer klantwaarde op. Kortom: 1 + 1 = 3!
Meer uit klant en medewerker halen
Mensen moeten geprikkeld worden, vanuit hun kracht werken. Daar worden zij happy van en de klanten ook. De genomineerden en de winnaars hebben aangetoond dat ze meer uit hun medewerkers willen halen en streven naar tevreden klanten. Ik ga niet alle winnaars opnoemen, maar ik feliciteer ze vanaf deze plaats van harte met hun dikverdiende Beleving Award. Met als nieuwe categorieën: de grootste stijger en meest aanbevolen door klanten en medewerkers. De Beleving Awards zie ik vooral als stimulans voor organisaties om er nog meer uit te halen dan er in zit. En daar valt nog veel te winnen. 40% van de medewerkers in Nederland geeft aan dat hun potentieel niet optimaal wordt benut en slechts 30% van de klanten is echt loyaal en blijft klant.
Trots op topperformers
Trots was ik dan ook op de topperformers die tijdens de breakout sessies op een hartstochtelijke manier vertelden hoe zij het beste uit klant en medewerker halen. Hoe zij klanten en medewerkers verbinden. Het was de eerste keer dat deze sessies onderdeel waren van ons Beleving Awards-event. Gezien de positieve en enthousiaste reacties zijn ze wat mij betreft een blijvertje en zullen de sessies ook bij een volgende editie van de Beleving Awards een prominente rol spelen. Dank aan iedereen die daar zijn of haar steentje heeft bijgedragen.
Mensen blij maken
Al met al heb ik genoten van de bijeenkomst, en ik hoop u ook. Het was een mooi event op een prachtige locatie. Dank aan Hotelschool The Hague dat ze ons een podium heeft gegeven om onze klanten en relaties in het zonnetje te zetten. Zoals gastvrouw Marjolein Larkens, hoofd marketing van de hotelschool het treffend verwoordde: ‘hospitality makes a difference’. Het gaat om gastvrijheid, om mensen blij maken. Want, en ik kan het niet genoeg blijven benadrukken: het draait om mensen. Benut hun potentieel optimaal. Werk toe naar bewustzijn en verandering van gedrag. Samen bouwen we aan betekenisvolle en excellente organisaties waar klanten en medewerkers zich thuis voelen. U heeft met z’n allen aangetoond dat het kan! Of zoals Allard het zo treffend zei: ‘het is geen rocket science’.
Graag tot ziens bij het volgende Beleving Awards-event!
Drs. Stephan A.J. van Gelder,
Algemeen Directeur Integron
Alle winnaars van de Beleving Awards 2017 zijn hier te vinden. Het Beleving Awards magazine lezen? Klik hier.
Gerelateerde berichten
Werkdruk ontstaat wanneer de eisen van het werk de draagkracht van medewerkers overstijgen. Dit kan variëren van een tijdelijk verhoogde werkdruk tot langdurige periodes van overbelasting. Uit data blijkt dat medewerkers vaak aangeven dat hun werkdruk hoog is, vooral na vakanties of drukke perioden in het jaar.
In de huidige zakenwereld is duurzaamheid niet langer modewoord maar noodzaak. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat hun inspanningen op gebied van duurzaamheid direct invloed hebben op de Customer Experience (CX). Door duurzaamheid te integreren in je bedrijfsstrategie kan je niet alleen bijdragen aan betere wereld, maar ook een sterke emotionele band opbouwen met je klanten. In deze blog duiken we dieper in hoe duurzaamheid als hoeksteen kan dienen voor een onvergetelijke klantbeleving.
Afgelopen jaar was ondanks de altijd hoge NPS, de loyaliteit iets gedaald. In het meest recente benchmarkrapport ‘Customer Experience in B2B Nederland 2024’ zien we weer een stijgende lijn. Groothandels onderscheiden zich door sterke klantloyaliteit en servicegerichtheid, factoren die cruciaal zijn voor het aanhoudende succes in deze sector.