ilionx telt inmiddels, met de recente overname van Data specialist Inergy, 14 locaties in Nederland met totaal zo’n 1.500 medewerkers. Het bedrijf heeft enkele jaren geleden onder meer IT-consultant ICTZ overgenomen, en werd daarna nog groter en groter door andere overnames. Hoofdexpertises van ilionx zijn digitale strategie, cloud applicaties, data en AI, hyperautomation en managed services. “We halen het beste uit IT, bieden oplossingen voor allerlei ict-vraagstukken en helpen bedrijven en organisaties vooruit. Klanten schakelen ons in, omdat ze vaak zelf niet over de benodigde IT-kennis beschikken. We bieden vooral consultancy. Daartoe zit een groot deel van onze medewerkers wekelijks bij de klant. Een van de aandachtspunten die uit het medewerkersonderzoek naar voren kwam, is dan ook het op peil houden en vergroten van de medewerkerbetrokkenheid. Dat doen we door de medewerker regelmatig te spreken over onderwerpen als werkplezier, uitdagende projecten, de bijdrage die de medewerker levert aan de doelen van de organisatie, maar ook het organiseren van verschillende meetings en gezellige teamuitjes. Hiermee creëren we verbinding. We vragen aan ze wat ze daarvoor nodig hebben. En daar spelen we op in”, aldus Wartenbergh.
Op de goede weg
Vorig jaar heeft ilionx een groot medewerkerstevredenheidonderzoek (mto) uit laten voeren onder al zijn medewerkers. Om te weten of ze ‘on track’ is, is er in maart dit jaar een thema-meting uitgevoerd door Integron. Wartenbergh: “Dit laatste om te zien of we op de goede weg zitten met de opvolging van de resultaten uit het mto. En gelukkig is dat het geval. Ook hebben we zo inzicht gekregen in de nieuw aangesloten bedrijven bij ilionx. Dat vormt een basis voor HR om de strategie te bepalen en acties uit te zetten. Wat we bevestigd hebben gekregen, is dat het binnen onze organisatie wel goed zit als het gaat om werkplezier, vrijheid en autonomie. Zo ervaren onze medewerkers dat. Superfijn natuurlijk. De eNPS is met +21 ook ruim boven het benchmarkgemiddelde (+12) in onze branche. Wel zagen we verschillen per vestiging. Sommige vestigingen scoorden een hogere eNPS dan andere vestigingen. Om daar meer op te sturen hebben we per vestiging managementteam-meetings gehouden om de verbetermogelijkheden te bespreken. Ook kijken we naar hoe we de samenwerking tussen de verschillende vestigingen kunnen verbeteren. Daar zijn we druk mee bezig.”
“Het zit binnen onze organisatie wel goed als het gaat om werkplezier, vrijheid en autonomie. Superfijn natuurlijk.”
Groeipaden
Nog een aandachtspunt is het verder uitstippelen van de persoonlijke groeipaden. “Vandaag de dag willen medewerkers zich verder ontwikkelen en ontplooien, als professional maar ook als mens. Zeker de jonge generatie. En dat willen en stimuleren wij ook. Vandaar dat we daar meer op sturen. Vaak gewoon door simpelweg te vragen ‘wat vind je leuk’ en ‘wat wil je graag’ en daar vervolgens op te anticiperen. Medewerkers de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen, en hun talenten en kwaliteiten te versterken. Dat komt de medewerker zelf en daarmee onze dienstverlening nog meer ten goede. Dat geldt ook voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. MVO en duurzaamheid vinden we belangrijk. Niet voor niets hebben we een MVO Officer benoemd die daar fulltime mee bezig is. Als bedrijf willen we rekening houden met de effecten van onze bedrijfsvoering op mens, milieu en maatschappij. Ook diversiteit, inclusie en vitaliteit zijn aspecten die onder de loep zijn genomen tijdens de thema-meting en daar halen we mooie scores op”, zegt Wartenbergh.
“Medewerkers de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen, en hun talenten en kwaliteiten te versterken.”
Frequent onderzoek
ilionx wil in 2024 weer een groot medewerkertevredenheidsonderzoek laten uitvoeren. Wartenbergh: “Door frequent onderzoek krijg je meer en beter inzicht. Belangrijk is ook om de resultaten te delen met al onze medewerkers. Dat doen we dan ook. Iedereen intern weet waar we mee bezig zijn. Voor het vervolgonderzoek schakelen we weer Integron in. Ik ken Integron nog uit mijn vorige baan bij ICTZ. Ik had er goede ervaringen en fijn contact mee. Daarnaast leveren ze prima dashboards. De keuze was niet moeilijk om Integron ook voor ilionx in de arm te nemen. Zij zijn een kei in hun vak en bieden prima ondersteuning en geven bruikbare adviezen. Ook nu verlopen de contacten uitstekend. We zijn dan ook zeer tevreden over de samenwerking.”
Stip op de horizon
Wat is voor ilionx de stip op de horizon? Waar liggen de komende jaren de uitdagingen? Wartenbergh: “Eindelijk eens de Beleving Award winnen, hahaha. We zaten er dit jaar zo dicht bij. Dat zou een mooie bekroning zijn voor onze inspanningen. Maar het belangrijkste doel dat we nastreven is dat onze medewerkers zich intrinsiek gemotiveerd en happy voelen. Daar willen we alles voor in huis hebben. Leuke, grote projecten uitvoeren, werken aan eigen ontwikkeling, maar ook een optimale werk-privébalans creëren. En op centraal niveau werken we hard aan een nieuwe ontwikkelcyclus, waardoor iedere medewerker regie kan pakken over zijn eigen ontwikkeling. Een ander doel is de tevredenheidsscores die al hoog zijn nog verder verhogen. We doen er alles aan om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven. Zorgen dat er zo min mogelijk verloop is. Het is ook een wisselwerking. Als onze medewerkers zich happy voelen straalt dat uit naar onze klanten. En vice versa. Gelukkig zijn de meeste van onze medewerkers meer dan happy.”
“Het belangrijkste doel dat we nastreven is dat onze medewerkers zich intrinsiek gemotiveerd en happy voelen.”
Over ilionx
ilionx is een fullservice IT-bedrijf dat zich richt op toekomstbestendige oplossingen voor haar klanten. Het bedrijf heeft vooral klanten binnen de gereguleerde markten, zoals overheid en zorg. Er werken 1.500 mensen bij ilionx, verspreid over 14 locaties in Nederland. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht.