Echte verschil wordt gemaakt na een onderzoek

Eefje van Vooren, Executive Management Assistant bij Thermotraffic, en medeprojectverantwoordelijk voor beide onderzoeken: “Voor ons zijn cijfers belangrijk, maar de verhalen achter cijfers nóg belangrijker. Het échte verschil wordt gemaakt na een onderzoek. Dit is het moment om aandachtig te luisteren naar klanten en medewerkers. Onder begeleiding van Integron hebben er met onze medewerkers in de opvolging van beide onderzoeken sessies plaatsgevonden over hoe het beste uit respectievelijk klanten en medewerkers te halen.”

Na segmentatie werd duidelijk dat uitslagen Rainham afweken

Voorjaar 2019 stond in het teken van de opvolging van het medewerkersonderzoek. Eefje: “Wij hebben vier locaties: Rotterdam, Venlo, Antwerpen en Rainham, in het Verenigd Koninkrijk. Na segmentatie op vestiging werd duidelijk dat de uitslagen van Rainham afweken van de rest. Dit kwam niet onverwacht, want na de overname vijf jaar geleden is daar bij de opname in onze bedrijfsstructuur een heleboel veranderd. Iets dat niet voor elke medewerker even makkelijk is geweest.”

Sessie over onderlinge chemie

Toch bleek er ook een dieperliggende oorzaak te zijn. “Enkele medewerkers gaven aan dat de onderlinge chemie voor verbetering vatbaar was. Hier zijn we tijdens een sessie in Rainham uitgebreid op ingegaan.”

“Om een open en kritisch karakter mogelijk te maken is de Senior Consultant van Integron op onze vraag overgevlogen naar het Verenigd Koninkrijk om deze sessie te begeleiden.”

Door online voting tool kwamen alle medewerkers aan het woord

Robert Mentink, Senior Consultant bij Integron, begeleidde de sessie: “Ondanks dat Britten vaak minder snel zeggen wat ze denken dan bijvoorbeeld Nederlanders was hun feedback helder. Door het gebruik van een online voting tool waarmee verschillende vragen en stellingen voorgelegd werden, kwamen alle medewerkers aan het woord. Op deze wijze verkregen verdiepende feedback is anoniem en goed voor discussies die anders minder snel gevoerd zouden worden.”

Geloof in verbetering is aanwezig

Met de terugkoppeling van Integron is Thermotraffic voortvarend aan de slag gegaan. Eefje: “We zijn met al onze medewerkers in gesprek gegaan en hebben de expertise ingeroepen van een externe trainer. Het geloof in verbetering is aanwezig bij alle betrokkenen. Inmiddels is een eerste positieve omslag zichtbaar.”

Sessie bij Integron bleek efficiënte oplossing

Een sessie met een representatieve groep medewerkers uit de vestigingen in Rotterdam, Venlo en Antwerpen vond plaats bij Integron op kantoor. Robert: “Voor dit soort gelegenheden beschikken wij over een ruimte met een capaciteit van 20 mensen. Ondanks dat de medewerkers werkzaam zijn op drie verschillende vestigingen sloten de thema’s waarvan zij in het onderzoek aangaven deze het belangrijkst vinden goed op elkaar aan, zodat dit een efficiënte oplossing bleek.”

Optimaal draagvlak sessies binnen hele organisatie

Thermotraffic kijkt tevreden terug op de sessies. Eefje: “De respons op het medewerkersonderzoek bedroeg maar liefst 98%, daardoor hebben de sessies een optimaal draagvlak binnen de hele organisatie. Door tijdens de sessies consequent het verbeterpotentieel centraal te stellen, hebben die het interne projectteam de handvatten gegeven om prioriteiten te stellen in wat wanneer verder opgepakt moet worden.”

“De respons op het medewerkersonderzoek bedroeg maar liefst 98%, daardoor hebben de sessies een optimaal draagvlak binnen de hele organisatie”

Over het medewerkersonderzoek

Thermotraffic had het gevoel goed te presteren op het gebied van medewerkerbeleving, zonder dat daar een echte onderbouwing voor was. Om dit concreet te maken en om waar nodig bij te kunnen sturen, besloot het tot de uitvoering van het medewerkersonderzoek, waarvan de resultaten na vergelijking met verschillende relevante benchmarks bovengemiddeld blijken. Op de thema’s die de medewerkers het belangrijkst vinden liggen deze nog een half punt hoger. In de resultaten van een volgend onderzoek wil Thermotraffic het effect terugzien wat het medewerkersonderzoek en, in het bijzonder de medewerkersessies, in gang hebben gezet.

“Na een enthousiaste aanbeveling van een medewerker die bij een vorige werkgever positieve ervaringen had opgedaan met Integron – een beroep op Integron voor de uitvoering van zowel het klant- als het medewerkersonderzoek.”

Over Thermotraffic

Thermotraffic klantonderzoek en medewerkersonderzoek

Thermotraffic is onderdeel van de Japanse Nichirei Corporation en een internationale speler in de temperatuur gecontroleerde logistiek. Met vestigingen in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk neemt het in Noordwest Europa een marktleidende positie in.

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Naam(Vereist)
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Privacy en cookie statement

Ik help je graag verder

Consultant - Guido van Buul
Guido van Buul

Consultant