Jij maakte onze break-out mede mogelijk en een groot succes.
Natuurlijk hadden we ook George Clooney en zijn onuitwisbare indruk op de vrouwelijke, niet-frequente koffiedrinker nodig voor wat inspiratie, maar daarna was jij aan zet.
Jij blies de strategie van jouw organisatie (nieuw) leven in. Jij zette de stip aan de horizon. Focus was daarbij het codewoord…
- Eerst focus op één specifieke WIE, waarop jouw organisatie zich richt in de markt
- Dan focus op de WAT, die omschrijft welk uniek verschil jouw organisatie in de markt maakt
- En tot slot, focus op de FINISH LINE, waar je alle kleine successen aan ophangt en het uiteindelijke succes aan afmeet.
Alle begin is moeilijk. Dan helpen tips!
Voor strategievorming geldt dat het slechts te vergelijken is met het leggen van een ei. Op zichzelf een klus, maar slechts stap één. Het broeden ervan is een tweede. En het laten uitgroeien tot een stralende pauw een derde, en mogelijk vierde, en vijfde, en …
Net als jij weten wij dat je de finish line – jullie stip aan de horizon! – niet langs één lijn bereikt. Toch geven we je graag die 5 tips voor strategievorming en strategie implementatie waar wij altijd van uitgaan.
5 succesfactoren bij strategievorming
- Bedenk dat jouw strategie ‘de grote keuze’ is die helpt om alle kleine keuzes logisch, leuk en makkelijk te maken!
- Doe het niet voor, maar mét de mensen in jouw organisatie
- Doe het vanuit kennis van de markt zoals deze is en waar dus kansen liggen voor de toekomst
- Het gaat om één WIE, één WAT en één aansprekende FINISH LINE
- ‘Focus, focus, focus!’ is eigenlijk de enige opsomming bij de vorming van jouw strategie
5 succesfactoren bij strategie implementatie
- Een ‘Less is more-modus’: “1 strategie vouw je uit naar 2-4 strategische doelen. Die doelen bereik je door subdoelen te stellen voor de kortere termijn en door het najagen van slechts enkele KPI”
- Denk, doe en organiseer de productie en projecten vanuit waarde: “Waardeloos? Dan doe je het niet of je stopt ermee!”
- Denk, doe en organiseer met slechts de finish line op het netvlies: “Breng de praktijk zo snel en goed mogelijk in lijn met wat past bij de doelsituatie!”
- Denk doe en organiseer met durf en vertrouwen: “Iedereen in de organisatie kan bijdragen, als jij ze maar in staat stelt dat te doen!”
- ‘Focus, focus, focus!’ is eigenlijk de enige opsomming in de communicatie over jouw strategie!
Nogmaals bedankt en tot ziens!
We blijven graag in contact. Zijn we al gelinkt via LinkedIn?