Integron.nl
Integron.nl

Medewerkerfeedback als input voor strategisch plan Limgroup

In de zomer van 2020 deed Limgroup voor het eerst een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). De aanleiding? Feedback van medewerkers ophalen als input voor een nieuw strategisch plan. Lees het volledige succesverhaal door Vincent Deenen, CEO van Limgroup.

Medewerkerfeedback als input voor strategisch plan Limgroup

Limgroup is een veredelingsbedrijf uit Limburg dat nieuwe rassen maakt van asperges en aardbeien. Op het gebied van asperges zijn zij marktleider in Europa. Een research-gedreven en innovatieve organisatie, opgericht in 1994. Afgelopen zomer deed Limgroup voor het eerst een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). De aanleiding? Feedback van medewerkers ophalen als input voor een nieuw strategisch plan.

Medewerkersonderzoek als strategische imput bij LimGroup

Vincent Deenen, CEO van Limgroup: ‘’Toen wij besloten hadden dat we een tevredenheidsonderzoek onder de medewerkers wilden gaan uitvoeren, hebben we hiervoor vijf onderzoekspartijen benaderd. Integron sprong daar heel duidelijk uit; de prijs/kwaliteit verhouding was heel netjes en ik vond het prettig dat Integron al een goede aanpak had voor de communicatie omtrent het onderzoek. Een MTO had er bij Limgroup nog nooit plaatsgevonden, dus het gaf direct vertrouwen dat Integron ons goed kon begeleiden in dit proces.’’

“Integron sprong er duidelijk uit; de prijs/kwaliteit verhouding was heel netjes en ik vond het prettig dat Integron al een goede aanpak had voor de communicatie omtrent het onderzoek”

Inzicht in tevredenheid door resultaat per afdeling, ondanks vele niveau’s

Binnen Limgroup zijn er veel uiteenlopende functies. Vincent: ‘’Je hebt zoals ze dat noemen de ‘veredelaars’, dat zijn eigenlijk de uitvinders van nieuwe genetica. Daarnaast doen we ook veel met biotechnologie en dergelijke, dus mensen die werken in het lab. Dan hebben we een grote operationele groep mensen die testen of het product goed is. Vervolgens heb je een groep die zorgt voor de productie (van de zaden) en uiteraard is er ook een groep die de marketing en sales doet; onze producten worden wereldwijd verkocht. Tot slot hebben we natuurlijk ook afdelingen zoals Finance, P&O, etc. Uit het MTO kwam ook heel duidelijk naar voren dat we best veel niveaus in de organisatie hebben, hoe stem je dan al je medewerkers tevreden? Daar hebben we nu hele goede handvatten voor gekregen doordat we de resultaten per afdeling inzichtelijk hebben’’.

‘’De expertise vanuit Integron was heel goed. Bijvoorbeeld wat je wel en niet moet vragen in het onderzoek en ook hóe je dingen moet bevragen. Dat was allemaal heel erg professioneel. Echte vakmensen. We hebben destijds heel snel geschakeld, ik geloof dat één week na onze kick-off meeting het onderzoek al live was. Het was ‘’spot on’’. We hadden een strakke planning en iedereen hield zich daar netjes aan. Een manier van werken waar ik van houd.’’

“Het was ‘spot on’. We hadden een strakke planning en iedereen hield zich daar netjes aan. Een manier van werken waar ik van houd.’’

Opvolging medewerkersonderzoek op strategisch, tactisch en operationeel niveau

De opvolging van de onderzoeksresultaten is nog volop in gang bij Limgroup. Vincent: ‘’In eerste instantie zijn we met de werkgroep en het MT gaan kijken van ‘wat komt er uit het onderzoek, wat zijn de adviezen?’. Op basis daarvan hebben we op drie niveaus bepaald wat we wilden gaan doen: op MT-niveau, op directieniveau en in de verschillende afdelingen. Dat hebben we ook naar alle medewerkers gecommuniceerd. Daarbij was het erg fijn dat Integron al diverse formats had hiervoor. Verder willen wij voldoende tijd nemen en alle acties gefaseerd doorvoeren. Het is natuurlijk een valkuil dat je de eerste week na het onderzoek direct heel enthousiast met 20 acties aan de slag gaat maar dat je er dan na 6 maanden niks meer van terug ziet. Dat willen wij dus niet. We willen dat het levendig blijft. Per afdeling gaan we groepsgewijs aan de slag.’’

Lees ook: Medewerkersonderzoek: 5 tips voor een succesvolle opvolging

Medewerkers maken het verschil

Ook qua strategie heeft Limgroup een duidelijker beeld voor ogen. ‘’Ik heb de resultaten van het onderzoek gebruikt als input voor het strategisch plan. We weten nu veel beter hoe we de organisatie kunnen motiveren en het maximale uit de mensen kunnen halen. De medewerkers zijn gewoon super belangrijk, op het einde van de dag maken zij immers het verschil.’’

Wil je ook bevlogen en productievere medewerkers?

Ontdek onze onderzoeks- en adviesoplossingen voor Employee Experience Feedback.

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.

Hidden
Hidden
Naam(Vereist)
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Privacy en cookie statement

Ik help je graag verder

Consultant - Guido van Buul
Guido van Buul

Consultant

Lees ook:

Klantbeleving als sleutel voor klantbehoud binnen de industrie in 2024

De industrie staat voor een uitdagend klimaat waarin verdere groei niet vanzelfsprekend is. Het behoud van klanten is cruciaal, waarbij klantbeleving de sleutel vormt. Met een gemiddelde Net Promoter Score (NPS) van +34 zien we een bescheiden stijging vergeleken met het voorgaande jaar. Dit duidt op stabiele klantenbinding binnen de sector.

“Veerkrachtonderzoek mooi meetpunt om te weten hoe vitaal we zijn als organisatie”

“Onze medewerkers zijn het allerbelangrijkst. Hun welbevinden en welzijn doen ertoe. Want hoe kun je optimaal voor cliënten zorgen als je zelf niet lekker in je vel zit? Om daar achter te komen was voor ons een mooi uitgangspunt om najaar 2023 een veerkrachtonderzoek te laten uitvoeren door Integron”, zegt Lydia Alblas, adviseur Kwaliteit, Leren en Ontwikkelen bij De Piergroep holding waar zorg- en welzijnsorganisatie MEE Rotterdam Rijnmond onder valt. “We zijn blij met de overwegend positieve resultaten”, vult haar collega Marlies Stoltenkamp, HR-adviseur bij De Piergroep aan.

Structureel aandacht aan employee én customer experience bij Aboma

Wie veilig en gezond werken zegt, zegt Aboma. Het bedrijf is al ruim zestig jaar dé expert op het gebied van veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid in de bouw- en verticaal transportbranche. Het verzorgt onder andere adviesdiensten, keuringen, inspecties en certificeringen. Belangrijk werk dat vraagt om goed gekwalificeerde en gedreven medewerkers. Vandaar dat Aboma graag wil weten hoe de medewerkers het bedrijf beleven, wat goed gaat en wat er beter kan. Niet even tussendoor, maar structureel. In 2019 werd de basis hiervoor gelegd met een medewerkertevredenheidsonderzoek. En in 2023 heeft het bedrijf een driejarenprogramma afgesloten met Integron. “Duidelijk is dat we de samenwerking willen intensiveren en verdere stappen willen zetten op het gebied van employee én customer experience”, zegt Mariska Karcher, HR Consultant, bij Aboma.