Alle voordelen van een hoge betrokkenheid bij medewerkers op een rij
Een hoge betrokkenheid bij de medewerkers: hoe herken je dit precies? Bevlogen en betrokken medewerkers hebben de volgende eigenschappen:
- Trots: ze bevelen de organisatie aan bij anderen
- Energiek: ze zetten zich meer in voor hun werkgever en collega`s
- Tevreden: ze halen het maximale uit zichzelf
- Engaged: ze voelen zich meer betrokken bij het succes van de organisatie
- Hulpvaardig: ze zijn altijd bereid anderen te helpen
- Enthousiast: ze zijn positief richting de klant en kritisch naar zichzelf
- Ondernemend: ze tonen eigen initiatief om de organisatie te verbeteren
- Productief: ze werken hard, wat zich vertaalt naar klantsucces
Toppresterende organisaties met een hoge betrokkenheid van medewerkers
Uit het onderzoek naar de werkbeleving in Nederland in 2018 blijkt dat 12% van de werkenden volmondig zegt dat de werkgever ervoor zorgt dat ze het beste uit zichzelf halen. Deze groep noemen wij topperformers. Waarom is het zinvol om je eigen organisatie hier naartoe te bewegen? Medewerkers zijn driemaal zo enthousiast over de eigen werkgever bij een topperformer. Zo geeft 75% van de medewerkers bij topperformers aan dat ze de eigen organisatie als werkgever zou aanbevelen, in tegenstelling tot 25% van Nederland gemiddeld. Daarnaast zegt 68% van de medewerkers dat zij een hoge betrokkenheid voelen bij een topperformer (gemiddelde in Nederland: 24%).
Eigenschappen van een topperformer
Er zijn vijf eigenschappen waar alle winnende organisaties, die een hoge betrokkenheid van hun medewerkers hebben, aan voldoen. Wie een topperformer wil worden of blijven, moet hier blijvend aan werken:
- Investeer in het team en de samenwerking. Iedereen kent zijn eigen kwaliteiten en versterkt elkaar.
- Zet persoonlijke ontwikkeling hoog op de agenda; zorg voor persoonlijke uitdaging.
- Focus op coachend en dienend leiderschap, in plaats van een directieve en aansturende aanpak.
- Zet duidelijke doelen als organisatie: de missie en visie van de organisatie, maar ook een goede medewerkersvisie.
Ontdek wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen
In de winnende organisaties ervaart bijna niemand een hoge werkdruk. Gemiddeld ervaart een derde van de medewerkers deze werkdruk, bij een topperformer is dat maar een tiende. Wil je een hogere betrokkenheid en tevredenheid bij je werknemers realiseren? Integron is hét onderzoeksbureau in Rotterdam dat gespecialiseerd is in het uitvoeren van medewerkersonderzoeken. Samen onderzoeken we hoe we de betrokkenheid van de werknemers binnen jouw bedrijf kunnen verhogen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag een demo aan of neem contact met ons op door te bellen 0104115966 of een e-mail te sturen naar info@integron.nl.
De Net Promoter Score (NPS) binnen B2B kruipt langzaam omhoog. Na een daling naar +15 in 2022 is de NPS in 2023 geklommen naar +17. Deze graadmeter voor ‘klantenthousiasme’ toont daarmee weer meer promoters die klanten aanbevelen en meer klanten die ook klant blijven. De stijging is knap gezien de economische stagnatie en krapte op de arbeidsmarkt.
Benieuwd hoe de gemiddelde NPS en tevredenheid binnen jouw branche ervoor staat? Download gratis het Benchmarkrapport, voorkomend uit ruim 200 klantonderzoeken verdeeld over 9 branches.
De behoefte aan duidelijke communicatie, het waarborgen van welzijn en ontwikkeling van medewerkers, en het voldoen aan de hoge verwachtingen van bewoners en klanten zet de afvalbranche op scherp. Dit blijkt uit het recent uitgebrachte benchmarkrapport van Integron. De uitkomsten zijn gebaseerd op medewerkers-, klant- en bewonersonderzoeken die het onderzoeks-en adviesbureau Integron heeft uitgevoerd voor tientallen afvaldienstverleners.