Alle voordelen van een hoge betrokkenheid bij medewerkers op een rij
Een hoge betrokkenheid bij de medewerkers: hoe herken je dit precies? Bevlogen en betrokken medewerkers hebben de volgende eigenschappen:
- Trots: ze bevelen de organisatie aan bij anderen
- Energiek: ze zetten zich meer in voor hun werkgever en collega`s
- Tevreden: ze halen het maximale uit zichzelf
- Engaged: ze voelen zich meer betrokken bij het succes van de organisatie
- Hulpvaardig: ze zijn altijd bereid anderen te helpen
- Enthousiast: ze zijn positief richting de klant en kritisch naar zichzelf
- Ondernemend: ze tonen eigen initiatief om de organisatie te verbeteren
- Productief: ze werken hard, wat zich vertaalt naar klantsucces
Toppresterende organisaties met een hoge betrokkenheid van medewerkers
Uit het onderzoek naar de werkbeleving in Nederland in 2018 blijkt dat 12% van de werkenden volmondig zegt dat de werkgever ervoor zorgt dat ze het beste uit zichzelf halen. Deze groep noemen wij topperformers. Waarom is het zinvol om je eigen organisatie hier naartoe te bewegen? Medewerkers zijn driemaal zo enthousiast over de eigen werkgever bij een topperformer. Zo geeft 75% van de medewerkers bij topperformers aan dat ze de eigen organisatie als werkgever zou aanbevelen, in tegenstelling tot 25% van Nederland gemiddeld. Daarnaast zegt 68% van de medewerkers dat zij een hoge betrokkenheid voelen bij een topperformer (gemiddelde in Nederland: 24%).
Eigenschappen van een topperformer
Er zijn vijf eigenschappen waar alle winnende organisaties, die een hoge betrokkenheid van hun medewerkers hebben, aan voldoen. Wie een topperformer wil worden of blijven, moet hier blijvend aan werken:
- Investeer in het team en de samenwerking. Iedereen kent zijn eigen kwaliteiten en versterkt elkaar.
- Zet persoonlijke ontwikkeling hoog op de agenda; zorg voor persoonlijke uitdaging.
- Focus op coachend en dienend leiderschap, in plaats van een directieve en aansturende aanpak.
- Zet duidelijke doelen als organisatie: de missie en visie van de organisatie, maar ook een goede medewerkersvisie.
Ontdek wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen
In de winnende organisaties ervaart bijna niemand een hoge werkdruk. Gemiddeld ervaart een derde van de medewerkers deze werkdruk, bij een topperformer is dat maar een tiende. Wil je een hogere betrokkenheid en tevredenheid bij je werknemers realiseren? Integron is hét onderzoeksbureau in Rotterdam dat gespecialiseerd is in het uitvoeren van medewerkersonderzoeken. Samen onderzoeken we hoe we de betrokkenheid van de werknemers binnen jouw bedrijf kunnen verhogen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag een demo aan of neem contact met ons op door te bellen 0104115966 of een e-mail te sturen naar info@integron.nl.
Na een daling in klantloyaliteit het afgelopen jaar is de ICT in 2024 weer op het niveau van 2022. De NPS (mate van aanbevelen door klanten) is dit jaar +6 (t.o.v. +2 het afgelopen jaar). Dit blijkt uit het nieuwe B2B-benchmarkrapport over de customer experience dat onderzoeks- en consultancy bureau Integron jaarlijks uitbrengt.
De best presterende organisaties op het gebied van klant- en medewerkerbeleving worden op 6 juni bekendgemaakt. Welke organisaties maken kans? Je leest het hier.
‘Het gaat wel prima’ is niet meer goed genoeg voor bedrijven om werknemers binnenboord te houden. 30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen.