De dertien meest klant- en medewerkergerichte organisaties van Nederland zijn gisteren uitvoerig in het zonnetje gezet. Zij ontvingen de Beleving Award 2022 omdat ze het afgelopen jaar stuk voor stuk het beste uit hun klanten en/of medewerkers hebben gehaald. In Hal4 aan de Maas in Rotterdam reikte onderzoeks- en adviesbureau voor de twaalfde keer deze awards uit. Onder een luid en welverdiend applaus vanuit de zaal werden de prijzen door de glunderende winnaars in ontvangst genomen. Uitschieters waren Hogeschool De Kempel en Progress. Zij keerden met twee awards huiswaarts. Voor De Kempel was het bovendien al de vijfde keer dat ze in de prijzen viel.
In totaal waren er 38 organisaties genomineerd in 15 categorieën. De nominaties en uiteindelijke winnaars kwamen voort uit de honderden door Integron uitgevoerde klant- en medewerkerbelevingsonderzoeken in 2021. Deze zijn gebaseerd op de hoogste gemiddelde klant- en medewerkertevredenheidscijfers en de hoogste Net Promoter Score (NPS) en employee Net Promoter Score (eNPS). Ook de organisaties die de meeste progressie boekten (de grootste stijgers) en organisaties met de hoogste NPS werden beloond.
Arjen Maliepaard, Managing Director Integron:
“Onze felicitaties gaan uit naar alle winnaars en medegenomineerden. Eens te meer hebben zij het belang aangetoond van structurele aandacht voor klanten en medewerkers. Zeker in tijden waarin bedrijven en organisaties onder meer te maken hebben met personeelstekorten, veranderende omstandigheden en de steeds prominentere rol voor de organisatiecultuur. Zij laten zien wat er mogelijk is en zijn een voorbeeld voor al die organisaties die ook het beste uit hun medewerkers en klanten willen halen. ”
Winnaars awards klantbeleving 2022
Dit zijn de winnaars (en medegenomineerden) in de categorie klantbeleving:
- Afvaldienstverlening: Renewi
Medegenomineerden: GAD Gooi en Vechtstreek en PreZero Nederland - Bouw en installatie: BAM Infra Nederland
Medegenomineerden: Climate & Controls Benelux BV en Solora Energy Services - Dienstverlening: Normec Foodcare
Medegenomineerden: Gom Schoonhouden en Shuttel - Handel en industrie: Hollister
Medegenomineerden: Robin Radar en SVZ International - ICT: Trends ICT
Medegenomineerden: Priva en SmartR - Transport en logistiek: Thermotraffic Holland
Medegenomineerden: DL Logistics Group en Ewals Cargo Care - Grootste stijger: NRG
Medegenomineerden: 1nergiek en Renewi - Meest aanbevolen door klanten (hoogste NPS): Robin Radar
Medegenomineerden: Fast & Fluid en Thermotraffic
Winnaars awards medewerkerbeleving 2022
Dit zijn de winnaars (en medegenomineerden) in de categorie medewerkerbeleving:
- Financiële dienstverlening: de Jong & Laan
Medegenomineerden: Bentacera en Crop - Handel en industrie: Canon Medical Systems Nederland
Medegenomineerden: MCB International en Multifix Group - Onderwijs: Hogeschool de Kempel
Medegenomineerden: Iselinge Hogeschool en SKO West-Friesland - Zorg en overheid: MEE West-Brabant
Medegenomineerden: MEE Rotterdam en VeiligheidNL - Professionele dienstverlening: Progress
Medegenomineerden: Bisbee en Cyclus - Meest aanbevolen door medewerkers (hoogste eNPS): Hogeschool De Kempel
Medegenomineerden waren: Progress en VeiligheidNL - Grootste stijger: Progress
Medegenomineerden waren: Canon Medical Systems Nederland en Koninklijke Horeca Nederland
Veranderkracht van mens en organisatie
De uitreiking van de Beleving Awards is uitgegroeid tot hét klant-, medewerker- en inspiratie-event van Nederland. Het maakt duidelijk hoe goed organisaties scoren op de tevredenheids- en enthousiasmeladder. Bovendien zijn de awards een stimulans voor bedrijven om er nog meer uit te halen dan er al in zit. De afgelopen jaren zijn er bijna 300 organisaties genomineerd en meer dan 90 winnaars stonden al op het podium. Het evenement gaat verder dan het toejuichen van de uiteindelijke winnaars en deelnemers. Dat bleek gisteren maar weer eens. Zo was er ruimte voor verdieping, interactie én humor, waarbij de veranderkracht van mens en organisatie de rode draad vormde. Keynote speaker Arno Folkerts kreeg de lachers op zijn hand met zijn neurowetenschappelijk onderbouwde en vooral humoristische blik op organisaties in transitie. Verder liet klantenthousiasme en verleuker-expert Feike Cats zien hoe je ‘enthousiast’ meer uit klanten en medewerkers kunt halen.
Na een kleine opleving is de groei van de Net Promoter Score (NPS) gestagneerd. Deze is +17, net als afgelopen jaar. Het is organisaties dus niet gelukt om de stijgende trend voort te zetten. De NPS is als graadmeter belangrijk om klantloyaliteit in beeld te brengen. Wel zijn er verschuivingen binnen branches, waarbij sommigen beter en anderen slechter scoren dan in afgelopen jaar. Zo blijkt uit het recente NPS benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde, waaronder industrie, bouw en installatie, transport en logistiek, ICT, en groothandel.
Benieuwd hoe de gemiddelde NPS en tevredenheid binnen jouw branche ervoor staat? Download gratis het Benchmarkrapport, voorkomend uit ruim 200 klantonderzoeken verdeeld over 9 branches.
Informatiebeveiliging bij Integron nu structureel geborgd volgens internationale standaarden