De ervaring van werkdruk wordt zowel beïnvloed door factoren in de werkomgeving van een medewerker als door factoren vanuit de medewerker zelf. Medewerkers zullen bij gelijke werkomstandigheden toch allemaal de bijkomende werkdruk anders ervaren. In ons onderzoek wordt dit weergegeven in verschillende persoonsprofielen. Indien blijkt dat daar de kern van het werkdruk probleem van uw organisatie ligt zal er dus voornamelijk op persoonsniveau een aanpak gemaakt moeten worden.
De aanpak van Integron is uniek, omdat het zeer concrete handvaten geeft om de ervaring in uw organisatie op alle niveaus te verbeteren. U kunt dus eindelijk werkdruk aanpakken bij de oorzaak!
Ondersteuning in hulpbronnen
Uit ons nationale onderzoek blijkt echter dat werkgevers een te hoge werkdruk vaak toch kunnen voorkomen via ondersteuning in hulpbronnen in het werk: kennis en vaardigheden, autonomie in het werk, ondersteuning door collega’s/leidinggevenden, beschikbare middelen en tijd. Een brede aanpak (via zowel optimalisatie van de hulpbronnen organisatie breed, als aandacht voor de werkdrukbeleving van het individu) heeft de meeste kans van slagen als het gaat om het terugdringen van werkdruk. Terugdringen van werkdruk gaat daarmee verder dan simpelweg een inventarisatie van hoeveelheid werk en bezetting.
Onderzoek naar de werkdruk
Welke persoonsprofielen er vertegenwoordigd zijn in uw organisatie, hoe de beschikbaarheid van hulpbronnen binnen uw organisatie wordt gewaardeerd –en hoe dit ervaren wordt naarmate de werkdruk toe neemt- zal door middel van onderzoek in kaart moeten worden gebracht. Zo kunt u organisatie breed, per vestiging of zelfs per afdeling de gezondheidsrisico’s ten gevolge van werkdruk gericht terugdringen. Een aantal van de onderwerpen in een werkdruk onderzoek zijn ook vaak onderdeel van een breed medewerker (tevredenheids) onderzoek. Het is daardoor zeer eenvoudig en (kosten)efficiënt om beide onderzoeken met elkaar te combineren. Bekijk onze oplossing voor Werkdruk Onderzoek.
Na een daling in klantloyaliteit het afgelopen jaar is de ICT in 2024 weer op het niveau van 2022. De NPS (mate van aanbevelen door klanten) is dit jaar +6 (t.o.v. +2 het afgelopen jaar). Dit blijkt uit het nieuwe B2B-benchmarkrapport over de customer experience dat onderzoeks- en consultancy bureau Integron jaarlijks uitbrengt.
De best presterende organisaties op het gebied van klant- en medewerkerbeleving worden op 6 juni bekendgemaakt. Welke organisaties maken kans? Je leest het hier.
‘Het gaat wel prima’ is niet meer goed genoeg voor bedrijven om werknemers binnenboord te houden. 30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen.