De Jong & Laan optimaliseert inzicht in onboarding met employee journey mapping
Mattijs Buitinga, HR Manager bij de Jong & Laan
In de accountancy wordt gevochten om de beste medewerkers. De vraag naar talent is er groter dan het aanbod. Het invullen van vacatures is ook voor accountantskantoor de Jong & Laan een steeds grotere uitdaging. Daarom wil de Jong & Laan nog beter kunnen inspelen op de wensen en verwachtingen van nieuwe medewerkers. Om een optimaal inzicht te krijgen in de kansen die de onboardingfase van de employee journey biedt, is dit voorjaar 2019 in samenwerking met Integron gemapt.

Bewust gekozen om ook bestaande medewerkers te betrekken
Mattijs Buitinga, Manager HR bij Jong & Laan: “Zeven nieuwe medewerkers, representatief voor de grotere groep die in februari 2019 startte, en vijf medewerkers werkzaam op de afdelingen Recruitment, HR en Marketing & Communicatie, met allen een rol in de onboarding journey, namen deel aan de workshop.”
“We hebben er bewust voor gekozen om ook medewerkers van verschillende stafafdelingen te betrekken bij de sessie, want zij maken namens De Jong & Laan tijdens de journey het verschil.”
Alle momenten van de waarheid uitgebreid aan bod
Robert Mentink is Senior Consultant bij Integron en begeleidde de workshop: “De nieuwe en bestaande medewerkers hebben in twee afzonderlijke groepen de journey van de startende medewerker in kaart gebracht. Vervolgens hebben zij aan elkaar het resultaat gepresenteerd en zijn zij met elkaar het gesprek aangegaan. Tijdens de open sessie was waar nodig ruimte voor kritiek. Zo kwamen alle momenten van de waarheid waar de wensen en verwachtingen van nieuwe medewerkers tijdens de onboarding journey overtroffen kunnen worden uitgebreid aan bod.”
Verschillende ideeën waarmee uitval verder verlaagd kan worden
Een daarvan is dat De Jong & Laan haar sterke punten eerder in de journey kan overbrengen. “Dit werd inzichtelijk door niet zozeer vanuit het proces, maar vooral vanuit de beleving naar de journey te kijken. Een sterk punt volgens alle deelnemers aan de workshop is de persoonlijke en enthousiaste betrokkenheid van de recruiters en de snelle opvolging van afspraken. Hierbij zijn verschillende waardevolle ideeën geuit waarmee de uitval voor het eerste gesprek verder verlaagd kan worden.
Nadere invulling aan bestaand beleid
Voor De Jong & Laan bevestigt deze feedback dat het gevoerde beleid het juiste is. Mattijs: “Wij werken aan een persoonlijke en mensgerichte uitstraling waarmee we ons op elk moment in de employee journey onderscheiden. Dat de sessie ertoe heeft geleid dat nadere invulling gegeven kan worden aan gevoerd beleid is winst. Momenteel zijn we volop bezig met de opvolging ervan.”
Stuurinformatie die volledige onboarding journey bevat
Een ander winstpunt voor De Jong & Laan is dat de hele onboarding journey in kaart gebracht is. “Recruitment, HR en Marketing & Communicatie worden bij ons centraal gecoördineerd vanuit het hoofdkantoor, maar als organisatie zijn we met 25 vestigingen decentraal georganiseerd. Natuurlijk krijgen we vanuit de verschillende locaties terugkoppeling van en over nieuwe medewerkers, maar in principe ligt na het zetten van de handtekeningen de regie bij de vestigingen. Nu beschikken we over stuurinformatie die de volledige journey – van employer branding tot en met de eerste werkweek – bevat.”
Ook journey vertrekkende medewerker in kaart
Door zowel De Jong & Laan als Integron is het mappen van de onboarding journey als waardevolle aanvulling op de bestaande samenwerking voor medewerkersonderzoek ervaren. Na de journey van de startende medewerker wordt later dit jaar in een gezamenlijk effort ook de journey van de vertrekkende medewerker op deze wijze in kaart gebracht.
Lees ook: Vaak en snel relevant inzicht medewerkerbeleving voor De Jong & Laan
Over de Jong & Laan
De Jong & Laan is een middelgroot accounts- en belastingadvieskantoor met een verzorgingsgebied dat zich uitstrekt over het noorden, oosten en midden van Nederland. Ooit opgericht door twee man is het bedrijf anno 2019 doorgegroeid naar 700 medewerkers en meer dan 10.000 klanten.
Ook het beste uit jouw medewerkers halen?
Vraag gratis advies of informatie aan via onderstaand formulier.