Egbert Engelfriet, directeur Integron en verantwoordelijk voor technologie & innovatie: “Uiteraard is het concept e-learning niet nieuw, maar wij zijn wel het eerste onderzoeksbureau dat dit aanbiedt. Vaak is het te kostbaar om alle medewerkers in (fysieke) sessies te trainen. Ook zien we dat het opvolgen van feedback echt een vak apart is. Bedrijven willen het liefst specialisten in dienst, die het als natuurlijk onderdeel zien van hun werk om met feedback aan de slag te gaan.”
Daarom ontwikkelden wij e-learnings die het mogelijk maken specialist te worden in de opvolging van klant- en medewerkerfeedback. “De eerste e-learning, de opvolging van klantfeedback, staat live, maar in de loop van dit jaar zal de opvolging van medewerkerfeedback volgen”, aldus Engelfriet.
Meer e-learnings in ontwikkeling met partners
We verwachten op termijn meer trainingen toe te voegen over diverse thema’s. “Wij zijn hierover ook in gesprek met verschillende kennisinstituten en onderwijsinstellingen om dit verder vorm te geven.” Ons doel is het beste uit klanten en medewerkers te halen. Wij denken dat we met het trainen en opleiden van medewerkers via deze e-learnings hier een belangrijke bijdrage in te leveren.
Tools voor de medewerkers om zelf met feedback aan de slag te gaan
Markus Huibrechtse, Sr Research Consultant bij Integron, is vanaf de opstart betrokken bij de ontwikkeling van de e-learning: “Veel organisaties zetten feedback programma’s in, om de dienstverlening te verbeteren. Echter zien we vaak in de praktijk dat ze onvoldoende in staat zijn om medewerkers te betrekken in de opvolging van de resultaten. Het initiële idee achter het platform is dan ook om organisaties te helpen medewerkers de tools en kennis te geven om met individuele feedback aan de slag te kunnen.”
Sinds 2023 voeren Team Heartbeats en Integron een Veerkracht onderzoek uit onder 5100 werkende Nederlanders uit verschillende branches. Het onderzoek van 2024 laat zien dat werkend Nederland op het gebied van veerkracht 7.3 scoort. Dit is een lichte daling ten opzichte van vorig jaar. Uit het onderzoek blijkt dat Boomers (64-79 jaar oud) de meest veerkrachtige generatie is, en generatie Z (28 jaar en jonger) het minst veerkrachtig. De meest veerkrachtige branche is de financiële dienstverlening (7.6) terwijl de arbeidsbemiddeling een drastische daling in veerkracht meemaakt (van 7.5 in 2023 naar 5.8 in 2024).
Na een daling in klantloyaliteit het afgelopen jaar is de ICT in 2024 weer op het niveau van 2022. De NPS (mate van aanbevelen door klanten) is dit jaar +6 (t.o.v. +2 het afgelopen jaar). Dit blijkt uit het nieuwe B2B-benchmarkrapport over de customer experience dat onderzoeks- en consultancy bureau Integron jaarlijks uitbrengt.
De best presterende organisaties op het gebied van klant- en medewerkerbeleving worden op 6 juni bekendgemaakt. Welke organisaties maken kans? Je leest het hier.