8 tips voor een goede offboarding; maak ambassadeurs van je vertrekkende medewerkers!

Een sterke stijging van de werkloosheid en de grootste afname van het aantal vacatures ooit; de coronacrisis heeft sinds maart van dit jaar zijn weerslag op het bedrijfsleven. Waar tot voor kort de volledige focus lag op het aantrekken en werven van nieuwe talenten, schieten veel organisaties nu in de overlevingsmodus. Het is nu maar de vraag of aflopende contracten wel worden verlengd, wat we moeten doen met onze flexibele schil en of we niet terug moeten in het aantal FTE’s. Kortom, de offboarding fase gaat meer aandacht vragen.

Het-belang-van-een-goede-offboarding

Gezien de huidige situatie en verwachte economische krimp zijn deze vragen goed te begrijpen, maar vergeet niet hoe de situatie vóór maart 2020 was. De ‘war for talent’ was zo hevig dat je er als organisatie alles aan moest doen om je te onderscheiden van de concurrentie. De Candidate Journey; rebranding, optimaliseren van het sollicitatieproces en het verbeteren van onboarding, was ‘key’ in het binnenhalen en behouden van nieuwe medewerkers.

Het belang van een goede offboarding is nu groter dan ooit

De situatie is nu anders; de focus binnen de Employee Journey verschuift van onboarding en development naar offboarding. Vergeet echter niet dat je als werkgever ook in deze fase het verschil moet maken in de employee experience! Misschien zijn de medewerkers die je nu moet laten gaan in de toekomst wel weer hard nodig wanneer de economie aantrekt. Hoe positief praten deze medewerkers over jouw werkgeverschap? Hoe kijken ze terug op hun tijd bij jouw organisatie? Realiseer jezelf goed wat de impact is op al die duizenden euro’s die zijn besteed om jouw organisatie te ‘rebranden’ en opnieuw te profileren in de markt. Dit kan in één keer teniet worden gedaan wanneer je als organisatie de offboarding niet serieus neemt.

Gratis rapport:

Employee Journey Experience in Nederland

Inzicht in de beleving van medewerkers per fase in de employee journey: onboarding, development en offboarding

Download rapport
Plaat-Employee-Journey-rapport42

Offboarding in de praktijk: slechts 10% is ambassadeur van zijn of haar vorige werkgever

Uit het Employee Journey Experience benchmark rapport gepubliceerd door Integron blijkt dat slechts 10% ambassadeur is van zijn/haar vorige werkgever. Hier liggen dus volop kansen om de experience te verbeteren! Pas de volgende tips toe om de verwachtingen in de beleving van de vertrekkende medewerker te overtreffen:

  1. Handel alle praktische zaken tijdig af en communiceer hierover met je medewerker; denk hierbij aan het aantal vakantiedagen, de afhandeling van de leaseauto, eventuele bonussen, het concurrentiebeding en schep duidelijkheid over hoe de laatste weken er uitzien van het dienstverband.
  2. Stem gezamenlijk af hoe het vertrek wordt aangekondigd naar de rest van het team/ de organisatie en communiceer dit tijdig.
  3. Medewerkers willen, in de meeste gevallen, graag hun werk goed afsluiten; zorg voor een goede interne overdracht van kennis en informatie.
  4. Medewerkers willen, in de meeste gevallen, hun werkrelatie op een prettige manier afsluiten; zorg voor een passend moment om je medewerkers te bedanken. Wanneer dit fysiek niet mogelijk is, zorg dan voor een leuk en origineel online moment.
  5. Haal feedback op aan het begin van de laatste maand van de vertrekkende medewerker; wat kunnen we van deze medewerker leren om onze interne organisatie te verbeteren en kunnen we hem/haar in de toekomst weer benaderen om voor ons te komen werken?
  6. Neem de tijd voor een persoonlijk en goed exit-gesprek.
  7. Verras de medewerker wanneer hij/zij aan de slag gaat bij een nieuwe werkgever; volg de medewerker via LinkedIn en stuur een persoonlijk bericht wanneer de medewerker start bij zijn/haar nieuwe werkgever.
  8. Onderhoud het contact tijdens de periode na de uitdiensttreding; wie weet waar je elkaar mee van dienst kan zijn in de toekomst!

Wil je meer te weten komen over offboarding en hoe je als organisatie het verschil hierin kan maken? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Auteur

Robert Mentink

Expert op het gebied van werkbeleving en ruim vijf jaar in dienst als senior consultant bij Integron. In zijn werk probeert hij organisaties bewuster te maken van hun medewerkerpotentieel. Gezamenlijk gaat hij met organisaties op zoek naar hoe ze de drijfveren van alle medewerkers optimaal kunnen inzetten zodat zij wél dat stapje extra zetten voor de organisatie, elkaar en de klant. ‘Ik haal energie uit opdrachtgevers die met ons deze stappen willen zetten om echt het beste uit hun organisaties, medewerkers en klanten te halen.’
LinkedIn
r.mentink@integron.nl
0612416555

Gerelateerde berichten

Rapport: Employee Journey Experience in Nederland

In dit rapport wordt de beleving van medewerkers tijdens de gehele employee journey inzichtelijk gemaakt per fase: onboarding, development en offboarding. Wat is de realiteit versus de verwachtingen en hoe enthousiast zijn medewerkers per fase?

2020-10-20T16:05:08+02:00Tags: , |