Als voorbeeld bij uitstek van “Teams aan zet”: “Wij hebben er bewust voor gekozen om al onze teams te betrekken. Tijdens een interactieve lunchbijeenkomst, waarin de Project Manager van Integron uitgebreid inging op zowel de zaken die goed gaan als de zaken die beter moeten, waren dus vrijwel al onze 100 medewerkers aanwezig. Vragen en kritische geluiden vanuit hun waren volop te horen, exact het doel van de sessie.

Home | Beleving Awards 2017 | Teams aan zet bij Hogeschool i …

Teams aan zet bij Hogeschool iPabo

Organisaties veranderen alleen als veranderingen worden gedragen door het hoogste niveau. Bij Hogeschool iPabo was de werkwijze van een nieuw College van Bestuur doorslaggevend bij het realiseren van een sterke stijging van de medewerkerstevredenheid.

In 2016 vond het derde tweejaarlijkse medewerkeronderzoek (MTO) plaats dat Hogeschool iPabo in samenwerking met Integron heeft uitgevoerd. Met resultaat. De algemene tevredenheid van de medewerkers steeg met 0,4 ten opzichte van de vorige meting, dat op zijn beurt goed was voor een stijging van 0,3 ten opzichte van de meting in 2012.

Petra Wilmans, Hoofd P&O bij Hogeschool iPabo, noemt de werkwijze van het in 2015 aangetreden College van Bestuur doorslaggevend bij de totstandkoming van een nieuwe cultuur die heeft geleid heeft tot de sterke stijging van de medewerkertevredenheid.

Wilmans: “Aan de hand van de resultaten van het MTO in 2014 is in overleg met het College van Bestuur door P&O het project “Teams aan zet” opgezet”.

Dit project heeft als doel om al onze teams een stem te geven. “Zaken die voorheen niet doordrongen tot het College van Bestuur, doen dat nu wel. Zij weten dus wat er speelt en houden hier zoveel mogelijk rekening mee bij het maken van beleid,” vervolgt Wilmans.

Als voorbeeld bij uitstek van “Teams aan zet”, verwijst Wilmans naar de presentatie van de onderzoeksresultaten van het laatste MTO. Vaak zijn dit momenten waar alleen het hogere management bij aanwezig is. “Wij hebben er bewust voor gekozen om al onze teams hierin te betrekken. Tijdens een interactieve lunchbijeenkomst, waarin de Project Manager van Integron uitgebreid inging op zowel de zaken die goed gaan als de zaken die beter moeten, waren dus vrijwel al onze 100 medewerkers aanwezig. Vragen en kritische geluiden vanuit hun waren volop te horen, exact het doel van de sessie.”

Toch is achterover leunen er volgens Wilmans niet bij.

“Met de aanstaande curriculumvernieuwing komt er een enorme uitdaging op ons af. Niet iedereen kan goed overweg met veranderingen en ook niet iedereen is er blij mee. Dit zal impact hebben op de hele organisatie en vermoedelijk ook doorwerken in de resultaten van het volgende MTO. Een verdere stijging van het tevredenheidscijfer lijkt ons zodoende niet realistisch, maar voor minder dan een stabilisering willen we niet gaan”.

Dat de sterke stijging van de medewerkertevredenheid bij Hogeschool iPabo significant genoemd mag worden, blijkt uit dat de hogeschool dit jaar tijdens de jaarlijks door Integron georganiseerde Beleving Awards, de Werkbelevingsaward voor grootste stijger in tevredenheid in de wacht sleepte. “Een mooie beloning voor ál onze medewerkers en teams,” besluit Wilmans.

Grote verschillen tussen onderwijsgevend en ondersteunend personeel

Werkbeleving binnen het onderwijs anno 2017: Bekijk de interactieve infographic.

Werkbeleving binnen het onderwijs in Nederland 2017

Deel dit op social media:

2017-11-27T12:37:55+00:00