Asito: “Waar Integron zich echt op heeft onderscheiden is dat zij naast in tevredenheid ook in belang meten. Dit heeft ons veel meer inzicht opgeleverd in wat er volgens de medewerkers echt toe doet. Ook haar ervaring in de facilitaire dienstverlening en de aanwezigheid van een externe benchmark hebben een belangrijke rol gespeeld.”

Home | Medewerkersonderzoek klanten | Asito werkt aan tevreden klant …

Asito werkt aan tevreden klanten door tevreden medewerkers

Asito werkt aan tevreden klanten door tevreden medewerkersAsito is een familiebedrijf dat in 1952 is opgericht. Destijds als afkorting van ‘Alle Stof In Twente Opruimen’. Inmiddels staat de afkorting voor ‘Alle Stof In Tempo Opruimen’. De schoonmaakonderneming heeft haar werkgebied in de loop der jaren uitgebreid van Twente naar heel Nederland en vandaag de dag meer dan 10.000 medewerkers, 53 vestigingen en meer dan 3.000 klanten.

Tot 2016 verrichte Asito zelfstandig medewerkeronderzoek. “Omdat wij vinden dat elke medewerker een stem verdient over zijn werkomgeving en de respons achterbleef bij onze wensen, hebben wij de keuze maakt om in samenwerking met een extern bureau aan de slag te gaan,” zegt Joost Brinkhuis, Manager Kwaliteit & Personeelsontwikkeling bij Asito, en intensief betrokken bij het onderzoek dat in 2016 heeft plaatsgevonden. `

Van de onderzoeksbureaus met wie is gesproken over samenwerking, bleek Integron de beste prijs-kwaliteitverhouding te kunnen leveren.

“Waar Integron zich echt op heeft onderscheiden is dat zij naast in tevredenheid ook in belang meten. Dit heeft ons veel meer inzicht opgeleverd in wat er volgens de medewerkers echt toe doet. Ook haar ervaring in de facilitaire dienstverlening en de aanwezigheid van een externe benchmark hebben een belangrijke rol gespeeld.”

Om de ambities van Asito voor een hogere respons kracht bij te zetten, is een taakstellende responsdoelstelling afgesproken, waarbij afhankelijk van het wel of niet halen hiervan, een bonus of malus naar Integron zou gaan. Tot wederzijdse tevredenheid is deze doelstelling met een marge van drie procent behaald.

Aangezien de grootste groep respondenten, de schoonmakers, een zeer diverse populatie vormen, was het essentieel dat in verschillende talen aan het onderzoek kon worden deelgenomen. Om dit bewerkstelligen hebben alle medewerkers, gesegmenteerd in schoonmakers, objectleiding (leidinggevenden van schoonmakers) en Staf en Management, de vragenlijst en inlogcodes schriftelijk en/of digitaal toegestuurd gekregen. Zij hadden allen de keuze om een Nederlandstalige vragenlijst ingevuld te retourneren of digitaal in hun eerste taal (ook als dit het Nederlands is) deel te nemen.

Over de onderzoeksresultaten is Asito zeer tevreden. Die liggen niet alleen ruim boven de externe benchmark, maar hebben ook de eigen verwachtingen overtroffen. “We weten dat we goed bezig zijn met de werkbeleving en dat de medewerkers dit ervaren, maar dat we op de tien zaken die de medewerkers het belangrijkste vinden, hun kernverwachtingen, nog eens 0,3 punt hoger gescoord hebben dan ons algemene cijfer, onderstreept dit dubbel en dwars.”

In de opvolging van het onderzoek heeft Integron de resultaten gepresenteerd aan de Directie van Asito op landelijk niveau. Voor de negen onderliggende regio’s zijn door Integron op maat gemaakte rapporten aangeleverd. Met behulp van het online dashboard van Integron heeft Asito hetzelfde gedaan voor al haar 53 lokale vestigingen. “Zo beschikken alle managementlagen en objectleiders over de voor hun relevante resultaten en werken we, geadviseerd door Integron, intern verder aan onze missie van tevreden klanten door tevreden medewerkers.”

Het volgende medewerkeronderzoek van Asito vindt plaats in 2018. Voor dit onderzoek heeft Asito de ambitie om de respons met zeven procent te laten stijgen en een algemeen cijfer dat nog eens 0,6 punt hoger ligt dan dat van het afgelopen onderzoek. Integron zal hierbij wederom optreden als samenwerkingspartner.

Rapport:Asito werkt aan tevreden klanten door tevreden medewerkers
Werkbeleving in Nederland 2016

 

2017-01-06T09:03:09+00:00