Integraal onderzoek biedt Bisbee Flexonderwijs bruikbare inzichten

Bisbee Flexonderwijs ontzorgt onderwijsorganisaties met flexibele personeelsoplossingen en de uitvoering en ontwikkeling van onderwijsprojecten. Dit doet ze via detachering van reguliere docenten in het vo en mbo, assessoren voor taalexamens op het mbo en het aanbod van NT2-onderwijs. Naar eigen zeggen is het bedrijf niet meer weg te denken uit de inburgering, de laaggeletterdheid, de internationale Schakelklas (ISK) en de volwasseneneducatie. Om hun dienstverlening nog verder te versterken in een competitieve markt, heeft Bisbee Integron gevraagd onderzoek uit te voeren onder haar interne medewerkers, haar ingehuurde flexprofessionals en haar klanten. De onderzoeken zijn aan elkaar gelinkt. “De uitkomsten van dit integrale drie-in-één-onderzoek heeft ons bruikbare inzichten opgeleverd waar we mee verder kunnen”, aldus Frank van Leeuwen, directeur van Bisbee.

Bisbee-klant-medewerker-en-professional-onderzoek

Steeds meer onderwijsorganisaties huren flexibele onderwijsdocenten in. “Kijkend naar de marktontwikkelingen is er behoefte aan goed onderwijs en kwalitatief kundige docenten. Onderwijsinstellingen komen dan vaak uit bij flexbureaus, zoals het onze. Ook is de NT2-markt groeiende door mensen die Nederlands als tweede taal willen leren. Het aantal immigranten dat binnenkomt in Nederland is aanzienlijk. Deze inburgeraars hebben goed taalonderwijs nodig om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving. Daar voorzien wij in. We verwachten gezien alle ontwikkelingen de komende jaren dan ook op al deze gebieden een groei”, zegt Van Leeuwen.

Inspelen op marktontwikkelingen

Om optimaal in te kunnen spelen op alle (markt)ontwikkelingen en te weten hoe de organisatie ervoor staat onder medewerkers, professionals en klanten, heeft Bisbee dus Integron ingeschakeld voor een breed onderzoek. Van Leeuwen: “Voorheen lieten we onze medewerkerstevredenheidsonderzoeken uitvoeren door een stagiaire. Die gebruikte daartoe een prima tool en het ging ook best aardig, maar puntje bij paaltje was het toch semi-professioneel. Vandaar dat we in 2021 kozen voor een professionele aanpak. We zijn op zoek gegaan naar de juiste partner; naar een partij die bij ons past, en bovendien verbinding weet te leggen tussen intern en klanten. Integron heeft daar ervaring in. De keuze was dus vrij snel gemaakt. Het was voor ons een behoorlijke investering, maar deze verdient zich vanzelf terug.”

Goede resultaten

Bisbee heeft de drie onderzoeken integraal laten uitvoeren. Een anoniem onderzoek onder haar eigen medewerkers met als aandachtspunten: werkplezier, hoe ervaar je het team en zou je de organisatie aanbevelen bij anderen. Daarnaast is er een vragenlijst gestuurd naar de ongeveer driehonderd professionals die Bisbee inhuurt ter detachering. En als laatste is er onderzoek uitgevoerd onder klanten, vooral onderwijsinstellingen. “De resultaten waren goed”, aldus Van Leeuwen. “Opvallend is dat onze medewerkers nog het meest kritisch waren, maar zowel de eNPS als imago scoorden al met al redelijk goed. De professionals en onze klanten waren zeer tevreden, getuige het gemiddelde tevredenheidscijfer van 8,5. Wel was de respons bij de klanten met zo’n 15% wat aan de lage kant. We hadden gehoopt op een hoger percentage. Jammer. Toen we wat kleiner waren als organisatie hadden we directer contact met onze klanten. Dat is nu wat minder. Wellicht is dat een verklaring en direct ook een aandachtspunt om aan te werken. Ook was het najaar – de periode waarin het onderzoek plaatsvond – een drukke tijd met veel extra werk en extra (inhaal)projecten vanwege de coronamaatregelen eerder dat jaar.”

“De professionals en onze klanten waren zeer tevreden, getuige het gemiddelde tevredenheidscijfer van 8,5”

Persoonlijke aandacht en communicatie leerpunten

Een van de inzichten die de onderzoeken hebben opgeleverd is het toenemende belang van een goede balans tussen werk en privé. “Thuiswerken is prettig voor onze medewerkers vanwege minder reistijd en het tussendoor huishoudelijke klusjes kunnen doen. Ook kunnen ze vaak wat rustiger en efficiënter werken, maar de sociale contacten, zeker ook bij de koffieautomaat, werden en worden wel gemist. Dat geldt ook voor de spontane ideeën die gezamenlijk komen opborrelen tijdens een brainstormsessie of werkoverleg. Nog een leerpunt is dat we meer aandacht moeten besteden aan onze professionals. Meer naar ze toe gaan, meer bellen. Gewoon een vinger aan de pols houden. En hoe het zit met onze klanten? Die willen gewoon heldere afspraken en goede mensen die zij via ons verkrijgen. De gemeenschappelijke deler wat betreft de onderzoeksuitkomsten is dus dat persoonlijke aandacht en communicatie belangrijk zijn. Als managementteam moeten we dichter bij onze mensen, bij de professionals  en dichter bij onze klanten staan. Ons meer laten zien en horen. We hebben al stappen gezet op dat vlak. Zo zijn er nu meer onderwijsmanagers actief die zorgen voor aandacht en verbinding. Ook zijn we intern bezig met een plan 2025 om de organisatie anders aan te sturen en daarbij meer te kijken naar de persoonlijke ontwikkeling van onze in totaal dertig medewerkers.

“De gemeenschappelijke deler wat betreft de onderzoeksuitkomsten is dat persoonlijke aandacht en communicatie belangrijk zijn.”

Opvolging en vervolg

Bisbee kijkt gericht naar de feedback, is aan de slag gegaan met de opvolging en heeft ook al plannen voor een vervolgonderzoek. “We willen in september 2023 een vergelijkbaar onderzoek laten uitvoeren om te zien waar we staan, of we progressie boeken en of we er echt van hebben geleerd. Waarschijnlijk kloppen we hiervoor weer aan bij Integron. Zeker gezien de samenwerking. Die verliep prima. De mensen van Integron hadden de boel goed neergezet, hielden ons scherp, gaven een prima presentatie aan het management over de onderzoeksbevindingen en waren altijd goed bereikbaar als we vragen hadden. Ook ontvingen we de nodige tools, waaronder infographics, om de verschillende doelgroepen te informeren. Bovendien kunnen we hun expertise nog gebruiken om de respons te verhogen en te zorgen dat alle respondenten bij klantonderzoeken echt ook alle zaken invullen. Dat vraagt om extra aandacht bij mogelijke volgende onderzoeken.”

“De mensen van Integron hadden de boel goed neergezet en hielden ons scherp.”

Over Bisbee Flexonderwijs

Bisbee Flexonderwijs ontzorgt al meer dan vijftien jaar onderwijsorganisaties met flexibele personeelsoplossingen en de uitvoering en ontwikkeling van onderwijsprojecten. Het is dé kweekvijver van docenten in het reguliere onderwijs, NT2, Educatie & ISK-onderwijs en assessoren in het mbo. Zij houden hun kennis en vaardigheden up-to-date op de Bisbee Academie en vertalen dit door naar het onderwijs. www.bisbee.nl

Deel dit artikel!

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag gratis advies of informatie aan via onderstaand formulier.

Privacy en cookie statement

Ik help je graag verder

Guido van Buul

Consultant

+31 (0)6 3008630
g.vanbuul@integron.nl

Lees ook:

Belevingsonderzoek bij SKOWF toont zeer betrokken medewerkers

SKOWF staat voor hoogwaardig en betekenisvol onderwijs dat verder gaat dan het overdragen van kennis en vaardigheden. De medewerkers zijn daarin de spil. Om te weten hoe ze de organisatie beleven en wat ze belangrijk vinden, heeft SKOWF een medewerkerbelevingsonderzoek laten uitvoeren door Integron.

2022-02-01T11:42:17+01:00Tags: , , |