Aan het besluit om voor Integron te kiezen ging een aanbesteding vooraf. “De prijs-kwaliteitverhouding speelde zeker mee in ons besluit, maar de ervaring en specialistische kennis die Integron heeft op het gebied van medewerkerbeleving- en klantbelevingsonderzoeken gaf de doorslag. Ook zagen we dat het onderzoeksbureau vergevorderd is in vaker en meer continu inzicht bieden. Het is een stevige adviespartner die weet waar ze het over heeft. Bovendien speelt Integron goed en effectief in op onze vraag. Ze hebben een can-do-mentaliteit. Daarnaast zijn hun online dashboards een verademing. Deze bieden ons veel mogelijkheden om ook zelf medewerkerfeedback te analyseren en gericht acties uit te zetten. We zijn blij dat we hebben gekozen voor Integron. Sinds begin dit jaar werken we samen en maken we stappen om de werkbeleving binnen GVB frequenter in kaart te brengen”, zegt Debbie.

Pulse-meting levert waardevolle inzichten op

Een van de eerste gezamenlijke wapenfeiten was een pulse-meting, op basis van een steekproef afgelopen voorjaar, naar de werkbeleving in coronatijd. Debbie: “We hadden te maken met minder reizigers en ook met collega’s die vaker thuiswerken. We waren dus benieuwd naar het effect hiervan op de werkbeleving. Aan Integron de vraag dit te onderzoeken. Zo’n duizend medewerkers zijn gevraagd mee te doen en bijna de helft (49%) heeft de vragenlijst ingevuld. Anders dan bij onze eerdere werkbelevingsonderzoeken waren dit korte vragenlijsten die snel zijn uit te zetten en in te vullen. Dit om de drempel tot deelname zo laag mogelijk te houden. Het onderzoek heeft waardevolle inzichten opgeleverd waar we aandacht aan besteden.”

“Het onderzoek heeft waardevolle inzichten opgeleverd waar we aandacht aan besteden.”

Aandacht voor verbeterpunten

Volgens Debbie is het fijn te constateren dat het, ondanks corona, met veruit de meeste medewerkers (70%) goed gaat. “Wel heeft corona invloed gehad op het werkplezier, vooral door de coronamaatregelen, het gemis van de drukte en het langer thuiswerken. Het contact met leidinggevenden, collega’s en het gevoel van veiligheid is voor de meesten gelijk gebleven en soms zelfs verbeterd. Punten van verbetering zijn de samenwerking en de mate waarin medewerkers weten wat er binnen de organisatie afspeelt. Dit vraagt om meer betrokkenheid en terugkoppeling vanuit het management. Daar gaan we mee aan de slag.”

Opvolging feedback

Volgens Robert Mentink, Senior Consultant Employee Experience bij Integron en contactpersoon voor het GVB, is het belangrijk om te laten zien dat er iets gebeurt met de feedback uit het onderzoek. “Communicatie met je medewerkers in dezen is en blijft essentieel. Leg uit waarom je bepaalde feedback wel gebruikt en andere niet. Houd medewerkers op de hoogte van de resultaten van onderzoeken en tussentijdse metingen. “Dat is wat we ook zeker doen”, vult Debbie aan. “Er zijn medewerkers die een-op-een-feedback verwachten, maar dat is niet altijd mogelijk. Dan krijg je reacties als ‘zie je nou wel, er gebeurt niets met mijn opmerkingen’. Dat willen we dus voorkomen. Daarom communiceren we duidelijk richting onze medewerkers wat we doen met de feedback, en waarom we iets wel of niet doen. Verder besteden de leidinggevenden per team / unit  aandacht aan de onderzoeksresultaten en de opvolging ervan.”

“We communiceren duidelijk richting onze medewerkers wat we doen met de feedback, en waarom we iets wel of niet doen.”

Breder onderzoek

De pulse-meting heeft dus absoluut meerwaarde gehad. In oktober dit jaar krijgt deze een vervolg en wordt er een breder werkbelevingsonderzoek gehouden bij GVB waartoe alle medewerkers worden uitgenodigd. Debbie: “Het is de bedoeling om in plaats van tweejaarlijks een jaarlijkse hoofdmeting te houden, met tussendoor een of meer pulse-metingen. Op termijn misschien wel per kwartaal. Dan kunnen we bepaalde trends makkelijker ontdekken en zo nodig tussentijds bijsturen. Ook hier gaat het erom de werkbeleving in kaart te brengen en te kijken of er in vergelijking met dit voorjaar daarin nog veranderingen zijn. Op de eerste plaats willen we gewoon weten hoe medewerkers in hun vel zitten, of ze het naar hun zin hebben, wat er anders of beter kan, hoe het zit met de veiligheid op de werkplek, de communicatie en de samenwerking. Alle medewerkers worden via hun leidinggevenden, posters op de werkvloer, de personeelskrant en via mail uitgenodigd en op de hoogte gehouden van alle onderzoeken en metingen. Want die medewerkerbetrokkenheid hebben we hoog in het vaandel staan. Uit de pulse-meting blijkt dat de binding tussen de organisatie en onze medewerkers goed is. In totaal geeft 89% van de medewerkers aan zich (in sterke mate) trots te voelen om bij GVB te werken  Dat willen we graag zo houden en waar mogelijk verder versterken. De belevingsonderzoeken en -metingen dragen daar zeker aan bij.”

Over GVB

GVB verzorgt het openbaar vervoer in Amsterdam en omgeving. De kernwaarden van GVB zijn gastvrij, verbindend en betrouwbaar. Met zo’n vijfduizend medewerkers, uitzendkrachten en externen behoort het tot de grootste werkgevers van Amsterdam. Dagelijks reizen ongeveer 938.000 mensen* met het GVB, in de tram, bus, metro en de veerdiensten over het IJ en Noordzeekanaal. Diversiteit staat hoog in het vaandel bij GVB. Er werken bevlogen medewerkers met een verscheidenheid aan achtergronden, geaardheid, geloof, leeftijdsopbouw, etnische achtergrond en opleiding. www.gvb.nl 

[*aantallen waren van toepassing voor de coronacrisis]

Wil je ook bevlogen en productievere medewerkers?

Ontdek onze onderzoeks- en adviesoplossingen voor Employee Experience Feedback.

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.

Hidden
Hidden
Naam(Vereist)
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Privacy en cookie statement

Ik help je graag verder

Consultant - Guido van Buul
Guido van Buul

Consultant