(function(a,s,y,n,c,h,i,d,e){s.className+=' '+y;h.start=1*new Date; h.end=i=function(){s.className=s.className.replace(RegExp(' ?'+y),'')}; (a[n]=a[n]||[]).hide=h;setTimeout(function(){i();h.end=null},c);h.timeout=c; })(window,document.documentElement,'async-hide','dataLayer',4000, {'GTM-N4FCR9':true});
Integron.nl
Integron.nl

Floral Trade Group voortvarend aan de slag met MTO

Floral Trade Group is opgericht in 1970 en levert bloemen, planten en decoratiematerialen aan bloemisten, supermarkten, groothandels, tuincentra en e-tailers. Geworteld in een familiebedrijf werken er vandaag de dag ruim 700 mensen in een ‘familie’ bestaande uit tien bedrijven. Eind 2017 voerde Floral Trade Group in samenwerking met Integron voor de eerste maal in haar historie een medewerkersonderzoek (MTO) uit.

Vanuit de overtuiging dat een MTO uitgevoerd moet worden door een onafhankelijk bureau dat anonimiteit garandeert om de eigen inzichten van wat leeft bij de medewerkers geloofwaardig te kunnen vergelijken met wat medewerkers hierover zelf aangeven, ging Floral Trade Group met twee bureaus in gesprek over MTO. Omdat de voorkeur lag bij periodiek, tweejaarlijks onderzoek, en Integron, in tegenstelling tot het andere bureau, hiermee graag de uitdaging wilde aangaan, was de samenwerking snel beklonken. “De persoonlijke en professionele klik met de betrokkenen vanuit Integron deed de rest”, aldus José Verhappen, HR Manager en MTO-projectverantwoordelijke bij Floral Trade Group.

Spiegelonderzoek

Het MTO is breed opgezet maar een van de conclusies die eruit getrokken kan worden is dat zelfkennis de leidinggevenden van Floral Trade Group niet ontzegd kan worden. Omdat het MTO is ingebed in hun leiderschapstraject hebben alle 36 leidinggevenden deelgenomen aan een spiegelonderzoek waarin zij vanuit het perspectief van hun teamleden het MTO invulden. De resultaten kwamen nagenoeg overeen met die van hun teamleden. Het verschil bedroeg gemiddeld slechts 0,1. Verhappen:

“Daarnaast waren twee opvallende punten uit het onderzoek dat je sterke leiders herkent aan tevreden en betrokken medewerkers die zij aansturen en het belang van heldere communicatie van hoog tot laag. Mede aan de hand van goede voorbeelden binnen de organisatie zijn we hiermee gericht aan de slag gegaan.”

Sessies

Dit is ingeleid door verschillende door Integron verzorgde sessies. In een van de sessies heeft Integron aan alle leidinggevenden de top 10 kernverwachtingen (zaken die de medewerkers het belangrijkste vinden) per bedrijfsonderdeel gepresenteerd.

“Het was voor sommige aanwezigen lastig om zich kwetsbaar op te stellen maar beter worden doe je alleen door open en eerlijk met elkaar het gesprek aan te gaan. In deze sessie is veel met elkaar gedeeld en veel van elkaar geleerd.”

Vanwege de snelle groei van de organisatie in de afgelopen jaren, was er ook wat achterstallig onderhoud te verrichten. “De overlegcycli waren niet meegegroeid met de rest van de organisatie en soms ontbrak werkoverleg zelfs helemaal op de agenda. Omdat medewerkers in het MTO aangaven dit belangrijk te vinden, vindt dit nu gestructureerd plaats”. Een tastbaar gevolg van het MTO is het bedrijfsmagazine dat onlangs voor de eerste maal is uitgekomen en elk half jaar gaat verschijnen. Dit gaat vergezeld door een digitale nieuwsbrief die maandelijks verzonden wordt. “Hierin informeren we de medewerkers over de belangrijke zaken die spelen maar is ook plaats voor inbreng vanuit de medewerkers.”

Voortvarend

“Omdat wij met versproducten werken waarmee alles supersnel moet gebeuren, zie je binnen de hele organisatie een voortvarende aanpak van veel zaken, waaronder de verbeterpunten uit het MTO. Natuurlijk moet ik links en rechts nog wel eens iemand activeren, maar duidelijk is dat men niet stilzit. Goed om te zien dat het MTO zo leeft binnen de organisatie en een bevestiging van ons streven om het elke twee jaar te laten plaatsvinden.”

Ook Robert Mentink, vanuit Integron betrokken bij de samenwerking met Floral Trade Group, kijkt met voldoening terug op de samenwerking. “Van Algemeen Directeur Wim van der Plas kreeg ik de terugkoppeling dat de onderzoeksresultaten inzicht geven in datgene wat de medewerkers belangrijk vinden en zij hier mee aan de slag gaan. Hij voegde hieraan toe dat als dit goed gebeurt de organisatie goud in handen heeft. Een mooier statement heb ik een opdrachtgever zelden horen maken.”

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.

Hidden
Hidden
Naam(Vereist)
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Privacy en cookie statement

Ik help je graag verder

Consultant - Guido van Buul
Guido van Buul

Consultant

Meer klantcases

“Internationaal klantonderzoek biedt bruikbare inzichten op weg naar topperformerschap”

BekaertDeslee is wereld- en marktleider B2B op het gebied van matrasstoffen en matrastextiel. Vanuit het hoofdkantoor in het Belgische Waregem en via haar acht business units en 24 vestigingen, onder meer in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië, bedient ze zo’n 1.500 klanten wereldwijd. Klanttevredenheid en klantbeleving staan hoog in het vaandel bij het bedrijf. November 2020 heeft ze in samenwerking met en door Integron een internationaal klantonderzoek laten uitvoeren in veertig verschillende landen. “Dat onderzoek heeft ons veel bruikbare inzichten gebracht. De meeste daarvan waren ons al bekend, maar het is goed om ze bevestigd te zien, zodat we kunnen gaan werken aan opvolging en verbetering waar nodig”, aldus Hans Dewaele, Chief Commercial Officer (CCO) bij BekaertDeslee.