Integron en Allinq werken al bijna 10 jaar samen in het ophalen van feedback onder Allinq haar medewerkers en het vergroten van de employee experience. Tot 2018 werd dit gedaan vanuit brede Medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO). Omdat Allinq de wens had om vaker feedback op te halen is in 2020 gestart met een thematisch medewerker feedback programma, deze business case lees je hier.

Aandachtspunt zit hem vooral in de samenwerking tussen de teams

Allinq scoort op veel punten op of boven de gehanteerde benchmarks. Zo ook op samenwerking; zeker binnen de teams en organisatieonderdelen is dit echt een kracht en positief kenmerk. Echter, de samenwerking tussen teams is voor medewerkers een aandachtspunt en voor Allinq als organisatie een belangrijk thema om te verbeteren. Om Allinq hierbij te helpen is een online employee journey mapping workshop georganiseerd, waarin engineers en monteurs bij elkaar zijn gebracht om de samenwerking binnen een project te ‘mappen’.

Sander Hamer – Performance Manager: “Wij hebben Integron gevraagd om als externe partner ons te helpen om de samenwerking tussen monteurs en engineers verder te verbeteren. HR en performance management trekken hierin gezamenlijk op om het draagvlak intern te vergroten. Door het onderwerp ‘samenwerking’ klein en concreet te maken, kunnen we direct stappen maken op dit specifieke onderwerp. Deze lean benadering werkt uiterst effectief binnen onze organisatie.”

Voor aanvang van de workshop hebben de consultants van Integron en Allinq nauw samengewerkt. Er is gekozen om door middel van ‘mapping’ de journey van een nieuw project inzichtelijk te maken, met focus op de samenwerking tussen teams. In welke fases wordt er samengewerkt, op wat voor manieren, hoe komen de monteurs en engineers elkaar tegen? Wat verwachten ze van elkaar en hoe wordt dit ervaren? Welke andere groepen medewerkers hebben impact op deze journey? Al deze vragen helpen om pijnpunten en momenten van de waarheid in de samenwerking tussen teams inzichtelijk te maken.

In de schoenen van de monteur/engineer

Vanwege de corona maatregelen is de workshop online georganiseerd. De workshop bestond allereerst uit een plenair deel waarin het doel van de workshop en de beoogde uitkomsten zijn besproken. Tevens zijn de verwachtingen t.a.v. de workshop opgehaald en is er direct de eerste spiegel voorgehouden; ‘Als ik in de schoenen van de monteur/engineer ga staan waar word ik dan wel en niet blij van?’ Dit leverde al meteen mooie inzichten en open gesprekken.

Hierna zijn de monteurs en engineers afzonderlijk van elkaar de journey van een nieuw project gaan ‘mappen’. In twee digitale ruimtes zijn de groepen aan de slag gegaan om per fase van een nieuw project (van het aanmelden tot afmelden van het project) te kijken naar het eigen ‘gedrag’ om vervolgens het ‘gedrag’ van de andere groep te schetsen. Vanuit dit gedrag is de ervaring inzichtelijk gemaakt; levert dit nu energie op of kost dit juist onnodige energie? Kan de samenwerking beter binnen de fase en welke behoeften zijn er dan? Door de geschetste journey met de groep te analyseren zijn de belangrijkste pijnpunten gedefinieerd en zijn concrete kansen en ideeën geschetst om de samenwerking in de verschillende fases te verbeteren.

In het afsluitende deel van de workshop hebben beide groepen hun ‘journey’ aan elkaar gepresenteerd en ontstond er een interessante discussie over de geschetste ervaringen en ideeën.

Betrekken van medewerkers en snel resultaat enthousiasmeert en stimuleert betrokkenheid

Sander Hamer: “De werkvorm sloot goed aan op de doelgroep en de consultants van Integron luisterden goed naar de groep en betrokken iedereen bij de inhoud. Omdat de journey direct tijdens de workshop werd ingevuld was het resultaat snel zichtbaar en zagen de deelnemers ook gelijk wat het opleverde. Zo ontstond er nog meer betrokkenheid en enthousiasme vanuit de groep. Ook kregen we het gevoel dat de medewerkers echt hun mening hebben gegeven.

Dit is toch wel de kracht van het organiseren van deze workshop met Integron als externe partij.”

Nu de workshop is afgerond, vormen de uitkomsten de basis van het aankomende themaonderzoek. Dit onderzoek richt zich op de samenwerking en gaat breed uitgezet worden door de gehele organisatie. Hiermee toetsen we gelijk de uitkomsten en wordt er data opgehaald om verdere verbeteracties op te zetten. Een eerste idee is al gelanceerd: om ervaringen uit te wisselen tussen monteurs en engineers is er een leerplatform in de maak zodat deze groepen elkaar beter kunnen betrekken in het werk en relevante ontwikkelingen.

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.

Hidden
Hidden
Naam(Vereist)
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Privacy en cookie statement

Ik help je graag verder

Consultant - Guido van Buul
Guido van Buul

Consultant